God onsdag

For en stilig og kul måte å feire på :) Hvordan er det med vær og seilas - er det enkelte sesonger det ikke går? Tenker på de skrekkvideoene jeg har sett fra mannen min (vil kalle det skrekk, ja :lol: ) når de krysser Atlanteren, men det er forsåvidt i forskningens ånd og ikke for passasjerer så det har kanskje noe å si? Er ruta lagt relativt nordlig eller mer direkte?

Jeg tror ruten er ganske direkte, men det er klart de ser på værmeldingene også på QM2 og vil nok unngå de verste stormene om mulig.

Bortsett fra siste to korona årene går QM2 stort sett i transatlantisk trafikk fra april og ut desember. Fra januar til april pleier den å ta et jorden rundt cruise. QM2 er det vi kaller en ocean liner. Den er bygget for å gå transatlantisk i all slags vær. Forskjellen på en ocean liner og et vanlig cruiseskip er i hovedsak at skroget er kraftig forsterket, skroget er mer strømlinjeformet og skipet går dypere. Dette gjør at båten tåler røft vær mye bedre enn tradisjonelle cruisebåter. Fribord er også mye høyere slik at livbåtene ikke skal bli ødelagt av dårlig vær. Ocean linerne har normalt også kraftigere motorer som sikrer god fremdrift i uvær. QM2 har maks fart på litt over 30 knop, selv om marsjfarten er en del lavere. QM2 skal være konstrurert for å kunne takle bølger på 30 meter. Så det er litt av en skute. Ulempen med å bygge en oceanliner som QM2 er først og fremst at kostnadene er vesentlig høyere enn en tilsvarende cruisebåt.

Mange av cruisebåtene går i såkalte posisjonscruise på vår og høst mellom Amerika og Europa. Vintermånedene går de i Karibien og sommeren går de i Europa og da må krysse altanteren. Dette klarer naturligvis cruiseskipene fint, men skulle det blåse opp til grisevær blir fort kursen lagt om til roligere farvann, eller eventuelt at turen utsettes til det roer seg. Disse krysningene finner jo også sted på vår og høst når været normalt ikke er det verste.
 
Interessant. Var ikke klar over disse forskjellene. Ser imidlertid at QM2 gjør Atlanterhavskryssinger ca en gang i måneden i vinter. Mulig at reisemønstrene under covid er endret ..
 
Interessant. Var ikke klar over disse forskjellene. Ser imidlertid at QM2 gjør Atlanterhavskryssinger ca en gang i måneden i vinter. Mulig at reisemønstrene under covid er endret ..

Ja det stemmer. Jorden rundt cruise ble kansellert på grunn av covid og dermed ble det satt opp noen andre turer i vinter deriblant noen transatlantiske krysninger.
 
Kvelden frå Trondheim! Her set eg og ser på skjermen på ting berre ein ingeniør kan like og ventar på nytt frå Elon og gjengen. Det ligg an til sær spennande og høgtflygande dagar framover om Elon leverer varene... Things getting real, er det ikkje det dei seier? 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0...
 
Kvelden frå Trondheim! Her set eg og ser på skjermen på ting berre ein ingeniør kan like og ventar på nytt frå Elon og gjengen. Det ligg an til sær spennande og høgtflygande dagar framover om Elon leverer varene... Things getting real, er det ikkje det dei seier? 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0...

Etter jeg så «don’t look up» på netflix kommer jeg aldri til å se på Elon og hans romfart på samme måte som før :lol:
 
Jeg tror ruten er ganske direkte, men det er klart de ser på værmeldingene også på QM2 og vil nok unngå de verste stormene om mulig.

Bortsett fra siste to korona årene går QM2 stort sett i transatlantisk trafikk fra april og ut desember. Fra januar til april pleier den å ta et jorden rundt cruise. QM2 er det vi kaller en ocean liner. Den er bygget for å gå transatlantisk i all slags vær. Forskjellen på en ocean liner og et vanlig cruiseskip er i hovedsak at skroget er kraftig forsterket, skroget er mer strømlinjeformet og skipet går dypere. Dette gjør at båten tåler røft vær mye bedre enn tradisjonelle cruisebåter. Fribord er også mye høyere slik at livbåtene ikke skal bli ødelagt av dårlig vær. Ocean linerne har normalt også kraftigere motorer som sikrer god fremdrift i uvær. QM2 har maks fart på litt over 30 knop, selv om marsjfarten er en del lavere. QM2 skal være konstrurert for å kunne takle bølger på 30 meter. Så det er litt av en skute. Ulempen med å bygge en oceanliner som QM2 er først og fremst at kostnadene er vesentlig høyere enn en tilsvarende cruisebåt.

Mange av cruisebåtene går i såkalte posisjonscruise på vår og høst mellom Amerika og Europa. Vintermånedene går de i Karibien og sommeren går de i Europa og da må krysse altanteren. Dette klarer naturligvis cruiseskipene fint, men skulle det blåse opp til grisevær blir fort kursen lagt om til roligere farvann, eller eventuelt at turen utsettes til det roer seg. Disse krysningene finner jo også sted på vår og høst når været normalt ikke er det verste.

Interessant, det har jeg aldri tenkt over. Skulle jeg noen gang satt meg ombord i noe annet enn skipet til mannen ville det vært en ocean liner skjønner jeg :)
 
Interessant, det har jeg aldri tenkt over. Skulle jeg noen gang satt meg ombord i noe annet enn skipet til mannen ville det vært en ocean liner skjønner jeg :)

Det blir litt som et passasjerfly, hvor man velger rute etter hvor jetstrømmene går eller endrer flight level hvis man treffer turbulens.

Sjø og luft har mye til felles ..
 
God aften fra det Sørlandske!
Her har vi gjemmekontorert i hele dag. Og siden jeg ikke vant noe i Viking Lotto i dag, må jeg sannelig jobbe i morgen også. Som utgjort, og ikke med i planene....

Nuvel...

Jeg tror ruten er ganske direkte, men det er klart de ser på værmeldingene også på QM2 og vil nok unngå de verste stormene om mulig.

Bortsett fra siste to korona årene går QM2 stort sett i transatlantisk trafikk fra april og ut desember. Fra januar til april pleier den å ta et jorden rundt cruise. QM2 er det vi kaller en ocean liner. Den er bygget for å gå transatlantisk i all slags vær. Forskjellen på en ocean liner og et vanlig cruiseskip er i hovedsak at skroget er kraftig forsterket, skroget er mer strømlinjeformet og skipet går dypere. Dette gjør at båten tåler røft vær mye bedre enn tradisjonelle cruisebåter. Fribord er også mye høyere slik at livbåtene ikke skal bli ødelagt av dårlig vær. Ocean linerne har normalt også kraftigere motorer som sikrer god fremdrift i uvær. QM2 har maks fart på litt over 30 knop, selv om marsjfarten er en del lavere. QM2 skal være konstrurert for å kunne takle bølger på 30 meter. Så det er litt av en skute. Ulempen med å bygge en oceanliner som QM2 er først og fremst at kostnadene er vesentlig høyere enn en tilsvarende cruisebåt.

Mange av cruisebåtene går i såkalte posisjonscruise på vår og høst mellom Amerika og Europa. Vintermånedene går de i Karibien og sommeren går de i Europa og da må krysse altanteren. Dette klarer naturligvis cruiseskipene fint, men skulle det blåse opp til grisevær blir fort kursen lagt om til roligere farvann, eller eventuelt at turen utsettes til det roer seg. Disse krysningene finner jo også sted på vår og høst når været normalt ikke er det verste.

Uansett hvor stor båten er og hvordan den er bygd, skal jeg love deg at du føler ubehag med et døgn eller mer i 8-10 meter bølger i nordatlanteren i vinterstormene.

Ruten går riktignok sør for England som kanskje hjelper noe på det, men jeg ville nok drøyd turen til nærmere sommeren fremfor på vinteren iallefall. Det skal jo gjerne være så behagelig som mulig når man først reiser på en slik tur. Synd om man ligger på lugaren og spyr i 7 døgn og så har man kanskje betalt 4000 kr døgnet for det i tillegg....
 
Da sitter jeg i baren og koser meg. Tok hurtigruta vinterstid en gang og hadde en super tur. Reisefølget var ikke like begeistret ....
 
Etter jeg så «don’t look up» på netflix kommer jeg aldri til å se på Elon og hans romfart på samme måte som før [emoji38]
Har til gode å sjå den, men står på programmet. No har Elon-crew twittra og eg er så nervøs eg ikkje veit om eg får sove. Make or breake!
 
Uansett hvor stor båten er og hvordan den er bygd, skal jeg love deg at du føler ubehag med et døgn eller mer i 8-10 meter bølger i nordatlanteren i vinterstormene.

Ruten går riktignok sør for England som kanskje hjelper noe på det, men jeg ville nok drøyd turen til nærmere sommeren fremfor på vinteren iallefall. Det skal jo gjerne være så behagelig som mulig når man først reiser på en slik tur. Synd om man ligger på lugaren og spyr i 7 døgn og så har man kanskje betalt 4000 kr døgnet for det i tillegg....

Ja det summerer egentlig opp det jeg tenkte… Men har flere slike videoer i hodet så dét er kanskje ikke så rart.

https://youtu.be/uozrR8WX1Ko
 
Back
Top