TCAS
ScanFlyer Crusty
Re: Gøy på Vigra
Bare så ingen misforstår, så er det ikke TWR som bestemmer om en gitt flytype har gode nok rullebaneforhold for å lande eller ikke. Den beslutningen gjøres i cockpit.
Bremseeffekten på banen måles og oppgis til flyene på vei inn. Deretter gjøres det beregninger i cockpit for å finne ut om de kan lande under de rådende forhold. Derfor kan SAS finne ut at de kan lande med sin "lille" maskin, mens DY ikke kan lande med sin "store" maskin.
TWR/banemannskapene kan imidlertid bestemme at banen må stenges dersom forholdene er for dårlige. Og da kommer selvfølgelig ingen seg ned.
Gjennom hele dagen har friksjonen på RWY blitt vurdert av TWR som for lav til at -800 maskiner kan lande.
Bare så ingen misforstår, så er det ikke TWR som bestemmer om en gitt flytype har gode nok rullebaneforhold for å lande eller ikke. Den beslutningen gjøres i cockpit.
Bremseeffekten på banen måles og oppgis til flyene på vei inn. Deretter gjøres det beregninger i cockpit for å finne ut om de kan lande under de rådende forhold. Derfor kan SAS finne ut at de kan lande med sin "lille" maskin, mens DY ikke kan lande med sin "store" maskin.
TWR/banemannskapene kan imidlertid bestemme at banen må stenges dersom forholdene er for dårlige. Og da kommer selvfølgelig ingen seg ned.