Gode januar tall fra Norwegian

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Gode januartall fra Norwegian

Ingen som har postet dette ennå ser jeg:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2325367.ece

Over 1,1 million passasjerer fløy med lavprisflyselskapet, en økning på 17 prosent sammenlignet med samme måned ifjor.

Kabinfaktoren var på 76 prosent, opp tre prosentpoeng fra tilsvarende periode foregående år. Enhetsinntekten (RASK) økte med 6 prosentpoeng.

Yielden i desember estimeres til 0,45 kroner, mens enhetskostnadene (RASK) anslås til 0,34 kroner.

Økning av RASK og kabinfaktor er fine tall!

Edit:
Ser at noen har endret overskriten, fint om orddelingsfeilen blir fjernet
 
Last edited:
Jeg synes ingressen til DN var knalsk:
"Norwegian satte januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad i år".

Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.

Det ser også ut som Line Kaspersen leser Norwegians månedsrapport som om den var SAS sin. Hos Norwegian er Yield og RASK fra den måneden som rapporteres og ikke som hos SAS en måned forsinket.

17,4% økning er omtrent midt på den nye linjen etter gradienten endret seg i september og som peker mot en årlig vekst på mellom 2,9 og 3 millioner passasjerer. Det er interessant at denne veksten kommer uten at det har noen endringer for antall avganger fra OSL (faktisk var det en nedgang på 12 flighter fra 2011 til 2012 på OSL).
 
Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.

Nå er det januar kun 1 gang i året så en januar-rekord må nødvendigvis ses i forhold til andre år. Og i år og ikke i fjor så settes januar-rekord. Helt riktig det som står der.
 
Jeg synes ingressen til DN var knalsk:
"Norwegian satte januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad i år".

Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.

Det ser også ut som Line Kaspersen leser Norwegians månedsrapport som om den var SAS sin. Hos Norwegian er Yield og RASK fra den måneden som rapporteres og ikke som hos SAS en måned forsinket.

17,4% økning er omtrent midt på den nye linjen etter gradienten endret seg i september og som peker mot en årlig vekst på mellom 2,9 og 3 millioner passasjerer. Det er interessant at denne veksten kommer uten at det har noen endringer for antall avganger fra OSL (faktisk var det en nedgang på 12 flighter fra 2011 til 2012 på OSL).

Det staar jo sammenlignet med tilsvarende periode i fjor i artikkelen.
 
Litt klønete formulert, men det er riktig som det står .. tror KGL bare leste litt fort ..
 
Det er nok "i år" som er problemet med ingressen - riktigere hadde vært og sagt:
"Norwegian satte ny januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad"

Er heller ikke helt begeistret over ordet fyllingsgrad - det er litt mye vannmagasin i det begrepet. Er det noen som kan komme noe bedre?
 
Er det bare jeg som er negativ, eller? Kan noen si meg:

Hvor finner en statistikk for de 4 landene, er jo flott med piler som hele veie peker oppopver, men hvor meget av denne opp pilen skyldes oppstart i Finland, der fløy de jo ikke ifjor?
Kabinfaktoren, hvordan er utviklingen der på rutesegmentet? Antar at noen av opp pilene her skyldes økte IT-flygninger for StarTour.
Hadde vært kjekt om noen visste ( eller ville fortelle )
 
Er det bare jeg som er negativ, eller? Kan noen si meg:

Hvor finner en statistikk for de 4 landene, er jo flott med piler som hele veie peker oppopver, men hvor meget av denne opp pilen skyldes oppstart i Finland, der fløy de jo ikke ifjor?
Kabinfaktoren, hvordan er utviklingen der på rutesegmentet? Antar at noen av opp pilene her skyldes økte IT-flygninger for StarTour.
Hadde vært kjekt om noen visste ( eller ville fortelle )

Yield og kabinfaktor (aka "fyllingsgrad") og andre størrelser det opereres med i slike sammenhenger er jo ofte relative størrelser som avhenger av ulike faktorer, som for eksempel antall tilgjengelige seter, antall passasjerer, inntekter etc. At selskapet flyr flere pax grunnet utvidet rutenett trenger slett ikke å bety at disse størrelsene påvirkes i riktig retning.
 
Yield og kabinfaktor (aka "fyllingsgrad") og andre størrelser det opereres med i slike sammenhenger er jo ofte relative størrelser som avhenger av ulike faktorer, som for eksempel antall tilgjengelige seter, antall passasjerer, inntekter etc. At selskapet flyr flere pax grunnet utvidet rutenett trenger slett ikke å bety at disse størrelsene påvirkes i riktig retning.

Det jeg tenkte på, er at DY har vel en betydelig høyere andel IT- flygninger i 2012 enn i 2011, og her selger de 189 seter og gir beng i hvor mange Star Tour selger. Antar at de for DY vil få en positiv fyllingsgrad, mens det er Star Tour som får den "virkelige" alt etter om de sleger 100% eller ikke
 
Ble litt stille her etter min avsporing. Vil prøve å komme på sporet igjen med å vise utviklingen i veksten til Norwegian sammenlignet ikke bare med SAS, men også de tre hovedstadsflyplassene. Denne grafen viser både avhengigheten flyplassene har hatt i forhold til den historisk største aktøren, men også den økende innflytelsen Norwegian har fått - ikke bare på OSL, men også på de to andre flyplassene. Vi kan også se at rett etter aksekorreksjonen i april/mai 2011 skjer det en markant forskjell for Norwegian i forhold til de tre flyplassene og SAS. Dette er trolig resulatet av HEL-basen.

12_Months_Pax_Growth_2003-2012.jpg


Siden tallene for janaur til de fire andre aktørene ikke er sluppet enda, så kan vi se på hvor stor prosentandelen av hva Norwegian sine passasjervekst i 2011 (+2,67 millioner) var:
SAS = 52% (+1,38 millioner)
OSL = 75% (+2,01 millioner)
CPH = 46% (+1,22 millioner)
ARN = 79% (+2,11 millioner)

Da får vi se hva tallene til de fire andre sier i løpet av uken. Det meste peker oppover i hvert fall for Norwegian.
 
Back
Top