God søndag

Not so funfact; gjør et Google-søk på «veganer og feilernæring»[emoji6]

Nei nå ble jeg skikkelig satt på plass, er det noe nytt at (særlig) menn og kjøttfanatikere elsker å baske seg i at vegetarianere og/eller veganere er feilernærte, bleike, «veik», «svake», «femi» eller andre negative beskrivelser? Hele kjøtt og melkelobbyen lever av å fyre oppunder denne myten, betyr ikke at det må være sånn. Som om noen som lever av McDonalds eller spiser bare bacon og egg ikke blir feilernært :) Alt handler om å være kunnskapsrik om det man spiser, og nettopp fordi det er vanskelig å være veganer siden næringsmiddelindustrien til og med putter lysepulver på potetgull og som Someone helt riktig påpeker til og med tilsetter griseavfall i saft, og vin blir dratt gjennom no fiskeslog (mener jeg det var?). Som veganer er du meget bevisst om hva en balansert ernæring er, med mindre du går inn i det med en tro om at salatblader og gulrot er lik vegansk ernæring.

Hvorfor havnet denne diskusjonen over i veganer eller ikke i det hele tatt? Tristar sa han var på Oslo Vegetarfestival, altså her https://www.oslovegetarfestival.no/ , noe som strengt tatt er noe helt annet enn veganere.

Her lyser det igjennom at kunnskapen ikke sitter helt vanntett hos deg heller. Vegetarfestivalen er også vegansk, selv om den ønsker å favne bredden og dermed inkluderer melkeprodukter eller eggeprodukter («vegetariansk»). Pr dags dato er vegetar på norsk et begrep som brukes både om veganere og vegetarianere, da man generelt forsøker å samles om å endre synspunktene til folk framfor å henge seg helt opp i grupperinger. Det er knallhardt å gå fra omnivore til veganer, og mange stepper innom vegetarianer-livet før de klarer å stoppe melkeproduktbruken (og egg).

Forøvrig er veganisme et livssyn som handler om å leve i fred uten å utøve unødvendig vold mot levende vesener så langt det lar seg gjøre. Jeg lurer ofte på hvorfor det kalles ekstremistisk å være i mot et liv i smerter, redsel, tortur og drap, mens det er «normalt» å spise likdeler, gasse noen ihjel, kverne babyer levende etc. Jeg ville beskrevet det som ekstremt, jeg for min del, mens å ønske å leve et liv i fredefull ko-eksisens med andre indivder burde beskrives som normalt.

Re: God søndag

Alt handler om å være kunnskapsrik om det man spiser, og nettopp fordi det er vanskelig å være veganer siden næringsmiddelindustrien til og med putter lysepulver på potetgull og som Someone helt riktig påpeker til og med tilsetter griseavfall i saft, og vin blir dratt gjennom no fiskeslog (mener jeg det var?). Som veganer er du meget bevisst om hva en balansert ernæring er, med mindre du går inn i det med en tro om at salatblader og gulrot er lik vegansk ernæring.

Nå går du fra den ene ekstreme siden til den andre, hvilket jeg ikke heller har spesielt tro på.

Man drar ikke vin gjennom fiskeslo, men isinglass er et produkt man utvinner av svømmeblæren til fisk som kan brukes som et middel for klarhet og fargejustering. På noe lignende måte bruker man f.eks gelatin, melkeprodukter, eggehvite, substanser laget av skalldyr etc, som helt naturlige tilsetningsstoffer i både vin og andre typer drikker. Ikke nødvendigvis i det ferdige produktet, men for å tilpasse egenskapene ved å f.eks trekke ut uklarheter, justere farge etc

Selv synes jeg det er helt greit og langt bedre enn å tilsette ymse kunstige kjemikalier.

Og har man valgt den noe filosofiske/livssynet om å bli veganer (eller hva man nå velger) så fint det. Men ikke moraliser over andre. Da blir det plutselig veldig religiøst over det

Forøvrig er veganisme et livssyn som handler om å leve i fred uten å utøve unødvendig vold mot levende vesener så langt det lar seg gjøre. Jeg lurer ofte på hvorfor det kalles ekstremistisk å være i mot et liv i smerter, redsel, tortur og drap, mens det er «normalt» å spise likdeler, gasse noen ihjel, kverne babyer levende etc. Jeg ville beskrevet det som ekstremt, jeg for min del, mens å ønske å leve et liv i fredefull ko-eksisens med andre indivder burde beskrives som normalt.

Nå må man ikke glemme biologien oppi alt dette heller, da. Vi er 'designet' til å innta visse typer mat og næring og å avvike fra dette er ikke alltid det gunstigste for vår helse, uansett hva man mener ...

Nå går du fra den ene ekstreme siden til den andre, hvilket jeg ikke heller har spesielt tro på.

Man drar ikke vin gjennom fiskeslo, men isinglass er et produkt man utvinner av svømmeblæren til fisk som kan brukes som et middel for klarhet og fargejustering. På noe lignende måte bruker man f.eks gelatin, melkeprodukter, eggehvite, substanser laget av skalldyr etc, som helt naturlige tilsetningsstoffer i både vin og andre typer drikker. Ikke nødvendigvis i det ferdige produktet, men for å tilpasse egenskapene ved å f.eks trekke ut uklarheter, justere farge etc

Selv synes jeg det er helt greit og langt bedre enn å tilsette ymse kunstige kjemikalier.

Og har man valgt den noe filosofiske/livssynet om å bli veganer (eller hva man nå velger) så fint det. Men ikke moraliser over andre. Da blir det plutselig veldig religiøst over det

Tror nok at den moraliserende delen går begge veier, uansett så lever vel du i Hvalstad, Asker Norge og har vel aldri satt dine ben i et Walmart Asker ?? Om du tar med deg dine barn til McDonalds Asker er det Norsk Storfe kjøtt i burgeren, og dine poder blir i værste fall utsatt for litt promp !!

La oss fortsette denne diskusjonen her i USA, og la oss sette oss ned over et Subway Sandwich måltid OK ? Når gav du dine barn sagmugg, ja sagmugg sist ? Hmmmm aldri ?? Vel her er sagmugg en del av Subways «brød» vel det er jo fiber !!

La oss møtes langs I-5, jeg forstår at du nok foretrekker Highway 101 langs kysten (who the fuck would not) men i den virkelige verden finnes harrisranchbeef.com og lukten av disse starter 3-4 miles syd og varer 5-6 miles nord, lukten sier du ? Ja de halvdøde kuene som jeg tviler du vil gi dine barn, men som McDonald’s gir deg gjorde meg til pescatarianer i løpet minutter, er du klar ?

Nå er det vel vanskelig å sette sine bein i en Walmart i Asker all den tid Walmart ikke finnes i Norge

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Om det er noen som er ekstreme her, er det @Polaris. Orker ikke en gang å kommentere på det…

Men nå; lunsj[emoji846]
b7bc8012239818a86ac83cabc6cddc44.jpg

Back