Gode og dårlige opplevelser på bakken

Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

. Fikk en gang gratis ombooking på SAS jeg ikke hadde krav på som var min egen feil (glemte igjen mobilen i loungen, jeg storma inn og fant den) Men da rakk jeg ikke flyet... Dette på CPH i sommeren i fjor. At jeg ble sjuk når jeg skulle hjem var en annen sak, men men gikk bra det og.

Har en dårlig oppelvelse også med AA på JFK. Var litt kaos på JFK i forbindelse med vær. Dette var i 2014, kom med Airbus 318en til Ba og skulle videre til BOS med AA. Der var det ingen hjelp å få noe sted, noe hotell hadde man ikke krav på. Fikk jo tilslutt vite at avgangen ville gå neste dag. Jeg gikk rundt til det som fantes av skranker. Det som var litt rart var at da jeg tok den flighten neste dag så var det kun meg og 2 andre passasjerer på flighten... Så tydeligvis hadde folk ordna seg på annet vis. Men flighten som egentlig skulle gå etter oss gikk jo på oppsatt tidspunkt så jeg vet sannerlig ikke, men de skyldte nå på været (for å være seriøs så var det ikke mer enn litt kraftig regn)

FAA burde få på plass et regelverk likt EU for amerikanske selskaper for nå er det jo sånn at det er opp til dem selv hva man får og ikke...
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Så i den forbindelsen så ønsker jeg å høre om gode og dårlige oppleveleser i forbindelse med innsjekk på flyplassen og ombordstigning.

ABZ: Gate damen nektet å sjekke inn bagasjen min pga at jeg satt den delen som du bruker til sporing bak på boardingkortet. Fyrte seg opp.
Jeg ønsket henne god bedring, og lykke til videre i karrièren.

Gjerne også hvordan man ønsker å bli møtt av personalet på flyplassen

S
Ofte er det mer enn nok med ett hei og ett smil.


Generelt.

Det er ofte mange usikre folk på jobb rundt forbi. Dette tror jeg skyldes en heller skral opplæring. Usikkerhet forvandler seg ofte til å bli litt sinne og frustrasjon. Tror mange kunne gjort en jobb der. En opplæring på regler, muligheter etc hadde også vært fint.
Feks så flyr jeg mye helikopter rundt forbi. Og en ting som forundrer meg er de sensasjonelt store forskjellene på praksis og hva som er lovlig gjennom sikkerhetskontroll på helikopterterminaler her i landet.

Det samme gjelder forøvrig sikkerhetskontroller på flyplasser.

SAS og WF representanter som rett å slett ikke kjenner sitt eget selskap, produkter, muligheter og regler.

Og så har vi reisende vanvittig mye å lære.... mengden idioter på reisefot er rett å slett overveldende.
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

En god opplevelse var med Brussels Airlines på Berlin Tempelhof. Det var snekaos og rullebanen kunne ikke måkes til full lengde eller så. Flyet måtte derfor ha mindre vekt og flere passasjerer måtte bookes om. SN damen skrev flight interruption manifester så blekket sprutet. Tre og tre passasjerer ble satt i taxi til Tegel hvorfra vi fløy via FRA til BRU med LH. Jeg tror vi landet med kun to times forsinkelse. Kompensasjon var uansett klargjort ved ankomst. Alt ble godt forklart hele tiden. Nå var det jo ikke veldig mange dette rammet slik at det kunne ordnes ganske raskt, men uansett godt håndtert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

En vekter på TRD som følte for å være bøllete tok fra meg medisiner i security med påstand om at de var å anse som væske. (Depotkapsler) Var desverre allerede forsinket og måtte rekke siste fly for dagen ellers skulle jeg ha tatt imot tilbudet hans om å tilkalle politiet...
Klagde to ganger til Avinor, men fikk aldri svar.
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

En av mine beste opplevelser på bakken skjedde på en av "satellittene" på Fornebu en tåkefull kveld i 1987. Sikten var vel omtrent som i en gjennomsnitts ertesuppe eller kanskje brun saus. All trafikk sto stille. Vi satt der og ventet på å komme oss over til bergen da en rett så kjent og rimelig brautete advokat fra Bergen kom stormende: "Eg SKA me på flyet no!" Hvorpå redcap svarte med et rett nok anstrengt smil, men et smil, at det ikke gikk da at flyplassen var stengt pga tåke. "Vet du kem eg e?!?!" brølte han så. "Nei," svarte hun. "Det vet nok ikke tåka heller..." Mannen klappet igjen og stormet ut til allmenn forlystelse og applaus.

Bare et lite apropos om at man blir møtt slik man møter andre.
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Når kjerra er på sitt syvende forsinkede leg etter en dårlig start på morgenen, er da ikke det så feil?

Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Jeg reiser en del, og bestiller med flyplassassistanse. Har i utgangspunktet gode erfaringer med den, og man får jo hva man bestiller. Mye frustrasjon kan unngås ved å bestille riktig assistanse, og man kan også få assistansen til å møte seg andre steder enn ved innsjekkingen. Min største frustrasjon er at assistansen kommer og henter deg så sent, ofte kun halvtimen før avgang, mens flyselskapene krever at man sjekker inn minimum en time før. Hva er vitsen med å sitte og vente en halvtime, få jævlig stress gjennom sikkerhetskontrollen og bli indirekte skyld i forsinkelse? Verst er det dog når besetning over høytaleranlegget informerer om at flyet er forsinket PÅ GRUNN AV rullestolbruker. Det er rett og slett respektløst og frekt. Når man har sittet og ventet og vært klar så lenge, er det neimen ikke pga meg det blir forsinkelse! Å sitte på oppsamlingsplass for krøplinger er ikke noe gøy heller, og den burde OSL gi litt skjerming. Men det er en annen sak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.

Det er ikke sikker at den som skal sende flyet ut vet mer enn at det er sent inn...
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.



Å skylde på passasjerer som trenger assistanse som årsak til forsinkelse er neppe noen god ide, uansett hvor riktig det er. Det er å be om bråk fra diverse interesse organisasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Å skylde på passasjerer som trenger assistanse som årsak til forsinkelse er neppe noen god ide, uansett hvor riktig det er. Det er å be om bråk fra diverse interesse organisasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Er nå snarere dårlig assistansestyring som er mest riktig. Ikke folka som trenger den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Er nå snarere dårlig assistansestyring som er mest riktig. Ikke folka som trenger den.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Vel.... med 30-40 rullestoler tar boardingen lang tid og til enkelte destinasjoner er ikke dette uvanlig....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Vel.... med 30-40 rullestoler tar boardingen lang tid og til enkelte destinasjoner er ikke dette uvanlig....


Sent from my iPhone using Tapatalk



Jeg vet ikke hvilke gigantfly du flyr, men det er nok særdeles uvanlig. All den tid de fleste fly til populære turistmål innad i Europa har begrensning på 5-6 elektriske rullestoler og max 15 rullestoler totalt. Det er uansett ikke den reisendes skyld. Assistansetjenesten får være mer effektiv!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Jeg vet ikke hvilke gigantfly du flyr, men det er nok særdeles uvanlig. All den tid de fleste fly til populære turistmål innad i Europa har begrensning på 5-6 elektriske rullestoler og max 15 rullestoler totalt. Det er uansett ikke den reisendes skyld. Assistansetjenesten får være mer effektiv!


Sent from my iPhone using Tapatalk



Lanzarote hele vinteren igjennom......



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Beklager, i dagens informasjonsrik samfunn er dette ingen unnskyldning.

Jeg hører hva du sier, men det er ikke likevel ikke alltid at korrekt informasjon når fram til den som trenger det i de systemene de trenger. Det er faktum - du kan like det eller ikke.
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Ang. "sent innkommende fly": petter380 og andre kan like eller ikke like det, men som LN-KOG påpeker er ikke informasjonen nødvendigvis tilgjengelig for den som står med den utakknemlige jobben med å informere passasjerene. Ettersom jeg selv er flyentusiast er jeg jo ofte også nysjerrig på slike ting selv også, men kommer ofte til kort dersom flyet har flydd forsinket så og si hele dagen. Ofte kan man ha en antakelse om hva som gikk galt i utgangspunktet, men er man ikke sikker er det like greit å holde seg til det man vet sikkert: at flyet kommer sent inn.

Fra ansatt-siden har jeg forsåvidt også opplevd å bli stående "i mørket" i forhold til hva som hender. Konkret eksempel: jeg står på gate og venter på et fly som i følge flyplassens systemer er "like om hjørnet". Og venter. Og venter. Plutselig kommer en av passasjerene og spør om hvorfor flyet har reist til (annen flyplass), og viser frem fr24 på mobilen sin. Flyet passerer 10.000ft på vei inn til en helt annen flyplass enn der vi står og venter. Sjekker kjapt registrering mot det jeg har fått beskjed skal komme, samt flightnr, og det stemmer. Jeg går inn på fr24 på egen mobil, og ser at flyet i utgangspunktet hadde startet innflyvning til rett flyplass, men har like etter klatret ut og satt kursen for en alternativ flyplass. Jeg visste ingenting. Stuerne visste ingenting. Og da jeg spurte "ops-en" (som jo pleier å ha god oversikt) om hva som hendte fikk jeg "har den ikke kommet ennå?" til svar. Men etter en rask sjekk blir det også derfra bekreftet at "ja, det er det flyet passasjeren fant på fr24 på vei til en annen flyplass". Og dermed stod jeg der: alt jeg visste var hvor flyet var i øyeblikket, og hvor den åpenbart var på vei. Hvorfor? Ja, det fikk vi ikke vite før en god halvtime etter at flyet hadde landet på "feil flyplass"...

Som alle andre missliker jeg løgner som informasjon. Samtidig var det et visst savn den tiden jeg jobbet på gate, at passasjerene kunne annerkjenne at jeg ikke var allvitende. At den informasjonen jeg gav, var den informasjonen jeg hadde tilgjengelig og kunne gi dem.

Som en liten appropos om kverulerende passasjerer: jeg kjenner til flere gate-agenter som har hatt samtaler som har gått omentrent som dette:
- Pax: Hvorfor er flyet forsinket?
- Agent: På grunn av tåke.
- Pax: Hvilken tåke?
- Agent: Se ut vinduet.
- Pax: Jeg ser ingenting.
- Agent: Nei, nettopp...

Nå jobber jeg ikke lengere i bransjen, og jeg tror at min tid "innenfor" faktisk også gjør det lettere for meg å ta et større spekter av uforutsette reisesituasjoner med fatning. Samtidig er det blitt mye lettere å kommentere andre reisendes tidvis ufine fremferd ovenfor personalet på forskjellige måter. Min absolutte favoritt er å ta den ansatte i handa og takke for god service mens "mobben" hyler om dårlig service. Det er nesten som man kan høre nåla treffe gulvet...:p
 
Re: Gode og dårlige opplevelser på bakken

Når et crew tar over et fly som er forsinket pleier som regel pilotene å annonsere på tur ut og returen hvorfor flyet er forsinket til pax og er som regel kortfattlig at flyet er forsinket. Aldri sett pax ha noen problemer med dette.
 
Last edited:
Back
Top