Godbiter fra årsrapporten

morr

ScanFlyer Blue
Godbiter fra årsrapporten

Ser at årsrapporten til SAS ligger på sasgroup.net

Fant noen godbiter:

- Beräkningar, som inte tar hänsyn till stordriftsfördelar, visar att MD-80 har en högre lönsamhet med 5-10 MSEK än flygplan som produceras idag. Kapitalkostnaden är 20 MSEK lägre för MD-80, medan bränsle- och underhållskostnaderna är 10-15 MSEK högre. Den lägre kapitalkostnaden
ger också en kostnadsfördel vid säsongsanpassad produktion.

- Widerøe kommer sannolikt att fasa in
den nya generationen Q400 i sin flotta.

- De Q400 som tidigare opererades av Scandinavian
Airlines och Widerøe genomgår nu ett
uppgraderingsprogram, och kommer att avyttras
till operatörer utanför SAS koncernen i takt med
att flygplanen blir färdigställda.

- SAS koncernens finansiella nettoskuld uppgick den
31 december 2007 till 1 231 MSEK, Den finansiella nettoskulden på 1 231 MSEK
minskade med 2 903 MSEK under året.

Re: Godbiter fra årsrapporten

2008
The SAS Group decided to purchase six MD-87
and two Boeing 737-600 aircraft from other
carriers as replacements for the Q400, partly as
an interim solution and partly as a permanent
solution.
---------

Den her kan jeg ikke huske har blitt nevnt her?

- Beräkningar, som inte tar hänsyn till stordriftsfördelar, visar att MD-80 har en högre lönsamhet med 5-10 MSEK än flygplan som produceras idag. Kapitalkostnaden är 20 MSEK lägre för MD-80, medan bränsle- och underhållskostnaderna är 10-15 MSEK högre. Den lägre kapitalkostnaden

Look to Allegiant! :lol:

Dette kaller jeg overraskende! Den som hadde satt penger paa dette, hadde faatt gode odds!

..

Look to Allegiant! :lol:

Dette kaller jeg overraskende! Den som hadde satt penger paa dette, hadde faatt gode odds!

..

Skal de kjøpe tilbake sine egne maskiner?

Spennende og veldig hyggelig. MD`n var ikke død!!!!

Kult! Ingenting er bedre enn flere MD-er!

Lenge leve MacDac!

MD87 ??
Jeg håber da den eneste grund til at indkøbe 15-20 år gamle fly,
er manglende udbud på nyere ?
Og JA, jeg læste den første post, men dette er veldig kortsigtet disponering
i mine øjne !

Flere MD80 er IKKE miljøvennlig gutter:exclaimation:exclaimation Dette er en sak for VG, SAS satser på gamle MD80 mens DY kjøper brand new B737-800^_^

Flere MD80 er IKKE miljøvennlig gutter:exclaimation:exclaimation Dette er en sak for VG, SAS satser på gamle MD80 mens DY kjøper brand new B737-800^_^

Som om 737-800 er miljøvennlige... Hjelper lite med smilyer, er så lei av folk som sier at de får miljøvenlige fly! De er nye men IKKE miljøvennlige:rolleyes:

and two Boeing 737-600 aircraft from other
carriers as replacements for the Q400, partly as
an interim solution and partly as a permanent
solution.

Når vi er ferdig med å si at MD er et kult fly/ikke er død, er det vel kanskje på tide å ta en reality check: Måten SAS her driver flyselskap er ihvertfall død. Så i en tid der vi ser fuelkostnader på godt over USD100, går man til anskaffelse av materiell som brenner masse mer fuel og har en mye høyere driftkostnad av motorer etc... SAS satser her på to maskiner som er HELT hinsides. Vi vet alle hvor elendig 737-600 er økonomisk sett. Hvor mange -600 triller ut fra Renton fabrikken for tiden? Ikke en eneste en! Og de nyanskaffede MD87 vil jo selsvsagt ha en kapital kostnad i motsetning til de som SAS eier i dag.

Og så var det dette sitatet:

Hjelpe meg.... Til og med jeg som er hardbarka SAS fan som har vært en av selskapets beste ambassadører og kunde siden begynnelsen av nitti tallet frykter nå for hele fremtiden til SAS når jeg leser slikt vås. Siden denne beregningen (som jeg stiller STORE tvil til etter å ha snakket med en som sliter med kostnaden på mye nyere fly enn dette) har kredittverdigheten til SAS forbedret seg og oljeprisen gått opp 20%. Og hvordan er det SAS har tenkt å drive?? Her sier man at det er flott å ha en MD flåte slik at man kan la dritten stå parkert deler av året uten stor kost... :rolleyes::rolleyes: Så SAS sin plan er å ha piloter i sesong stillinger og ikke optimalisere flåten sin for å være på offensiven og ekspandere?? WOW, ikke mange som driver flyselskap på den måten, de fleste forsøker å optimalisere materiellet de har tilgjengelig maksimalt!

Ja, slik angriper man fremtiden, SAS. Kanskje man også burde kikke litt etter noen DC9ere, siden det er SÅÅ billig og fornuftig å ha gammelt, nedbetalt rask stående...

Last edited:

Det kan jo være at SAS har funnet ut av at det er billigere å kjøpe inn noen relativt billige MD-87 som en midlertidig Q400 replacement, enn det å fly rundt på dyre wet-lease avtaler. Det står jo nettopp at denne løsningen de har valgt er delvis midlertidig, uten at jeg vet noe mer hva de mener med det.

Når det kommer til -600 så kan det være at det var det som var å oppdrive til en fornuftig innkjøpspris. Husk at upopulære fly normalt vil være vesentlig billigere enn nye populære. 736 er kanskje ikke det mest økonomiske flyet i 737 klassen, men det er bedre å fly enn full -600 enn en -800 med 60% kabinfaktor. Så selv om det ideelt sett hadde vært bedre med noe annet enn 6 M87 og 2 736 så kan det være at dette var det beste/minst dårlige man kunne få til på kort sikt, spesielt med tanke på dagens leveringstid på nye fly.

Nå aner jeg ikke hvordan økonomien er på SAS sine 736 operasjoner, men det to selskapene som bruker dem, SE og NO og hvor de utgjør en stor del av flåten er faktisk de eneste som tjener brukbart med penger i SAS Airline om dagen.

Det er heller ikke først og fremst på mellomdistansefly SAS bør konsentrere investeringene sine om dagen, fokuset bør heller ligge på kort- og langdistanse som jeg vil si er SAS sin svake punkt om dagen.

Men ellers er jeg i hovedsak enig med hva Tommy skriver;)

Også noe litt OT iforhold til dette, men likevel litt relevant: Ett annet aspekt man bør huske på når det kommer til fuelprisene er at dette rammer amerikanske selskaper langt hardere enn de fleste europeiske da dollaren og oljeprisen de siste årene har hatt negativ korrelasjon og siden de europeiske selskapene har mesteparten av inntektene i lokal valute og fuel utgiftene i dollar har de blitt mindre skadelidende av den høye oljeprisen selv om også de merker det. Det er bare å se på bensinprisen hjemme i Norge som de siste årene har steget langt mindre enn oljeprisen skulle tilsi

Last edited:

Kan det være snakk om deler av MD87-parken som Iberia nylig parkerte?

Ikke halve aaret - men de har lav utnyttelse, noe som er noedvendig pga deres businessmodell. Dermed slipper de presset med aa utnytte maskinen 10-11 timer om dagen og kan konsentrere seg om aa operere paa de tidene hvor de kan tjene penger.

Så med andre ord overhodet ikke i nærheten av business modellen til SAS:)

Nja, det er jo flere faktorer her .. bl.a. at typen allerede er i flaaten. Tilgjengelighet er en annen faktor. Leasingselskapene kan skru opp prisene naa, for de er de eneste som har fly tilgjengelige paa kort varsel. Normalt sett vil man med hoey utnyttelse kompensere for lavere anskaffelsesverdi, men det er vanskelig aa finne egnede fly uten aa maatte betale leasingselskapene blodpris ...

Litt generelt, men det er nok dette som ligger bak.

Back