Gottröra-helten blir verdensstjerne

Re: Gottröra-helten blir verdensstjerne

Var ikke hele havariet egentlig forårsaket av automatikk i motorsystemet (som var ukjent for pilotene) som, ved bortfall av den ene motorene automatisk gav full gass på den andre motoren? Uten automatikken kunne pilotene tatt det litt pent med motorkraften og returnert til flyplassen, så vidt jeg skjønner.

Rent bortsett fra at flyet tok av med is på vingene, og som dermed havnet i motorene.

Ikke helt sikker på om dette er riktig tråd, men en detalj. På tv-bildene med helikopter ser man at Scandinavian/SAS logoen er malt bort. Litt ute i filmen ser man to mann som maler over logoene. Hvorfor det?

L-P

Dette var vel vanlig ved alle ulykker på den tiden, eller?

Ikke helt sikker på om dette er riktig tråd, men en detalj. På tv-bildene med helikopter ser man at Scandinavian/SAS logoen er malt bort. Litt ute i filmen ser man to mann som maler over logoene. Hvorfor det?

L-P
Bevidst eller ubevidst kobler hjernen sikkert et logo til en given ulykke.
Derfor er ofte det første de gør, når sådanne ulykker sker. Jeg tror at der altid står 100 liter maling klar, når sådan et katastrofeteam rykker ud. Det gælder ikke kun SAS...

Hejsan!

Detta tycker jag är en väldigt stor händelse som fick ett bra slut. Piloten Stefan Rasmussen är en stor hjälte för många. Såg en liten intervju med honom, han sa att det var en lite pojke som kom fram till honom och gav honom en liten glaskula. Det var en trevlig intervju må jag säga.

P.S har även gjort en liten nyhet om detta på min sida!

Se på National Geographic om 30 minutter. 22:30 sendes programmet som omhandler Gottröra ulykken.

dice6.gif

Artig episode! Synes dette med at verken pilotene eller SAS visste noe om ATR systemet var merkelig. Noen som har glemt å lese spesifikasjonene når de kjøpte inn flyene?

På National Geographic går nå SK 751-ulykken igjen.

Artig episode! Synes dette med at verken pilotene eller SAS visste noe om ATR systemet var merkelig. Noen som har glemt å lese spesifikasjonene når de kjøpte inn flyene?

SAS bestilte MD'ene UTEN ATR-systemet. Men McD monterte dette systemet i alle fly, enten det var bestilt av kunde eller ikke. Det fantes ingen dokumentasjon, det være seg operativt eller vedlikeholdsmessig, på systemet da flyene ble levert til kunder som ikke hadde bestilt det. At vi hadde det i flyene våre oppdaget vi først når Gottröra skjedde.

I følge havarikommisjonens rapport var dette systemet nevnt både i "FAA approved flight manual" og i FCOM. Systemet hadde eksistert som standard siden 1983. Misforståelsen skyldes kanskje at begrepet ATR ikke ble innført før året etter, men funksjonen var altså beskrevet.

Har lest et par intervjuer med Per Holmberg. Det virker jo som han har en litt annen oppfatning av situasjonen en kapteinen, men dette blir jo veldig generellt og uteknisk i avisoppslag. Rapporten behandler akkurat det punktet veldig forsiktig og uttaler seg ikke spesielt om det i dette tilfellet noe utvidede "CRM" begrepet. Noen som har en ide rent teknisk hva de ulike tolkningene her er?

Last edited:

Nå vet jeg ikke om det er god skikk å 'bumpe' en såpass gammel tråd, men jeg kom ved en tilfeldighet over NatGeo-dokumentaren på YouTube, og siden jeg ikke fant en link til den i tråden tenkte jeg kunne være greit å dele den her:

https://www.youtube.com/watch?v=Syl9kXNlKr8

Jeg kan ikke begripe at alle overlevde den ulykken...

Har nu äntligen fått sett denna nu och Ingrid som intervjuas är faktiskt kollega med mig idag. :)

Back