• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default God regnfull fredag fra Fiji

Futura

ScanFlyer Gold
Det er overskyet her på Fiji og har akkurat regnet litte grann, men er nå opphold. Jeg tusler øyeblikkelig de 45 metrene ned til stranden, for en liten morgen dukkert her på Wailoaloa Beach. Vi bor på Sailors Beach hotel. Rommet er på ca 40kvm og ligger på siden mot sjøen, men innredningen er ganske spartansk. Ikke noe luksus hotell, men til 380kr/natt u-frokost, rett på stranden, vil jeg like vel si dette er et kupp. Her hadde man hatt råd til et langtids opphold. Det er utsjekk kl 10, utrolig tidlig spør du meg, men med flyavgang til Vanuatu kl 12:45 er det greit nok for oss. Også i dag er det Fiji Airways vi skal reise med, men i dag i en 73M8. Dette blir første Max flight siden begynnelsen av februar 2019 (Hvor har det blitt av den maskinen som 3 dager senere ga sin ene motor til maskinen som var strandet i Iran. Har den hatt pax ombord eller står den og mugner i Spania) Flighten er på 1:45, men hvordan de da klare å kreve 191 americanske dollar for en innsjekket kolli er over min fatte evne. Vi har ellers ikke gjort stort her i Nadi, Uttales det Nandi? Dette er vel ikke den mest interessante byen på kloden. De har det største hindu tempel på den sydlige halvkule, men vi har sett nok av hindu templer, så vi bare kuulan på rommet i går.
Ha en fortsatt fin og regnfri dag alle sammen.

Morn igjenn, nå fra airside på Nadi flyplass. Jeg stusset veldig da det stod oppført en flight, på avgangstavlen, til Cairns. Det jeg stusset over var flyselskapet, Iceland Air. FJ1200 var vel flight nummeret. Ikke var det code share heller. så kom jeg på at jeg hadde sett en hvit 757, med NationalGeogafic dekor. Da det stod en dame fra National Geografic, ved siden av meg, måtte jeg spørre henne, og jo da de var på en 25 dagers jorden rundt reise med start og slutt i Washington DC.
Ellers en moderne og fin flyplass, med Burgerking både airside og land side og fine taxfree butikker. Noe annet en Honiara som vi kom fra.
Vel vel, en fortsatt fin dag ønskes

Glad fredag fra Ris. Snart kaffe og croissant på Kaffebrenneriet i Vika før en liten tur innom fysioterapeuten. Så blir det noen timer på toppen av byen og dagens arbeidsoppgaver. Det ufrivillige alkokuttet kuttes i dag…med mat fra Sjømaten blir det definitivt ikke Farris eller Pepsi Max til middagen… Så nyt i vei - fredager er aldri feil.

God morgen fra Asker. Hjemmekontor, inkludert en løpetur. Foreløpig kommet til espressodrikkingen og fått foret barna. En tur til Oslo senere, så barna får feiret modern. Ser kona er i ferd med å drive hotell research for Mauritius i høst, så får jeg se om jeg blir klokere på best mulig rute ned til Sør Afrika. Ha en fin dag.

Bonjour fra Bruxelles! Det kaldeste været er på retur og et vanligere belgisk vintervær med regn er kommet. Det sagt, tog og kollektivtransport fungerte bra da sneen lavet ned også.

En rolig helg med praktiske gjøremål og litt trening planlegges.

God morgen fra SAS på vei til ICN et sted over Kina. Lurer på hva som skjer med meg , umiddelbart etter middagen sovna jeg til nå. Sover normalt sett aldri på fly. Crewet på flyet til København i går kveld var herlig. Skikkelig tullehumør de som betjente business men så var vi vel 5 pax og. Ba om en champagne og han satte like gjerne hele flaska på bordet på tull. Lider ingen nød på 4A her heller altså.

Men slike crewmedlemmer må Sas ta vare på. Fikk vite fra en Sas ansatt jeg kjenner at han er en herlig type så tydeligvis en som bidrar til bra arbeidsmiljø og. Jeg tror jeg må fylle ut arrival card elektronisk så får satse på at esimmen funker etter landing. Ellers husker jeg ankomst i Sør Korea som lite styrete etter forrige visitt.

Last edited:
God morgen fra hjemmekontoret. Gråvær og litt snillere temperatur i dag. En ganske rolig arbeidsuke går mot slutten, men fra neste uke er det «full rulle» med planlagte reiser de neste fem ukene… Ingen store planer for helgen, men det skal visst feires litt i kveld. Har booket bord på Seven, den ligger i den gamle kantina vår i Dronning Eufemias gate. Regner med det har blitt en viss oppgradering siden sist jeg spiste der😀 Go fredda!

God morgen fra kontoret. Fredag allerede? To dagers uker er jo nydelig.. Blir godt med sofa og peis i kveld - tror faktisk alle arvingene er på hytter og fødselsdager så mexe-maten blir nok i morgen

Morn fra Tønsberg, hvor det går i hjemmekontor og espresso.
Ble bestilt reise ned til svigers i februar, og siden svigerfar tok på seg spanderbuksene så går reisen med (svindyre) Color Line fra Oslo for en gangs skyld. I likhet med Noen over her så undersøkes det også reise og hoteller på en øy til høsten, men blir nok hakket mindre eksotisk enn Mauritius, da kravet er direktefly (og ikke Bongo-direkte) fra TRF

Som vanlig no questions asked på passkontrollen her , det tok likevel tid fordi de kun var tre stk på jobb som bemannet utlendingskøen. Ellers er ICN ren og pen som jeg husker den sist. Og wonene mine fra 2011 var fortsatt gangbar valuta. Og de må få en bedre nettside på arrival card. Fikk ikke til å sende inn så måtte fylle ut på papir. Som vanlig så ikke passkontrollen på det. USA kutta i94 skjemaet på papir for en grunn tror jeg . Men er det noe de er glade i her i Asia er det papirskjema. I nabolandet i nord måtte jeg fylle ut hele tre skjemaer på flyet . Men der ser de faktisk på det mån tro hvorfor. I Kina husker jeg de bare la ankomstkortet i en diger bunke uten å se på det.

Når selv de som er strengest i passkontrollen klarer seg uten det tullet så burde hele verden klare seg uten
.

Hei fra akkurat innenfor ring 2. Litt kontorering, før turen går til Sandefjord og så etter hvert til Milano i morgen tidlig med @EB sitt favorittselskap Ryanair. Omtrent like bra som AlfaRomeo!

Litt fotball, pasta og vin gjør at det blir en bra helg. Også begynt å titte litt på Sicilia for ferie, og så er man vel på 6 turer til Italia i år også :)

G'morgen ... Igjen er det tåkefedag. Kjennes ut som at fruens råtne forkjølelse (ikke influensa..) har begynt å touche meg. Og akkurat i dag hvor pleiersken har fri .. Får se om jeg finner covid-unifromen før jeg haler svigerbeistet ut av hulen.

Ellers blir det selvfølgelig et freddasbilde, og i dag er det 26 år siden Swissairs siste revenue flight med 747. Og det var selvølgelig fra Atlanta, hvor jeg jobbet på den tiden ...

747_water.webp

God morgen fra SAS på vei til ICN et sted over Kina. Lurer på hva som skjer med meg , umiddelbart etter middagen sovna jeg til nå. Sover normalt sett aldri på fly. Crewet på flyet til København i går kveld var herlig. Skikkelig tullehumør de som betjente business men så var vi vel 5 pax og. Ba om en champagne og han satte like gjerne hele flaska på bordet på tull. Lider ingen nød på 4A her heller altså.

Men slike crewmedlemmer må Sas ta vare på. Fikk vite fra en Sas ansatt jeg kjenner at han er en herlig type så tydeligvis en som bidrar til bra arbeidsmiljø og. Jeg tror jeg må fylle ut arrival card elektronisk så får satse på at esimmen funker etter landing. Ellers husker jeg ankomst i Sør Korea som lite styrete etter forrige visitt.
God tur og kos deg Hypern!

Tror en gammel venn av meg som har vært bosatt i Italia noen år utrolig nok er på samme flyet som deg! Han sendte meg bilde foran boardingdesken i CPH i går kveld, på vei til ICN. :) (Han er trønder og heter Pål Falmår, om du møter ham så si hei fra Kim Rud!)

Her i Skaun planlegges årets første tur til Barcelona, funnet ut at hotellet jeg har valgt kun ligger 5 min fra konferanse-området, så flaks-klaff på den! Ellers kom det mail om at hotellet jeg skal bo på i London plutselig ikke drives av de jeg har booket (og forhåndsbetalt) med fra i dag 9 Jan, så er litt spent på hva som skjer der. Heldigvis er ikke den turen før om 3 uker.

Meeeeen, snart helg, rødvinsbestillingen min hentet på polet (Cornelissen Susukaru rosso) og varmeovnen på max!

God helg!

Kim

Hei fra akkurat innenfor ring 2. Litt kontorering, før turen går til Sandefjord og så etter hvert til Milano i morgen tidlig med @EB sitt favorittselskap Ryanair. Omtrent like bra som AlfaRomeo!

Litt fotball, pasta og vin gjør at det blir en bra helg. Også begynt å titte litt på Sicilia for ferie, og så er man vel på 6 turer til Italia i år også :)
Denne uken har jeg kjørt Fiat500e med mye bedre plass enn Ryanair...får med meg mer bagasje enn Ryanair tillater også. Love my Italian cars;-)

Morn igjenn, nå fra airside på Nadi flyplass. Jeg stusset veldig da det stod oppført en flight, på avgangstavlen, til Cairns. Det jeg stusset over var flyselskapet, Iceland Air. FJ1200 var vel flight nummeret. Ikke var det code share heller. så kom jeg på at jeg hadde sett en hvit 757, med NationalGeogafic dekor. Da det stod en dame fra National Geografic, ved siden av meg, måtte jeg spørre henne, og jo da de var på en 25 dagers jorden rundt reise med start og slutt i Washington DC.
Ellers en moderne og fin flyplass, med Burgerking både airside og land side og fine taxfree butikker. Noe annet en Honiara som vi kom fra.
Vel vel, en fortsatt fin dag ønskes
FI-maskinen passerte her for noen dager siden på vei fra LIM til IPC. Spennende rundreise.

God tidlig fredags ettermiddag fra Santiago. Trening og ærend unnagjort og nå skal det klargjøres til nytt besøk. Opphavet boarder straks TK215. I kveld blir det peruansk med gode venner. Fortsatt god dag.

Var lite sorg å spore her i dag... Jeg sørger over Renee Nicole Good og Keith Porter, samt 32 andre drept i 2025.

Snøkaos overstått, ca på par mit en vanlig dag med "skjitvær" i Tromsø. Håpløse regler for snørydding her i Tyskland, her er man "ansvarlig" for 1 meter vegrydding på offentlig vei rundt egen tomt, uansett om det er fortau, buss-stopp, eller veg. Kjenner jeg blir litt sånn sur sta nordkvinne av sånt, hvordan overlever vi i Norge uten slike regler? Hrmpf.

Var lite sorg å spore her i dag... Jeg sørger over Renee Nicole Good og Keith Porter, samt 32 andre drept i 2025.

Snøkaos overstått, ca på par mit en vanlig dag med "skjitvær" i Tromsø. Håpløse regler for snørydding her i Tyskland, her er man "ansvarlig" for 1 meter vegrydding på offentlig vei rundt egen tomt, uansett om det er fortau, buss-stopp, eller veg. Kjenner jeg blir litt sånn sur sta nordkvinne av sånt, hvordan overlever vi i Norge uten slike regler? Hrmpf.
Mye sorg i verden hele tiden, vi får bare prøve å fokusere på det positive. Norge hadde rekordlavt antall drap i 2025, laveste siden 2019 og USA hadde største fall i drap noen sinne registrert i 2025. Men… folk må fremdeles skjerpe seg.

Back