Er det ikke i tider som dette man burde få folk over på provisjon - så de jobber for resultatene - enn å få folk på fastlønn - og i mange tilfeller mer passivitet og mindre salg? Bare en tanke fra en økonom-spire som ikke vet bedre...
Jaja, sikkert bedre å se Cubs enn det jeg mått slite med i dag. Er redd en viss nordmann ikke får dømme mer i Europa etter dette! Nok om det. Dette er et flyforum.Grynt fra Chicago. Siste kontordag denne uka. Skal en tur innom kontoret i morra før man setter snuta mot O'Hare rett før lunsj. Ble liiiiitt for mange øl i går på/etter Cubs kampen, skulle slutta før det ble bestilt en liters Mai Bock som garantert sørget for dagens formreduksjon.
Slitsomt med brodern i byen..
En god aften ønskes alle
Om jeg var selger, ville jeg nok hatt samme holdningen - og personlig kunne jeg ikke tenke meg å jobbe med provisjon på den måten... (Ville personlig foretrekke bonusordninger basert på faktisk overskudd - men det er vel verre motivasjonsmessig, ihvertfall for en selger. I en ny stilling uten salg forstår jeg bortfallet...To kommentarer til det:
- Jeg går over i ny stilling, og den nye stillingen er ikke salg og da må man eventuelt ha prestasjonslønn som ikke er basert på provisjon. Min erfaring med avlønning etter ymse PKIer er at det blir bingo. Bortsett fra at i bingo så er det ingen som later som det er noe annet enn sjansespill.
Nettopp nettopp, da er vi enige. Og motivasjon er selvsagt langt mer enn provisjonsavlønning, men det er en hensiktsmessig måte å få selgere ut å selge på.- Det er stort sett selgere som tror at folk jobber bedre med provisjon. For min egen del er jeg adskillig mer opptatt av å gjøre en god jobb enn å treffe akkurat de PKIene som settes, og det er etter min erfaring feil å anta at alle blir bedre motivert av litt bedre betaling. Å motivere medarbeidere er ikke så enkelt som å fortelle dem at de får litt bedre lønn om et eller annet mål nås.
Edit: Selgere skal selvfølgelig ha provisjon. De anser jo per definisjon lønn som noe som man får for å telefonen når sjefen ringer, og skal ha provisjon for å faktisk gjøre noe.
Er redd en viss nordmann ikke får dømme mer i Europa etter dette!
Nok om det. Dette er et flyforum.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.