Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer

Uten at jeg har tallfestet det i regneark, har jeg ut fra antall ganger jeg leser om disse hendelsene dannet meg et inntrykk av at såkalte "runway excursions" er betydelig vanligere i varmere og mer eksotiske strøk av verden.

Skal naturligvis også sies at bygecellene kan ha noget mer energi i seg der enn hva vi er vant med på den nordlige halvkule, selv om dét i seg selv vel ikke er noen god unnskyldning for å ta turen ut på matta.

Siste maskin som har vært ute og gresset er en Avianca A320, tilsynelatende med alle tre legger godt plantet i ugraset. Bildene taler for seg selv:

http://avherald.com/h?article=4c4f72ab&opt=0
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

På generelt grunnlag kan eg si at gresset er ikke grønnere på andre siden, kun litt fuktigere


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Ikke spesielt varmt i St Petersurg søndag .. (nei, ikke Florida).

Uzbekistan.jpeg



Eller Nebraska ...

4f7aa5d6-043c-4b96-a3cf-f4c753e7d37d-AP_Winter_Weather_Nebraska.jpg
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Noen vil kanskje tørre å påstå at det er en liten nyanse mellom det å skli av taxebanen/rullebanen når du skal svinge av, og det å ta med seg hele eller deler av understellet utenfor av rullebanen under landing.
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Mye styrtregn i varme områder med vannplaning og gjerne windshear i siste liten som kan sende fly ut av banen i full fart.
Husker jo AA’s 737 som landet halvveis ned banen i Jamaica med medvind og for utafor.
Kapteinen fikk ikke sparken og jeg sa på et forum at da er det umulig å få sparken med AA.
Han ble sur og ringte meg opp og sa han ikke gjorde noe galt, ikke hans feil..
Jeg fløy sjølv mye på India i monsoon sesongen med cargo DC-8, da var det spennende om man klarte å stoppe eller ikke i pøsregnet. Gikk bra, men ofte en brun tåke i cockpiten:)
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Ser litt ut som du jinxet dette, for å idag dro en ERJ-145 til United Express av banen i Presque Isle, Maine.

Klarte også sende et understell inn i motoren

D01aYz1X0AA4La8.jpg


D01ZfkIW0AM2xBg.jpg
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Ser litt ut som du jinxet dette, for å idag dro en ERJ-145 til United Express av banen i Presque Isle, Maine.

Klarte også sende et understell inn i motoren

D01aYz1X0AA4La8.jpg


D01ZfkIW0AM2xBg.jpg



Forresten, denne kan strykes av listen over runway excursions, da det viser seg de ikke dro av banen, men rett og slett bommet på den

https://www.airnerd.co.uk/commutair...nway-excursion-hard-landing-and-gear-collapse

On Mar 21st 2019 the NTSB reported: "On March 4, 2019, at 1143 eastern standard time, CommutAir flight 4933, an Embraer EMB-145XR, N14171, d.b.a. United Express, landed between runway 1 and taxiway A in light to moderate snow at Northern Maine Regional Airport at Presque Isle (KPQI), Presque Isle, Maine.
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Ellers var det jo grønt gress på denne Air Peace 737 maskinen i Port Harcourt i går

febfbdda25fccab63f70d4fd0de30247.jpg
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Kanskje ikke så grønt gress alle steder, men i India er monsoon-sesongen i gang, så der ble det 3 fly som havnet utenfor på 24 timer

Air India Express 737-800 i Mangalore
D-UAEHpUwAUq8lN.jpg

D-UIeBhWwAYAvuL


Spicejet Q400 i Surat Gujarat
D-YPUfeW4AUOt8G.jpg


Spicejet 737-800, i Jet Airways farger, i Mumbai
D-bEdcNX4AA4x9N.jpg
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

EFXsfWpWkAAj12S


Kilde. Bare en liten dipp ved taxiing/takeoff, men heftig bilde.
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Ser ut som at han tok avkjøringen i altfor høy hastighet. Idiot.
 
Re: Gresset grønnere på andre siden?

Eller at en revers eller en hjul bremse ikke slo til og det gikk sidelengs i siste øyeblikk, eller andre tekniske årsaker.
Du er litt for kjapp med å rope idiot Mr. LN-MOW..
 
Back
Top