Gourmetreise til Baskerland - delvis live fra 14.05

forretter, fantastisk..

På den flaska bitter bringebær.... Og så har man "rød torsk" i bakgrunnen, som ifølge kokka er torsk infusert med rødbeter.

elena 005 by DrSBUS, on Flickr

Fylt med løk og gåselever.

elena 007 by DrSBUS, on Flickr

Last edited:
Sommilier var hyggelig og kjørte på med spanske viner. For kjennere av vin er det nok litt enkelt. For meg - OK. Regningen? Totalt for meg som single mann - 250 med tips, vin og avec...

Ganske mye. Men - etter to-tre samtaler med Elena, datter og like bra kokk, som sin far, Arzak, og kåret til verdens beste kokke i fjor - når jeg ikke får lov til å gå ut i taxi - fordi hun insisterer på å personlig takke, så bidrar jo det også til at det er en opplevelse som er verdt pengene.

Er vel blitt vant til at det er slik, teasere og forretter er både best og mest imponerende.

Last edited:
Det var ellers interessant å se og observere. To australske par på hver sitt bord ble etter hvert litt høyrøstet... Ved siden av meg et par svært ordinært i klesveien, tydeligvis lokale folk. Bortenfor et dobbeltpar med utspjåkede unge, dels asiatiske, amerikanere.

Det var særdeles hyggelig og bra. Et par ankepunkter - det gikk minst 30 minutter før jeg fikk noe å spise, og når først maten kom gikk det litt fort, selv om jeg var der i tre timer...

... teasere og forretter var best. Sjøtunge var litt merkelig seig. Due var bra, men ikke sensasjonell. Litt vel mye sitrus og sødme til den. Kunne tenkt meg litt mer solide hovedretter.

Man velger litt også på Tasting menu, valgte asparges og erter (små!) foran hummer, og som fisk kunne man få Seabass, Monkfish og Sole. Kjøtt var enten lam, due eller kobe. Due for meg!

Herr Arzak (som begynner å bli gammal) var ikke til stede. Desto mer hans like dyktige datter, Elena. Hun hilste på ved ankomst, og lurte på hvor vi (kom rett etter to damer som hun nok trodde var mine) kom fra etc. Deretter kom hun tidlig til bordet, og var innom en gang til. Snakket litt om Salma, Hellstrøm og Lofoten, sistnevnte som hun hadde besøkt. Deretter litt om asparges.... :-)

Det var ellers interessant å se og observere. To australske par på hver sitt bord ble etter hvert litt høyrøstet... Ved siden av meg et par svært ordinært i klesveien, tydeligvis lokale folk. Bortenfor et dobbeltpar med utspjåkede unge, dels asiatiske, amerikanere.

Det var særdeles hyggelig og bra. Et par ankepunkter - det gikk minst 30 minutter før jeg fikk noe å spise, og når først maten kom gikk det litt fort, selv om jeg var der i tre timer...

... teasere og forretter var best. Sjøtunge var litt merkelig seig. Due var bra, men ikke sensasjonell. Litt vel mye sitrus og sødme til den. Kunne tenkt meg litt mer solide hovedretter.

Man velger litt også på Tasting menu, valgte asparges og erter (små!) foran hummer, og som fisk kunne man få Seabass, Monkfish og Sole. Kjøtt var enten lam, due eller kobe. Due for meg!

Herr Arzak (som begynner å bli gammal) var ikke til stede. Desto mer hans like dyktige datter, Elena. Hun hilste på ved ankomst, og lurte på hvor vi (kom rett etter to damer som hun nok trodde var mine) kom fra etc. Deretter kom hun tidlig til bordet, og var innom en gang til. Snakket litt om Salma, Hellstrøm og Lofoten, sistnevnte som hun hadde besøkt. Deretter litt om asparges.... :-)

Meget bra og inspirerende rapport - litt nysjerrig (og litt mer enn gjennomsnittet interessert i Laks) hva mente Elena om Salma ?

hva mente Elena om Salma ?

Hun skrytte uhemmet av den! Fortalte at de hadde fått det servert (av Hellstrøm, i alle fall knyttet hun ham opp mot Salma) og så ble det spist rått og meget lett stekt, og at begge deler var meget godt. Hun sa også noe at hennes far, Mr Arzak, knyttet Hellstrøm og laks, og at han satte pris på begge deler (forstod ikke helt spansk-engelsken til å gjengi helt korrekt, men det var noe sånt). Ellers nevnte hun (til min lille skuffelse) ikke noe om bacalao. :)

Hun skrytte uhemmet av den! Fortalte at de hadde fått det servert (av Hellstrøm, i alle fall knyttet hun ham opp mot Salma) og så ble det spist rått og meget lett stekt, og at begge deler var meget godt. Hun sa også noe at hennes far, Mr Arzak, knyttet Hellstrøm og laks, og at han satte pris på begge deler (forstod ikke helt spansk-engelsken til å gjengi helt korrekt, men det var noe sånt). Ellers nevnte hun (til min lille skuffelse) ikke noe om bacalao. :)

Jeg har vært med Eyvind på noen gastronomiske rundturer, også ifm utformingen av bl.a. "Gode Adresser" og "Verdens kokker, verdens beste laks". Både Elena og Juan Mari ga sitt bidrag til sistnevnte, og snakket bl.a. med Elena under Norgesbesøket hennes for en tid tilbake, hun begeistret for Salma, men villaksen når denne er på sitt beste var hakket hvassere mener hun.
Personlig mener jeg at Salmakvaliteten ikke nødvendigvis er på topp, spes. i fileterings- og pakningsprosessen.

Trond:
Blir det Ibai på deg?
Ordnet bord for noen venner der i morgen til lunch, ypperlig nasjonaldagfeiringsted...

Ser at de ikke tar bord for 1... så må finne noen først ! :cool: Blir vel til at jeg tar det litt på sparket resten av oppholdet, tenker jeg... Men absolutt bra tips!

Relativt tidlig oppe og rusletur rundt om...

Ikke så mange bikinidamer, men flott utsikt likevel.

ss2 005 by DrSBUS, on Flickr

Nestor er anbefalt av vert...

ss2 021 by DrSBUS, on Flickr

Best biffen ever - muligens. Kom i prat med nabostolene, møringer, sjølvsagt.. jaja. Snakket litt om klippfiskmannen - felles bekjente... :-)

ss2 025 by DrSBUS, on Flickr

Dere som ikke har vært på treff lurer sikkert på hvem jeg er.. i solen her, med uflidd skjegg uten animalsk fett.... :-) (som sagt til møringer, nei jeg er ikke typisk norsk :-))

ss2 016 by DrSBUS, on Flickr

Last edited:
Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til ferieturen til San Sebastian...! :) Takk for at du rapporterer og deler matbildene!

Jeg har vært med Eyvind på noen gastronomiske rundturer, også ifm utformingen av bl.a. "Gode Adresser" og "Verdens kokker, verdens beste laks". Både Elena og Juan Mari ga sitt bidrag til sistnevnte, og snakket bl.a. med Elena under Norgesbesøket hennes for en tid tilbake, hun begeistret for Salma, men villaksen når denne er på sitt beste var hakket hvassere mener hun.
Personlig mener jeg at Salmakvaliteten ikke nødvendigvis er på topp, spes. i fileterings- og pakningsprosessen.

Interresant, får lyst til å stille standardspørsmålet på Arzak "er du i bransjen?" :D Det var da enda godt av villaksen er bedre. Det er jo litt ironisk at Hellstrøm profilerer "industriell" mat, som vel oppdrettslaks er. Selv syns jeg Salma er utmerket, men det er jo etter hvert hverdagsmat.

Interresant, får lyst til å stille standardspørsmålet på Arzak "er du i bransjen?" :D Det var da enda godt av villaksen er bedre. Det er jo litt ironisk at Hellstrøm profilerer "industriell" mat, som vel oppdrettslaks er. Selv syns jeg Salma er utmerket, men det er jo etter hvert hverdagsmat.

Er ikke offisielt i bransjen i form av levebrød, men har opp gjennom mange år vært mer enn ualminnelig interessert i mat/vin, og hadde på et av visittkortene mine i spøkefullt humør skrevet "Matnerd" som tittel.
Såpass "nerdete" at jeg på eget initativ har reist ned til Bocuse D'Or 5 ggr, og hver gang vært backstage, og diskutert matfilosofi med andre i "menigheten",( inkl. Ferran Adria, Charlie Trotter, Arzak, Troisgrosbrødrene, Hellstrøm, Næss, Stiansen ++ skryt, skryt...)

Var også medeier i Restaurant Oscarsgate, noe som var svært spennende og vellykket!

Selv mener jeg nok "dessverre" at Salma smaksmessig bærer preg av den vegetabilske komponenten i "kraftforet", og får en mer "grønn/gressaktig" smak. Kvaliteten har også tapt seg fra den spede begynnelse, produktet er nå mer Tine enn laks....

Back on track: San Sebastian er for meg THE place for fantastiske matopplevelser, og gleder meg som en unge hver gang jeg drar dit, og neste gang blir målet å snike seg inn/med et "Sociedad"...

Og da er det på tide å oppsummere... Beklager lite oppdateringer etter de første dagene!

Starter med hjemreise fra Bilbao. Etter nok en regndag ble det til at jeg valgte taxi til flyplassen og med tips om det på 25 euro. Guideboka mi påstod at det så få fasiliteter etter sikkerhetssjekken at jeg vurderte restaurant før den, men dama kunne forsikre at det var kafeer etter den. Og det stemte jo - opp til 2-3 og generelt brukbare fasiliteter, etter det jeg kan bedømme.

Flyplassen er også interessant arkitektonisk, signert Santiago Calatrava, som blant anna også står bak Valencias nyere landemerker. Alt det hvite var litt gulnet rundt om, dog, så der bør det gjøres noe... Men utsikten er strålende! Alle flyplasser burde vært designet etter dette mønsteret.

SS-fortsetter 092 by DrSBUS, on Flickr

Airside var det også en artig modell av flyplassen.

Det ble tid til en pølse - etter å ha basert 2-3/4 av dagens måltider på tapas noen dager...

... så ble det etter hvert boarding i den A321 som skulle ta oss til FRA. Masse passasjerer av, men romslig om bord - med mange ledige rader. En pussig observasjon var at tre som satt trangt (i bredden) på nødutgang insisterte på å sitte der, til tross for flere ledige 3-seter. Ved matservering forbarmet en flyvertinne seg over dem, men ingen gjorde mine til å flytte seg!

Ettersom flyturen var annonsert til 2 timer hadde jeg et ørlite håp om varmmat. Først kom i alle fall vogna, valgte rødvin som drikke. Og så kom denne.

Nok en Frankfurter. Smakte ikke spesielt godt - sånn billigpølse:

SS-fortsetter 096 by DrSBUS, on Flickr

Turen var grei. Dagens irriterende passasjer: Lang tynn forretningsmann, som vel skulle vite bedre, somlet enormt i midtgangen med å ta ut iPad, hodetelefoner, legge på plass jakke, uten å overholde ense eller bry seg om at han skapte lang kø. Og så var det bussing - og hvem er det ikke som drar seg langsomt ut av flyet som siste passasjer, og i et latterlig tåpelig seint tempo rusler om bord ! Det var jo åpebart flere som hadde dårlig tid. :rolleyes:

Ankom 10 minutter sent til FRA og med busstur og tunnelgang ble det bare å gå rett til gate. Hadde planer om whiskykjøp, men det fikk vente til OSL. Boarding på tid fra en slitt A16-gate.

Det var en A320 som var satt opp denne gang. Den skulle vise seg å bli stappfullt på Økonomi. Hadde heldigvis C-sete. Ellers var det ganske "begivenhetsløst", som det etter på Flyprat-språket.

Orket ikke ta bilde av maten, men det var en OK sandwich med ost og agurk. I motsetning til første strekke ble drikke servert i to omganger. Det ble en Warsteiner og en rødvin. Sannelig! Det er vel to år siden jeg har flydd LH og det er tydelig at maten er litt oppgradert, eller i det minste litt mer spennende enn disse tørre bagettene de holdt på med før.

Turen ellers grei. Dagens irriterende passasjer: Den norske dama i midtsetet over gangen. Da hun ble tilbudt maten var det ikke måte hva hun skulle vite om den. Hun fikk beskjed om at det var vegetarisk og at det var ost. Om det var egg i den? Vel, stakkars flyvertinna hadde jo ikke bakt dem selv (tenkte jeg)... så fikk hun spørsmål om det var så at den irriterende dama hadde allergier var noe slag? Nei, det var bare det at hun var litt dårlig og magen og lurte påom det var bra for henne å spise dette der og da! Etter enda litt mer surreprat rundt dette kunne matvogna fortsette... :rolleyes: (Ifølge yrket og det hun snakket om den indiske sidemannen virket dette som snål oppførsel fra det som burde være en bereist og oppegående dame - det er jo greit å spørre litt, men man kan jo forsyne meg ikke spørre flyvertinna om det bra for magen... hjelpes).

Nuvel. Oppsummert: Flott å reise med LH igjen, selv om utreisen er det jeg forbinder med glede med flyreiser. Med ledig sete ved siden av seg er det den reneste luksus å få servert flere runder drikke og grei nok mat, type snack!

Last edited:
Så setter jeg på noen bilder her på tampen. Det ble litt mindre gastronomi enn jeg hadde tenkt meg siste del. Først og fremst fordi jeg hadde planlagt for dårlig. Det må være absolutt påkrevet at man bestemmer seg og booker bord hvis man skal ha noe annet enn tapas. Prøve f.eks. Fabrica lørdag kveld, men det var nytteløst. Men det var veldig mye god tapas å få. Likevel føler jeg at oppholdet kunne vært toppet med minst en topprestaurant til, samt en enklere, som nevnte Fabrica. Men åkkesom - man får bra mat overalt.

Bilbao:

SS-fortsetter 081 by DrSBUS, on Flickr

Hovedstaden i Baskerland, Vitoria-Gasteiz:

SS-fortsetter 060 by DrSBUS, on Flickr

Det var en storkontroll ved Sivilgarden rett før Vitoria. Jeg hadde klønet nok lagt passet i kofferten. Det ble en lang seanse. Først kom to MP-væpnede om bord. Så sulle de ha alles dokumenter, og jeg måtte finne fram min koffert (det var lett, for det var bare 15 passasjerer et et par kofferter). Etter hvert måtte jeg opp med koffert og ryggsekk.. Så var det å vente ytterligere 10-15 minutter på at dokumenter ble gitt tilbake. Med dette tok turen i hvert fall 20-25 minutter ekstra. Normalt tar det bare en drøy time.

Tenk å hatt en slik butikk i Oslo?

SS-fortsetter 052 by DrSBUS, on Flickr

Tunger!

SS-fortsetter 028 by DrSBUS, on Flickr

En favoritt, skinke, geitost, litt surra purre (?), litt søt, type veldig søt balsamico.

SS-fortsetter 058 by DrSBUS, on Flickr

Tatt litt ut på kvelden (det ble ikke plass og tid til å ta bilder på de mest populære og beste barene..)

SS-fortsetter 005 by DrSBUS, on Flickr

Last edited:
Back