Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer

Uten at jeg har tallfestet det i regneark, har jeg ut fra antall ganger jeg leser om disse hendelsene dannet meg et inntrykk av at såkalte "runway excursions" er betydelig vanligere i varmere og mer eksotiske strøk av verden.

Skal naturligvis også sies at bygecellene kan ha noget mer energi i seg der enn hva vi er vant med på den nordlige halvkule, selv om dét i seg selv vel ikke er noen god unnskyldning for å ta turen ut på matta.

Siste maskin som har vært ute og gresset er en Avianca A320, tilsynelatende med alle tre legger godt plantet i ugraset. Bildene taler for seg selv:

http://avherald.com/h?article=4c4f72ab&opt=0

Re: Gresset grønnere på andre siden?

På generelt grunnlag kan eg si at gresset er ikke grønnere på andre siden, kun litt fuktigere

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke spesielt varmt i St Petersurg søndag .. (nei, ikke Florida).

Uzbekistan.jpeg

Eller Nebraska ...

4f7aa5d6-043c-4b96-a3cf-f4c753e7d37d-AP_Winter_Weather_Nebraska.jpg

Noen vil kanskje tørre å påstå at det er en liten nyanse mellom det å skli av taxebanen/rullebanen når du skal svinge av, og det å ta med seg hele eller deler av understellet utenfor av rullebanen under landing.

Mye styrtregn i varme områder med vannplaning og gjerne windshear i siste liten som kan sende fly ut av banen i full fart.
Husker jo AA’s 737 som landet halvveis ned banen i Jamaica med medvind og for utafor.
Kapteinen fikk ikke sparken og jeg sa på et forum at da er det umulig å få sparken med AA.
Han ble sur og ringte meg opp og sa han ikke gjorde noe galt, ikke hans feil..
Jeg fløy sjølv mye på India i monsoon sesongen med cargo DC-8, da var det spennende om man klarte å stoppe eller ikke i pøsregnet. Gikk bra, men ofte en brun tåke i cockpiten:)

Ser litt ut som du jinxet dette, for å idag dro en ERJ-145 til United Express av banen i Presque Isle, Maine.

Klarte også sende et understell inn i motoren

D01aYz1X0AA4La8.jpg

D01ZfkIW0AM2xBg.jpg

Ser litt ut som du jinxet dette, for å idag dro en ERJ-145 til United Express av banen i Presque Isle, Maine.

Klarte også sende et understell inn i motoren

D01aYz1X0AA4La8.jpg

D01ZfkIW0AM2xBg.jpg

Forresten, denne kan strykes av listen over runway excursions, da det viser seg de ikke dro av banen, men rett og slett bommet på den

https://www.airnerd.co.uk/commutair...nway-excursion-hard-landing-and-gear-collapse

On Mar 21st 2019 the NTSB reported: "On March 4, 2019, at 1143 eastern standard time, CommutAir flight 4933, an Embraer EMB-145XR, N14171, d.b.a. United Express, landed between runway 1 and taxiway A in light to moderate snow at Northern Maine Regional Airport at Presque Isle (KPQI), Presque Isle, Maine.

Ellers var det jo grønt gress på denne Air Peace 737 maskinen i Port Harcourt i går

febfbdda25fccab63f70d4fd0de30247.jpg

Kanskje ikke så grønt gress alle steder, men i India er monsoon-sesongen i gang, så der ble det 3 fly som havnet utenfor på 24 timer

Air India Express 737-800 i Mangalore
D-UAEHpUwAUq8lN.jpg

D-UIeBhWwAYAvuL

Spicejet Q400 i Surat Gujarat
D-YPUfeW4AUOt8G.jpg

Spicejet 737-800, i Jet Airways farger, i Mumbai
D-bEdcNX4AA4x9N.jpg

EFXsfWpWkAAj12S

Kilde. Bare en liten dipp ved taxiing/takeoff, men heftig bilde.

Ser ut som at han tok avkjøringen i altfor høy hastighet. Idiot.

Eller at en revers eller en hjul bremse ikke slo til og det gikk sidelengs i siste øyeblikk, eller andre tekniske årsaker.
Du er litt for kjapp med å rope idiot Mr. LN-MOW..

Back