Gøy på Vigra

Re: Gøy på Vigra

Gjennom hele dagen har friksjonen på RWY blitt vurdert av TWR som for lav til at -800 maskiner kan lande.

Bare så ingen misforstår, så er det ikke TWR som bestemmer om en gitt flytype har gode nok rullebaneforhold for å lande eller ikke. Den beslutningen gjøres i cockpit.
Bremseeffekten på banen måles og oppgis til flyene på vei inn. Deretter gjøres det beregninger i cockpit for å finne ut om de kan lande under de rådende forhold. Derfor kan SAS finne ut at de kan lande med sin "lille" maskin, mens DY ikke kan lande med sin "store" maskin.

TWR/banemannskapene kan imidlertid bestemme at banen må stenges dersom forholdene er for dårlige. Og da kommer selvfølgelig ingen seg ned.
 
Re: Gøy på Vigra

Men flyr DY fast med -800 på AES? Sist jeg fløy var det iallefall en -300 som var satt opp, og jeg forstod at det var vanlig materiell.
 
Re: Gøy på Vigra

Kan også nevnes at kafeen, som nå er ved gatene er for liten til å håndtere kork. Søndag måtte de etter hvert åpne annen etasje, beregnet for utenlandstrafikk for at alle skulle få sitte. Men dit var det ikke lov å ta med rødvinen. Ikke imponerende anlegg dette nye på Vigra!

Jeg var der også på søndag, men slapp med 1,5t forsinkelse. Avgangsområdet innland har blitt en katastrofe. Det finnes nesten ikke sitteplasser utenom "kaféområdet" og kapasiteten i kafeen er tydeligvis ikke stor nok til å kunne takle to avganger samtidig. Folk måtte stå eller sitte på gulvet.

Noen som vet om det er noe planer om å endre på dette?

Opplevelsen bidro i hvert fall til å gjøre valget mellom Vigra og Hovden enda enklere så fremt prisforskjellen ikke er for stor.
 
Re: Gøy på Vigra

Jeg var der også på søndag, men slapp med 1,5t forsinkelse. Avgangsområdet innland har blitt en katastrofe. Det finnes nesten ikke sitteplasser utenom "kaféområdet" og kapasiteten i kafeen er tydeligvis ikke stor nok til å kunne takle to avganger samtidig. Folk måtte stå eller sitte på gulvet.

Noen som vet om det er noe planer om å endre på dette?

Opplevelsen bidro i hvert fall til å gjøre valget mellom Vigra og Hovden enda enklere så fremt prisforskjellen ikke er for stor.

kapasiteten er helt katastrofal. Er det tre fly med kort mellomrom er det umennesklig. Lydannlegget er elendig å sitteplasser er kun for heldig utvalgte. I 2. etg på utenlandsavd er det kjempe fint med mange sitteplasser og gode stoler. skjønner ikke hvorfor det ikke kan brukes den avd når det ikke er utenlandsfly.
 
Re: Gøy på Vigra

Det var jo nettopp ombygginger der, så det er vel slik det skal være de neste 10-20 årene, regner jeg med. I mine øyne er det en skam at man ikke tilbyr finere og bedre fasiliteter i Norge i 2010. De som venter på reisende må nå gjennom sikkerhetskontrollen for å komme til kafeen. Regner med disse også fyller opp plass. Synes det er en trist utvikling at man ikke ser det viktige i god utforming av fellesarealer knyttet til transport. Se på Moldefjorden: Nå fjernes fylkets flotteste ferge, "Tresfjord" med panoramasalogn, "framskrittet" er salong på bildekk på nye gassferger.....
 
Re: Gøy på Vigra

Snøværet de siste dagene har skapt problemer på kystrutene og både DY og SK er rammet. På TRD så jeg i går at SK's rute kl 1705 TRD-BOO-TOS var over 3 timer forsinket. Også DY var en drøy time sein på samme rute.

Terminalen på Vigra er en katastrofe, enkelt og greit. Kjevik stiller i samme kategori.
 
Re: Gøy på Vigra

Synes det er en trist utvikling at man ikke ser det viktige i god utforming av fellesarealer knyttet til transport. Se på Moldefjorden: Nå fjernes fylkets flotteste ferge, "Tresfjord" med panoramasalogn, "framskrittet" er salong på bildekk på nye gassferger.....

Støttes den der. En fergetur som mange turister tar utelukkende pga utsikten. Dog, der ble panikk når man oppdaget hva man er iferd med å gjøre, så nå skal man visst nok prøve å få til en løsning: http://www.rbnett.no/article/20091216/NYHETER06/712169989

Sorry for at dette ble litt OT.
 
Re: Gøy på Vigra

Bare så ingen misforstår, så er det ikke TWR som bestemmer om en gitt flytype har gode nok rullebaneforhold for å lande eller ikke. Den beslutningen gjøres i cockpit.
Bremseeffekten på banen måles og oppgis til flyene på vei inn. Deretter gjøres det beregninger i cockpit for å finne ut om de kan lande under de rådende forhold. Derfor kan SAS finne ut at de kan lande med sin "lille" maskin, mens DY ikke kan lande med sin "store" maskin.

TWR/banemannskapene kan imidlertid bestemme at banen må stenges dersom forholdene er for dårlige. Og da kommer selvfølgelig ingen seg ned.

Beslutningen taes selvfølgelig i cockpit, ja, men vurderinger taes vell gjerne i fellesskap med TWR, spesiellt ved krevende værsituasjoner? Det var derfor jeg skrev "vurdert av TWR" og ikke "bestemt av TWR".
 
Re: Gøy på Vigra

DY408, med LN-KKN, som er en -300, som også skulle til Vigra, gikk jo også til molde, så argumentet om større fly holder ikke. SAS har vært der med LN-TUD, som er -700.

Edit:
Norwegian er vel unnskyldt for DY408, så etter at jeg hadde posta at SAS hadde diverta til molde samtidig.

På generelt grunnlag vil jeg si at dersom en flight blir kansellert/utsatt pga teknisk feil, eller vær o.l. er det gjort for passasjerenes egen sikkerhet, og de burde være glad for at det skjer.
 
Last edited:
Re: Gøy på Vigra

DY408, med LN-KKN, som er en -300, som også skulle til Vigra, gikk jo også til molde, så argumentet om større fly holder ikke. SAS har vært der med LN-TUD, som er -700.

Tja, ikke vet jeg hva som er dødvekt på Norwegian sine 300 (sikkert ikke nøyaktig lik vekt på alle) og hva som er dødvekt på SAS sine 700 (sikkert forskjellig der også). Men DY sine 300 tar 148 pax mens SAS sine 700 tar 134. Altså 14 flere pax i DY sine 300 enn SAS sine 700. Så kan det vel også tenkes at DY sin maskin var full, mens SAS sin ikke var det? I tillegg hadde kanskje DY mer drivstoff ombord. Vil anta at type motorer også spiller inn her?

Når det er sagt, så måtte også SAS gi opp å lande på Vigra etterhvert. Mener jeg observerte 3 diverta fly fra SAS på ank/avg infoen til MOL som skulle ha vært på AES.

Tar jeg ikke helt feil så kom vel ikke West Air Sweden ned på AES heller. Mener jeg hørte 2 ATP ta av fra MOL i kveld.
 
Re: Gøy på Vigra

Da er ihvertfall RRN på vei tom fra OSL for å berge morgenavgangen fra AES ... Så får vi håpe at forholdene nå er bra nok til at de kommer seg ned.
 
Re: Gøy på Vigra

Tja, ikke vet jeg hva som er dødvekt på Norwegian sine 300 (sikkert ikke nøyaktig lik vekt på alle) og hva som er dødvekt på SAS sine 700 (sikkert forskjellig der også). Men DY sine 300 tar 148 pax mens SAS sine 700 tar 134. Altså 14 flere pax i DY sine 300 enn SAS sine 700. Så kan det vel også tenkes at DY sin maskin var full, mens SAS sin ikke var det? I tillegg hadde kanskje DY mer drivstoff ombord. Vil anta at type motorer også spiller inn her?

Når det er sagt, så måtte også SAS gi opp å lande på Vigra etterhvert. Mener jeg observerte 3 diverta fly fra SAS på ank/avg infoen til MOL som skulle ha vært på AES.

Tar jeg ikke helt feil så kom vel ikke West Air Sweden ned på AES heller. Mener jeg hørte 2 ATP ta av fra MOL i kveld.

SAS -700`er har 140 og 141 seter.
 
Re: Gøy på Vigra

Dette stemmer. Nå på kvelden så var det ikke bare -800 maskinene som ikke fikk lande, heller ikke -300 fikk gå ned. En av -300 maskinene fra Oslo gikk til og med ned i MOL for å slippe av passasjerer og load, for å så dra ferry (tomt) til AES for nytt forsøk på landing, men heller ikke dette gikk, så det ble til slutt buss kl 21:00 for passasjerer både på DY 4407 (opprinnelig avgang 09:05) og DY 409 (opprinnelig avgang 17:45).

Det er alltid lett å være etterpåklok, men realiteten er at det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst under slike forhold som man har hatt på Vigra i dag. Jeg mener selv at det er urimelig å klandre Norwegian i særlig grad for dette, selv om jeg selvfølgelig forstår passasjerene sin frustrasjon.

Det forklarer litt; snakket med en venninne i dag som var i AES med jobben i går og måtte busses til MOL for å komme seg til OSL. Hun fløy SK og var glad for det, ettersom DY i følge henne "ga faen", men da kan jeg jo inform,ere henne om dette i kveld. ;)
 
Re: Gøy på Vigra

NRK lokalen også på saken:

"Norwegian står - SAS går"

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6927041

Men hva i all verden er det pressetalsmannen sier??!

Tror det er flere propagandaministre som ikke er helt oppdaterte: :p

Kommunikasjonsdirektør i SAS, Richard Kongsteien, tykkjer det er litt merkeleg at Norwegian vurderer bremseforholda som så dårlege at dei ikkje kan lande på flyplassen, medan SAS-fly går som normalt.

- Det er no forholdsvis pussig. Ein skal alltid ha respekt for sikkerheitsavgjersler som vert tekne og slik sett ynskjer eg ikkje å kritisere det dei gjer, men det er rart at vi har fått ned alle fly og Norwegian ikkje har fått ned nokon.

Men for all del, det er Norwegian sitt problem å kommunisere dette, ikke SAS!
 
Back
Top