GPS på mobil under flygning

Ja er det greit å bruke gps på mobilen mens man flyr? Mobilen står selvsagt i flymodus men får alikevel opp hvor flyet befinner seg på gmaps hvis jeg holder den opp mot vinduet. Er det greit å gjøre dette eller er det litt på kanten?

Har aldri turt å gjøre det med flyvertinne i nærheten.

Re: GPS på mobil under flygning

Ja er det greit å bruke gps på mobilen mens man flyr? Mobilen står selvsagt i flymodus men får alikevel opp hvor flyet befinner seg på gmaps hvis jeg holder den opp mot vinduet. Er det greit å gjøre dette eller er det litt på kanten?

Har aldri turt å gjøre det med flyvertinne i nærheten.

Joda, det går greit.
På moderne fly er det endel GPS antenner og mottakere i kropp og nese.
For ikke så lenge siden brukte vi flygere private GPS mottakere i styrehuset for å være sikker på vi var på kurs. Gjerne over u-land med dårlig navigasjon og dårlig ATC, eller over Atlanteren hvis det var tvilsomme INS ombord.
Din GPS er mottaker "only" så det skulle ikke være noe innblanding med elektronikken på flyet, eller risk for å bli tatt på fersken.

I "gamle dager" var regelen at alt som hadde sender eller mottaker måtte være avslått, og jeg mener at enkelte selskap fortsatt praktiserer dette. Så lytt nøye på annonseringen, og sjekk inflight magazine hvis du er redd overhøvling av hyperaktive drager...
Teknisk forklaring følger. Kan skippes av sarte (blåruss) skjeler:
(Nesten) enhver radiomottaker inneholder en bitte liten sender som mikses med mottatt signal nokså nært antennen. Og i "gamle dager" fantes det mye dårlig ræl som var mye bedre som sendere enn som mottakere.
"Nå for tiden" bruker man smarttelefoner til alt, og de er skikkelig gjennomtestet slik at all uønsket utstråling skal være ufarlig. Hvis man holder utenfor enkelte modeller som har en tendens til eksplosiv nedsmelting da...
Fun fact: skillet mellom gamle dager og nå til dags gikk for ca åtte generasjoner i elektronikkverden, eller fire-fem år siden.

Jeg satt med en GPS og fulgte med på tur til Granca for noen år siden. Ikke noe problem, og kabinen spurte meg til og med et par ganger om hvor vi var. London var greit, Biscayabukta ble møtt med et litt mer tomt blikk og et "OK"... [emoji52]

Og ja, GPS er greit for de aller fleste. Det er jo kun passivt mottak.

I "gamle dager" var regelen at alt som hadde sender eller mottaker måtte være avslått, og jeg mener at enkelte selskap fortsatt praktiserer dette. Så lytt nøye på annonseringen, og sjekk inflight magazine hvis du er redd overhøvling av hyperaktive drager...
Teknisk forklaring følger. Kan skippes av sarte (blåruss) skjeler:
(Nesten) enhver radiomottaker inneholder en bitte liten sender som mikses med mottatt signal nokså nært antennen. Og i "gamle dager" fantes det mye dårlig ræl som var mye bedre som sendere enn som mottakere.
"Nå for tiden" bruker man smarttelefoner til alt, og de er skikkelig gjennomtestet slik at all uønsket utstråling skal være ufarlig. Hvis man holder utenfor enkelte modeller som har en tendens til eksplosiv nedsmelting da...
Fun fact: skillet mellom gamle dager og nå til dags gikk for ca åtte generasjoner i elektronikkverden, eller fire-fem år siden.
Hmmm, dette burde eg jo egentleg kome på sjølv, aldri tenkt på at LO-lekasje og dårleg mixer kan vere eit problem. Men det kan (kunne) det nok vere.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Hmmm, dette burde eg jo egentleg kome på sjølv, aldri tenkt på at LO-lekasje og dårleg mixer kan vere eit problem. Men det kan (kunne) det nok vere.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Moderen fly har "shield" fra elektronisk interference.
Gamle fly som B-727 hadde det ikke og man fant ut at mobil telefoner gjorde faenskap med systemene ombord.
Derfor ble det forbudt å bruke slikt i lufta.
Har dog aldri hørt at en GPS motaker har gjort noe gærn't, de fleste fly har jo sånt innebygget nå.

Joda, det var en rekke interessante problemer med RFI på fly.
Den jeg nevnte med LO-lekkasje ut på antennen kom fra noen reiseradioer som la LO 10.7MHz over FM stasjonen man lyttet på, og da kom det rett inn i VOR/ILS båndet som flyene brukte i den tiden (og forsåvidt bruker enda). Ikke direkte farlig, men sikkert irriterende. Radioer som lekker LO er ikke lengre tillat solgt, og nå er FM snart en saga blott i Norge uansett. Og som nevnt bruker GPS mottakere satelittsignaler som er så langt ned i støygulvet at man isolerer og filterer veldig godt for at det overhodet skal virke. Ingen problem her lengre.
Den andre store saken var annen underholdningselektronikk, og her var bærbare CD-spillere og tidlige iPod store syndere. De hadde en tendens til å bruke en-bits DAC koblet mer eller mindre ufiltrert rett mot hodetelefon. Hodetelefonledningen ble svært gode bredbåndede HF-sendere som slo ut 2182 kHz og enkelte Volmet og andre. Husker jeg plugget en dyr Sony Walkman på spektrumsanalysatoren, og så noe som minte om Alpene. Igjen er dette produkter som er blitt mye bedre (obs enkelte kina-produkter uten testing!)
Den siste mer ekle saken som nevnt av LN-RTP var mobiltelefoner. Her plukket enkelte ubeskyttede kretser/ledninger i flyet nok energi til at elektronikken bak gikk i frø. Det var også et problem på tidligere biler, og for eksempel tidlige Fiesta kunne brått stoppe på motorveien hvis man fikk inn en samtale. Teorien i flysikkerhet var at flere mobiler kunne adderes og skape virkelig høye feltstyrker inne i "majonestuben", men dette skjer i praksis ikke. Derfor er det nå tillatt å bruke mobiler i fly, så lenge ledningsnett og systemer er tilstrekkelig avskjermet og godkjent av produsent + FAA.
Er det så farlig å ikke skru mobilen i flight mode? Nei, ikke for flysikkerheten i alle fall. Men teleoperatørene er ikke glade i mobiler som driver og roamer innom deres baser inntil man kommer opp over rekkevidde. Et annet problem er at mobilene går med full effekt siden avstanden til basene er stor, så de blir gjerne varme og tapper batteri, så det er like greit å skru dem av. Så er det en god anledning til å reboote mobilen - det bør man uansett jevnlig gjøre.
Beklager veggen med tekst, men dette er et tema som mange lurer på, og hvor det er mange misforståelser.

Last edited:

Appropos dette temaet så sa piloten på SK984 mellom NRT-CPH i dag at alle måtte skru av telefonen og alle elektroniske enheter pga. tåke/dårlig sikt ved landing. Satt på 1D og undret hvorfor... fly: OY-KBA, 15 år gammelt A343.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Appropos dette temaet så sa piloten på SK984 mellom NRT-CPH i dag at alle måtte skru av telefonen og alle elektroniske enheter pga. tåke/dårlig sikt ved landing. Satt på 1D og undret hvorfor... fly: OY-KBA, 15 år gammelt A343.

Var nok en meget god ide og skru av alt.
Selv om sjansene er veldig små for at det kan skje noe, så er toleransene på en CAT III så bittesmå og det går så fort at det er lite tid til å "rette opp" skulle det være en bitteliten flikker på en nål i cockpiten.
Jeg synses selv slike approacher er skummel og vil ha alle fordeler, paxen vet kanskje ikke hvor nære det er på og hvor mye som skal funke på et blind/auto landing. Hadde dem visst det så hadde de slått av alt, lukket øyene og holdt seg godt fast. :colgate:

Det samme er tilfelle på DHC8 1- 2- og 300. Mener det kun går på godkjenning/sertifisering og at dette ikke er gjennomført på en del eldre modeller... Det er uansett en god idé å slå av alt når du får beskjed om det, ellers er man per definisjon på en testflygning. Så kan det diskuteres hvor mange millioner mobiltelefoner som har ligget påslått i bagasjerom og vesker opp gjennom tidene, men det er nå så.

Det var ihvertfall en anbefaling fra IATA, at for visse flytyper, skal alt slås av i sammenheng med lavsiktsprosedyrer. Vet ikke hvilke typer IATA sikter til. I eget selskap har man for enkelthetsskyld sagt at det gjelder som standard ved lav sikt.

I fjor hørte jeg det samme på SAS B737-800 før landing på OSL. Det var dårlig sikt på Gardermoen.

Hadde forbrukerelektronikk vært en reell fare for liv og helse ville en ved security hatt små «faraday-bur-esker» som en fikk utdelt ved kontrollpunkt før boarding og blitt tvunget å låse elektronikken ned i esken. All den tid det har vært overlatt til passasjerene selv å på tro og ære slå av dingsene så har risikoen vært vurdert som svært lav. Siden sannsynligheten for at en andel passasjerer med vilje eller ved forglemmelse vil unnlate å skru av dingsene.

Eldre radiomottakere av typen der en snurrer på et hjul for å tune inn ønsket frekvens støyet helt riktig. Og som nevnt i tråden ting med elektromotor (walkman, discman), særlig el-cheapo-ræl, genererte støy. Men som beskrevet, ikke vurdert som potensielt farlig nok til å sikre at det ikke ble brukt om bord.

En frustrasjon for passasjerer er når forskjellige myndigheter praktiserer «føre var»-regler forskjellig samt at en enkelt kunne observere avvik som at en laptop med wifi/bluetooth-radio fikk være i fred mens mobiltelefoner måtte av. En rekke laptoper ble også solgt med GSM-data. En annen frustrasjon er, som i Kina, at reglene er åpenbart feil. Jeg opplevde for to år siden å få streng beskjed om å skru av mobiltelefonen (som var i flymodus og anvendt som mp3-spiller). Jeg forsøkte å si «jammen» og pekte på brosjyren som forklarte at det var inflight WIFI på flyet. Til ingen nytte. Mobiltelefoner måtte skrues helt av, iPad derimot (som har radiosender identisk til mobiltelefonen) var lov.

Helt reelt er som nevnt over i tråden at en mobiltelefon utenfor dekningsområdet vil skru opp sendestyrken hvilket fører til at batteriet går varmt og kjappere tomt. Mobilnettet på bakken setter for øvrig ikke pris på noder som har for høy fart gjennom celle-nettet.

Appropos dette temaet så sa piloten på SK984 mellom NRT-CPH i dag at alle måtte skru av telefonen og alle elektroniske enheter pga. tåke/dårlig sikt ved landing

Samme her! Jeg landede med SK 1423 (A320Neo) den 29.1 kl. 14.35,
og forinden blev vi bedt om at slå al elektronik fra p.g.a. dårlig sigt.
Jeg så bagefter på EKCH metar, at sigtbarheden både horisontalt
og vertikalt var nede og kysse minimumsværdierne! Vi landede på
en af 22-banerne på CAT3 - går jeg ud fra i min næsten uvidenhed;)

Standard i mange selskaper at man ber alle skru av telefonene ved landing, dersom man flyr en CATII eller CATIII-approach. Håper dette kan klare opp.

Var nok en meget god ide og skru av alt.
Selv om sjansene er veldig små for at det kan skje noe, så er toleransene på en CAT III så bittesmå og det går så fort at det er lite tid til å "rette opp" skulle det være en bitteliten flikker på en nål i cockpiten.
Jeg synses selv slike approacher er skummel og vil ha alle fordeler, paxen vet kanskje ikke hvor nære det er på og hvor mye som skal funke på et blind/auto landing. Hadde dem visst det så hadde de slått av alt, lukket øyene og holdt seg godt fast. :colgate:

Hvorfor sier du at dette er skummelt? Var med på en slik landing på Osl - automatisk landing pga dårlig sikt. Var livredd (flyskrekk) så jeg gikk å pratet med pilotene etter vi landet. De hevdet at dette var helt uten risiko og at landingene var stort sett bedre enn de klarte selv. Var det bare for å lure meg?

.....jeg gikk å pratet med pilotene etter vi landet. De hevdet at dette var helt uten risiko og at landingene var stort sett bedre enn de klarte selv. Var det bare for å lure meg?
Det skal de kære piloter nu ikke prale/skryte for meget af! Vi vil da
ikke have førerløse fly........;)

Hvorfor sier du at dette er skummelt? Var med på en slik landing på Osl - automatisk landing pga dårlig sikt. Var livredd (flyskrekk) så jeg gikk å pratet med pilotene etter vi landet. De hevdet at dette var helt uten risiko og at landingene var stort sett bedre enn de klarte selv. Var det bare for å lure meg?

Neida, ikke for å lure deg.
Heller ikke direkte stor risiko, men små marginer.
Jeg har jobbet som flyger i 37 år og bare hatt et titalls auto landinger og bare noen få hvor det er null sikt.
Derfor er det mange av oss som ikke gjør slikt hver dag, men heller hver 6. Måned i flysimulator enten vi vil eller ikke.
Forde marginene er så små, og det går så fort i null sikt er det like bra å slå av telefon og alt annet, selv om det bare en tusendels sjanse for at det kødder med systemen på innflygings utstyret og autopilotene. (Det er 3 auto piloter som jobber sammen, men ser på hverandre og hvis en av de er bittelite ut av toleranse blir den sparket ut, og de 2 resterende deler på jobben, hvis en av de er litt ute må datamaskinene vurdere hvilken som er på feil spor og sparke den ut, da håper vi det er en igjen som vet hva den gjør, mens vi flyr i tett tåke i 200 km/t mot en knallhard rullebane. Best å slå av telefonene ja, synes det er underlig at folk lurer på om det er nødvendig egentlig. :headbang)

Mye innebygget sikkerhet og teknologi, men aldri helt "fool proof".
Å fly en kort tur, med et nytt fly, med lite last, på en solskinnsdag, med uthvilte flygere og mye bensin til en flyplass med mange lange rullebaner, med lite flytrafikk, med uthvilte flygeledere, tørt føre og lite vind og lav høyde over havet, er omtrent så sikkert det kan bli.

Snu det på hodet: Trøtte flygere, lite bensin, lang tur, dårlig vær, natt, flyplass langt over havet og mellom fjellene, gammelt fly, tvilsomme flygeleder, kun en bane, mye fly traffik, regn, side vind, etc. Kanskje litt mindre marginer...

Jeg slår av telefon, iPad og slikt uansett og lenge før vi begynner innflyging,
Ikke mye å tjene på å ha det påslått, og kanskje litt å tape.

Last edited:
Back