Re: GPS på mobil under flygning
Hvorfor sier du at dette er skummelt? Var med på en slik landing på Osl - automatisk landing pga dårlig sikt. Var livredd (flyskrekk) så jeg gikk å pratet med pilotene etter vi landet. De hevdet at dette var helt uten risiko og at landingene var stort sett bedre enn de klarte selv. Var det bare for å lure meg?
Neida, ikke for å lure deg.
Heller ikke direkte stor risiko, men små marginer.
Jeg har jobbet som flyger i 37 år og bare hatt et titalls auto landinger og bare noen få hvor det er null sikt.
Derfor er det mange av oss som ikke gjør slikt hver dag, men heller hver 6. Måned i flysimulator enten vi vil eller ikke.
Forde marginene er så små, og det går så fort i null sikt er det like bra å slå av telefon og alt annet, selv om det bare en tusendels sjanse for at det kødder med systemen på innflygings utstyret og autopilotene. (Det er 3 auto piloter som jobber sammen, men ser på hverandre og hvis en av de er bittelite ut av toleranse blir den sparket ut, og de 2 resterende deler på jobben, hvis en av de er litt ute må datamaskinene vurdere hvilken som er på feil spor og sparke den ut, da håper vi det er en igjen som vet hva den gjør, mens vi flyr i tett tåke i 200 km/t mot en knallhard rullebane. Best å slå av telefonene ja, synes det er underlig at folk lurer på om det er nødvendig egentlig. :headbang)
Mye innebygget sikkerhet og teknologi, men aldri helt "fool proof".
Å fly en kort tur, med et nytt fly, med lite last, på en solskinnsdag, med uthvilte flygere og mye bensin til en flyplass med mange lange rullebaner, med lite flytrafikk, med uthvilte flygeledere, tørt føre og lite vind og lav høyde over havet, er omtrent så sikkert det kan bli.
Snu det på hodet: Trøtte flygere, lite bensin, lang tur, dårlig vær, natt, flyplass langt over havet og mellom fjellene, gammelt fly, tvilsomme flygeleder, kun en bane, mye fly traffik, regn, side vind, etc. Kanskje litt mindre marginer...
Jeg slår av telefon, iPad og slikt uansett og lenge før vi begynner innflyging,
Ikke mye å tjene på å ha det påslått, og kanskje litt å tape.