Det var ellers interessant å se og observere. To australske par på hver sitt bord ble etter hvert litt høyrøstet... Ved siden av meg et par svært ordinært i klesveien, tydeligvis lokale folk. Bortenfor et dobbeltpar med utspjåkede unge, dels asiatiske, amerikanere.
Det var særdeles hyggelig og bra. Et par ankepunkter - det gikk minst 30 minutter før jeg fikk noe å spise, og når først maten kom gikk det litt fort, selv om jeg var der i tre timer...
... teasere og forretter var best. Sjøtunge var litt merkelig seig. Due var bra, men ikke sensasjonell. Litt vel mye sitrus og sødme til den. Kunne tenkt meg litt mer solide hovedretter.
Man velger litt også på Tasting menu, valgte asparges og erter (små!) foran hummer, og som fisk kunne man få Seabass, Monkfish og Sole. Kjøtt var enten lam, due eller kobe. Due for meg!
Herr Arzak (som begynner å bli gammal) var ikke til stede. Desto mer hans like dyktige datter, Elena. Hun hilste på ved ankomst, og lurte på hvor vi (kom rett etter to damer som hun nok trodde var mine) kom fra etc. Deretter kom hun tidlig til bordet, og var innom en gang til. Snakket litt om Salma, Hellstrøm og Lofoten, sistnevnte som hun hadde besøkt. Deretter litt om asparges....![]()
hva mente Elena om Salma ?
Hun skrytte uhemmet av den! Fortalte at de hadde fått det servert (av Hellstrøm, i alle fall knyttet hun ham opp mot Salma) og så ble det spist rått og meget lett stekt, og at begge deler var meget godt. Hun sa også noe at hennes far, Mr Arzak, knyttet Hellstrøm og laks, og at han satte pris på begge deler (forstod ikke helt spansk-engelsken til å gjengi helt korrekt, men det var noe sånt). Ellers nevnte hun (til min lille skuffelse) ikke noe om bacalao.![]()
Trond:
Blir det Ibai på deg?
Ordnet bord for noen venner der i morgen til lunch, ypperlig nasjonaldagfeiringsted...
Jeg har vært med Eyvind på noen gastronomiske rundturer, også ifm utformingen av bl.a. "Gode Adresser" og "Verdens kokker, verdens beste laks". Både Elena og Juan Mari ga sitt bidrag til sistnevnte, og snakket bl.a. med Elena under Norgesbesøket hennes for en tid tilbake, hun begeistret for Salma, men villaksen når denne er på sitt beste var hakket hvassere mener hun.
Personlig mener jeg at Salmakvaliteten ikke nødvendigvis er på topp, spes. i fileterings- og pakningsprosessen.
Interresant, får lyst til å stille standardspørsmålet på Arzak "er du i bransjen?"Det var da enda godt av villaksen er bedre. Det er jo litt ironisk at Hellstrøm profilerer "industriell" mat, som vel oppdrettslaks er. Selv syns jeg Salma er utmerket, men det er jo etter hvert hverdagsmat.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.