• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

God torsdag morgen:-)

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
God morgen fra Ris. Bryggekontoret venter - lurer litt på om jeg klarer nok skritt i dette været. Ha en fin og en så tørr som mulig torsdag.

Torsdag snart her i koloniene også.
Ser ut som det kommer en orkan rett mot oss, derfor mye spennende på gang her.
Travelt hver dag med å forberede. Prøvde å fylle tanken på bil, men køer på 100 meter og utsolgte pumper, hadde vært bra med full tank så man har valget med å stikke av i full fart.
Har dog fått kjøpt inn drikkevann og noe tørrmat, man mister vel strøm og vann så det blir som å dra på telttur i sitt eget hus.
Ubehagelig følelse å vite hva som kommer, vind oppi 300 km/t i kastene og kanskje 250 stødig. Får man den i trynet så blåser alt ned, trær, telefon og strøm stolper og gjerne hus tak og bygninger.
Man må håpe på det beste og klore seg godt fast.
Hadde vært enkelt hvis man ikke hadde bodd på kanal og hatt flere båter å styre med, bare evakuert til New York, tatt inn på et bedre hotel og sett på et Broadway show med fin middag og årgangsvin etterpå.
Blir fort lei av orkaner ja, denne er ikke den første, men ser ut som den største.

God morgen fra Lillestrøm. I dag avspaserer man en dag og den skal brukes til en flytur til Stockholm i Plusness class. Den orkanen høres ikke bra ut. Masse lykke til til LN-RTP og andre i Florida og i hele området.
Ha en rolig dag uten for mye vind alle sammen!

Her i vest blåser det ikke men 1500 skogbranner med røyk, aske og langt i fra frisk luft. Månen er dyp knall rød, himmelen har et merkelig rødskjær. Sitter på fergen fra Edmonds etter en hyggelig pub runde med en svensk kollega. Ha en fin torsdag !

Det har vært kø på alle bensin stasjoner de siste dagene pga en liten høst storm som nærmer seg.
Jeg kjørte ut ved midnatt i kveld for å fylle tanken i tilfelle vi evakuerer.
Fremdeles køer, men fant en stasjon som var tom pga utsolgt for bensin.
Men dem hadde masse diesel igjen.
Fylte opp tanken på Kraut Wagonen, BMW 328DX, 15 galloner og med lavt forbruk på 44 miles per gallon hvis man kjører pent i høygir så gir det rekkevidde på over 1000 kilometer.
Skulle denne orkanen også gå på høygir og hisse seg opp før den går i land i Florida så stikker vi av, skjønt veiene kan være overfylt med millioner av sjeler som tenker som oss.
Uansett, med full tank har man litt mere valg.
Måtte ta bilde av diesel pumpa, det var flaks...

Attachments

• IMG_0932.jpg
    IMG_0932.jpg
    94.4 KB · Views: 289
God morgen fra trikken. Etter et døgn med regn ser jeg såvidt himmelen i deg fjerne. Får vel trenes litt i kveld, ellers lite på agendaen. Ha en fin dag

God morgen fra Åfjord. :)

Flott vær på denne kanten, enn så lenge. Mulig vi får noen dråper ila dagen. Her står hjemreise på planen, så etter frokost og pakking etc så settes kursen mot Trondheim og deretter Snillfjord. Det faderlige opphavet kjører hele veien, hadde visst noen ærender i storbyen uansett.

Ha en fortreffelig en! :)

God dag fra HKG.

Planen var å ta turen innom Disney world i dag. Grunnet høyt fludium inntak i går kveld/natt så er det en liten forsinkelse på den planen.

Sjekket SAS appen i natt. Er visst blitt EBD noe som stemmer bra med mine egne beregninger :p

Ellers, er det trist å se ødeleggelsene i karribien etter Irma. Så på Webcam til SXM og det så ikke bra ut.

Ha en fin dag.

Trump får seg 2x stormer i trynet etter å ha gjentatte ganger sagt at global oppvarming ikke er noe å bekymre seg for. Ja det var stormer før, men stormene blir større/sterkere pga. varmere hav og oftere. Mother nature's vei å si f*** you tenker jeg [emoji16] Litt som slutten i filmen Avatar fra 2009 for de som har sett/husker.

Sol og vindstille i Bergen på morgenkvisten før regnet etterhvert skal komme tilbake. Trening rett etter jobb og ellers forberedelse til jobbseminar hele helgen. Ha en finfin værdag! [emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

God morgen fra Andorra[emoji3] I løpet av en 3 timers biltur har man forflyttet seg fra White trash til high society... Fint land/by oppe i Pyreneene, masse frisk luft, behagelig temperatur og fruen er svært fornøyd med at hele byen er tax-free. Innlosjert på et helt greit NH-Hotel midt i sentrum. Eneste nedtur var gårsdagens middag, japansk kokekunst er de ikke spesielt gode til oppe i fjellheimen.

Lykke til RTP og alle andre som får hilse på Irma.

Trump får seg 2x stormer i trynet etter å ha gjentatte ganger sagt at global oppvarming ikke er noe å bekymre seg for. Ja det var stormer før, men stormene blir større/sterkere pga. varmere hav og oftere. Mother nature's vei å si f*** you tenker jeg [emoji16] Litt som slutten i filmen Avatar fra 2009 for de som har sett/husker.

Sol og vindstille i Bergen på morgenkvisten før regnet etterhvert skal komme tilbake. Trening rett etter jobb og ellers forberedelse til jobbseminar hele helgen. Ha en finfin værdag! [emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Selv om jeg er enig i den symbolske effekten, så synes jeg allikevel det er galt å knytte orkan sammen med klimaendringer "direkte". Det kan være en sammenheng, men det er ikke en klimaendring før det er jevnt over verre og verre i 15-30år. Klima er en mangeårig (15-30år) trend, vær er en kortisiktig variabel :)

Selv om jeg er enig i den symbolske effekten, så synes jeg allikevel det er galt å knytte orkan sammen med klimaendringer "direkte". Det kan være en sammenheng, men det er ikke en klimaendring før det er jevnt over verre og verre i 15-30år. Klima er en mangeårig (15-30år) trend, vær er en kortisiktig variabel :)

Gikk for det symbolske :)

Skjønner godt forskjellen på vær og klima. Trenden er mere (det folk vil kalle) dårlig vær. Varmt vann (dvs. hav) er skumle greier!

God formiddag fra Sola. Her har skydekket tyknet til og regnet drypper. Følgelig er dagens befaring til fjells, avlyst. Det skulle foregå med helikopter, men når toppen ligger innhyllet i skydekket, fungerer slikt fremkostmiddel dårlig.
Så da blir det egentlig en rolig dag da.
Ha en fin en :)

Grynt fra BNE

Her prøver man å holde ut litt til før man kommer seg under dyna for mange timer (kl er ca 20:07 her). Ikke store mengdene med søvn mellom avreise SVG og ankomst her, men nok til at man ikke havnet i koma ved ankomst.

Blir vel en utflukt til enten en koala-binge "borti gata", eller en tur opp på en haug i nærheten i morgen, time will show.

Ble tidlig mørkt her nede merket jeg. Kan ha noe med at det er vinterhalvår her :p
Temperaturen sank også da, men klarte meg, men det har da vært varmt nok også.

Ha en fin dag forumister :)

Noe nervøs stemning her 'oppe' hos oss også. Worst case vil Irma fortsatt holde orkans styrke når/hvis den kommer hit, men siden hun må klatre 1300 fot burde det meste av futten gått ut av henne. Men hun beveger seg sakte, og det er ikke gunstig, for da mister hun mindre energi. På den annen side ser den ut til å dreie litt lenger mot øst og muligens følge kysten. Krysser fingrene. Miami/Fort Lauderdale er fortsatt midt i skuddlinjen dog ..

Fortsatt ikke problemer med forsyninger og bensin, men mange lokale forhandlere har lagt restriksjoner på hvor mange brett med vannflasker man kan kjøpe.

Og ute skinner solen ....

Min utsendte 'reporter' på nærflyplassen rapporterer om massivt kaos og hysteriske og stressa folk overalt. Noen prøver å komme seg til Florida og mange den andre veien, med connectioner histen og pisten. Not pretty og bedre blir det neppe på en stund.

Min utsendte 'reporter' på nærflyplassen rapporterer om massivt kaos og hysteriske og stressa folk overalt. Noen prøver å komme seg til Florida og mange den andre veien, med connectioner histen og pisten. Not pretty og bedre blir det neppe på en stund.

Varme tanker til alle som jobber med å håndtere situasjonen. Både på flyplasser og ellers.

Hvis noen vil følge med på web cam så er dette havna i Fort Lauderdale.
Det begynner Lørdag og full orkan Søndag.

http://www.lauderdalemarina.com/dock-cam

Litt på siden av "flyprat", men hva skjer med alle båtene i området? Er det i det hele tatt mulig å få flyttet så mange tusener til sikrere havner, evnt få de på land og kjøre de vekk, eller blir de liggende og overlates til a) været og b) forsikringsselskapet?

Back