God onsdag fra Lommedalen

Status
Not open for further replies.
Re: God onsdag fra Lommedalen.

God dag fra Tananger,

Her pågår fremdeles opprydding etter stormen i går. Vi har fått halve "skauen" på andre siden av veien over og inn på vår eiendom. Det blir kosting og plukking av greiner og så må huset spyles for salt inn i mellom regnbygene.
Senere må DC-6ern på Flymuseet spyles for blader fra trærne bak den nye utstillingshallen pluss taket på den nye foajeen.
Nok å ta tak i i løpet av dagene fremover.
Ha en fin dag.

God dag fra Alta. Venter på at SE-RUD skal ta oss sørover etter noen fantastiske dager i Finnmark med vegg-til-vegg sol, 25-30 grader og nydelig natur. Har kjørt en runde på ca 1200 km og sett variert natur med fjell, vidde, canyons og strender. Anbefales!

Dærscken! Hva Togpr..ehh, unnskyld, Flyprat får en til å gjøre.

Etter å ha lest dagens god morgen gikk det en f i meg og jeg tenkte «Hmm. Skulle man vurdert å ta toget Oslo - Hamburg?»

Kort svar: Nei.

Langt svar:
Gikk inn på Vy.no og søkte Oslo S - Hamburg på en tilfeldig valgt dag, onsdag 20. august.

Vy hadde først ikke hørt Hamburg, men etter å ha tenkt seg om kom de til at jeg måtte mene Hamburg Hbf! Og da var det jo noe helt annet. (For de som ikke fulgte med i tysktimen: Hbf = Hauptbahnhof =hovedstasjon) Dog var det nok best at andre aktører tok seg av slike komplekse greier. Men de anbefalte på det varmeste å ta toget til Hamburg: «Det er mye du ikke vet om Hamburg!, Gå inn på Vy.se for å bestille!» Det var ikke mulig å bestille Oslo-Hamburg. Man måtte bestille Oslo-København separat, deretter København-Hamburg. På Vy.se.

Gikk inn på Vy.se. Det kom fem alternativer, fire med buss og ett med tog.
Tok en for laget og valgte tog. Toget går fra Oslo S 0814 og kommer til Göteborg 1145. Der må man gå av toget, gå 15 minutter til trikken, ta trikken 19 minutter (12 stopp) til Mölndals Innerstad, gå 10 minutter til Mölndals station der Öresundstoget går 1248 og ankommer København H 1627, fem minutter etter at toget til Hamburg har gått.

Dermed blir det 1:55 å vente på København H. Fordelen er at neste tog, som går fra København klokken 1822 koster 7,35 Euro mindre enn 1622-toget, dvs at man «tjener» ca 45 kroner timen på å vente. Det tror jeg holder til et par kopper kaffe. Kanskje.

Nuvel. 1822-toget går utrolig nok direkte til Hamburg. Og de mener virkelig direkte. Vy.se har en fantastisk funksjon: «Se resan i kart». Jeg sjekket. Det kom frem en grønn strek som gikk snorrett fra København H til Hamburg Hbf uten en eneste liten sving. Makaløst!

Virkelighetens tog kneger seg med hybrid dieseldrift via Storebælt, Lillebælt og 360-graders svingen i Rendsburg og ankommer Hamburg 2303. Hvis det er i rute. 14 timer og 49 minutter etter start fra Oslo S. Inkludert tre bytter, 30 minutter gange og én trikk. Drassende på bagasje, eventuelt også unger og partner. Klar for en kald øl, eller…?!

Prisen? 1704 kroner. Usikker på om det inkluderer trikken i Gøteborg, det klarte jeg ikke å finne ut. Martin?

Til sammenligning: Norwegian flyr fra Gardermoen 1315 og er i Hamburg 1440.
Det koster 596 kroner.

Uansett, god onsdag! Fortrinnsvis uten tog.

God onsdag fra Lommedalen.

God ettermiddag fra kontoret. Aktivitetsnivået her har tatt seg opp denne uka, men ikke værre enn at man kommer seg hjemover i 16-tida. Og siden det har vært hvit uke siden lørdag passer det godt med noen forfriskninger på Aker Brygge.

Og siden nesten alle dagens poster omhandler tog, kan jeg hive meg på og meddele at en av gårsdagens gjøremål var å booke noen togbilletter i Spania.

He en finfin lille lørdag[emoji3]

G'morgen fra regntunge SC .. Ser ut som at uværet er inne på siste langside, men det ser ikke ut som at det blir helt tørt fremover likevel. Greit nok det, så slipper jeg å vanne. ;)

Etter å ha lest dagens god morgen gikk det en f i meg og jeg tenkte «Hmm. Skulle man vurdert å ta toget Oslo - Hamburg?»

Langt svar:
Gikk inn på Vy.no og søkte Oslo S - Hamburg på en tilfeldig valgt dag, onsdag 20. august.

Vy hadde først ikke hørt Hamburg, men etter å ha tenkt seg om kom de til at jeg måtte mene Hamburg Hbf! Og da var det jo noe helt annet. (For de som ikke fulgte med i tysktimen: Hbf = Hauptbahnhof =hovedstasjon) Dog var det nok best at andre aktører tok seg av slike komplekse greier. Men de anbefalte på det varmeste å ta toget til Hamburg: «Det er mye du ikke vet om Hamburg!, Gå inn på Vy.se for å bestille!» Det var ikke mulig å bestille Oslo-Hamburg. Man måtte bestille Oslo-København separat, deretter København-Hamburg. På Vy.se.

Tok en for laget og valgte tog. Toget går fra Oslo S 0814 og kommer til Göteborg 1145. Der må man gå av toget, gå 15 minutter til trikken, ta trikken 19 minutter (12 stopp) til Mölndals Innerstad, gå 10 minutter til Mölndals station der Öresundstoget går 1248 og ankommer København H 1627, fem minutter etter at toget til Hamburg har gått.

Dermed blir det 1:55 å vente på København H. Fordelen er at neste tog, som går fra København klokken 1822 koster 7,35 Euro mindre enn 1622-toget, dvs at man «tjener» ca 45 kroner timen på å vente. Det tror jeg holder til et par kopper kaffe. Kanskje.

Nuvel. 1822-toget går utrolig nok direkte til Hamburg. Og de mener virkelig direkte. Vy.se har en fantastisk funksjon: «Se resan i kart». Jeg sjekket. Det kom frem en grønn strek som gikk snorrett fra København H til Hamburg Hbf uten en eneste liten sving. Makaløst!

Virkelighetens tog kneger seg med hybrid dieseldrift via Storebælt, Lillebælt og 360-graders svingen i Rendsburg og ankommer Hamburg 2303. Hvis det er i rute. 14 timer og 49 minutter etter start fra Oslo S. Inkludert tre bytter, 30 minutter gange og én trikk. Drassende på bagasje, eventuelt også unger og partner. Klar for en kald øl, eller…?!

Prisen? 1704 kroner. Usikker på om det inkluderer trikken i Gøteborg, det klarte jeg ikke å finne ut. Martin?

Det koster 596 kroner.

Tidenes oppklarende og selgende innlegg...for flyet:-)

Mens jeg sitter og vurderer en tur til Leeds i november. KLM, SVG-AMS-LBA hadde kanskje vært enklest. Men ikke billigst. Vurderer SVG - MAN via enten CPH eller OSL. Men da blir det muligens buss fra MAN til Leeds. Men jeg kunne valgt toget MAN - Leeds i stedet? Men da må jeg bytte underveis. Hvor er Martin når man trenger han.

Langt svar:

Det koster 596 kroner.

Høres ut som du var uheldig med valg av reisedag. Høres ut som banearbekder i Gøteborgområdet.

Normalt sett skal det gå med to bytter, ett i Gøteborg og ett i København.

Usikker på om de sidene du nevner lar deg booke hele reisen i ett, så man må nok gå Bongo-Style med separate bookinger:
Oslo-Gøteborg hos Vy
Gøteborg-København f.eks. i appen til Skånetrafikken. De har for øvrig fastpris, så de kan bookes når du ser hvilket du rekker.
København-Berlin hos Deutsche Bahn.

Etter min mening burde det vært skikkelige lok med vogner på alle fjerntogene.

Du kan hvertfall det kan være glad for at det ikke er type 72. Det har vi på Sørlandsbanen (Stavanger - Kristiansand) rett som det er pga. materiellmangel.

Uansett hvor skikkelige lokomotivene er, er det vel en begrensning på maks hastighet når all trekkraften er isolert enten helt foran eller helt bak ?

Langt svar:

Det koster 596 kroner.

Det må ikke være helt slik, f.eks i Italia (helt tilfeldig valgt) kan man reise Torino - Napoli som er litt lengre enn Oslo - Hamburg, på 7 timer.

Her er også konkurranse- dvs. DU som passasjer kan velge mellom 2 operatører med konkurranse på pris og på service tilbud.

Ikke må du bytte tog heller, så null platform tid og den snille konduktøren kommer med en espresso (fra skikkelig maskin) eller rød, hvit eller boblende vin.

Det koster fra 750.00 kroner men er 1st klasse som er vel verdt det koster 1100.00 (allt valgt nettopp den 20 August). Lounge er inkludert også…..

Tidenes oppklarende og selgende innlegg...for flyet:-)

Ettersom kompliserte ruter er diskutert her. Mitt tog til Hamburg fikk et innlagt stopp i Flensburg, det egentlig ikke skulle stoppe ved. Dette p.g.a. et «teknisk problem i Tyskland» ble det sagt. Et regionaltog tok oss videre mot Hamburg Hbf. Dette var mer enn fullt. Jeg hadde fløyet om jeg hadde kunnet. Toget blir kanskje bedre i fremtiden, om politikerne vil.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Høres ut som du var uheldig med valg av reisedag.

Det svaret skulle man tro det var Vy selv som kom med. Jeg beklager så mye, jeg hadde ikke tenkt å reise på en dag som passer systemet litt dårlig. Jeg skal selvsagt tilpasse meg og reise en annen dag. Passer det to dager senere, fredag 22. f. eks? De jeg skal møte i Hamburg (ikke Berlin) har sikkert ikke noe i mot å vente et par dager.

Jeg sjekket faktisk 22., da måtte det bli med nattoget Malmø-Hamburg, hvis ikke måtte det være en busstur til Gøteborg. Oslo-Gøteborg var det kun 2. klasse uten mulighet til setereservasjon. De tilbød 1. klasse Gøteborg-Malmø, men heller ikke her var det mulig å reservere sete. På nattoget måtte man dele kupé med fem andre og det var ikke mulig å reservere noe annet enn over- eller underkøye.

Prisen var dog gått ned til 1644 kroner, men usikker på om det inkluderte køya.

Uansett tar turen innpå 15 timer med to togbytter.

God onsdag fra Bucuresti. Her har mye endret seg på 20 år - til det bedre. Og Corinthia Grand Hotel Boulevard er noe av det råeste jeg har opplevd. Fint hopp med Aegean i går - og imponerende servering på en drøy times flytur.
f92d8cdbfe3cdc26390cc394bea1e1f0.jpg

Det svaret skulle man tro det var Vy selv som kom med. Jeg beklager så mye, jeg hadde ikke tenkt å reise på en dag som passer systemet litt dårlig. Jeg skal selvsagt tilpasse meg og reise en annen dag. Passer det to dager senere, fredag 22. f. eks? De jeg skal møte i Hamburg (ikke Berlin) har sikkert ikke noe i mot å vente et par dager.

Eller er det vel nesten like dårlig å bruke Vy sine sider til steder de ikke kjører, som det er å bruke Norwegian.no til steder de ikke flyr....

Ok, jeg beklager formuleringen min.

Jernbane må av og til vedlikeholdes, og da kan det ikke nødvendigvis kjøres tog. Da oppstår noe som heter buss for tog. Den 20. ser jeg Øresundtåg tilbyr buss for tog til Mölndal og tog videre. Det var altså det jeg mente med å "være uheldig" med reisedagen. Skjønner at du må reise den dagen du må, da er det dessverre buss for tog på deler av strekningen.

Og prøv å følge mine anbefalinger om å søke opp/Booke separat. Som Someone sier, så kan det bli "mye tull" om en søker opp alt hos VY.

Ellers finner du en grei guide til den såkalte "melkeruta" her, der det bl.a. er opplyst om avvik på svensk side 19-20/8.

Kan også anbefale Facebookgruppa "Togferie" der du måtte få hjelp til/svar på det meste: https://www.facebook.com/groups/1290302561123735

Høres ut som du var uheldig med valg av reisedag. Høres ut som banearbekder i Gøteborgområdet.

Normalt sett skal det gå med to bytter, ett i Gøteborg og ett i København.

Usikker på om de sidene du nevner lar deg booke hele reisen i ett, så man må nok gå Bongo-Style med separate bookinger:
Oslo-Gøteborg hos Vy
Gøteborg-København f.eks. i appen til Skånetrafikken. De har for øvrig fastpris, så de kan bookes når du ser hvilket du rekker.
København-Berlin hos Deutsche Bahn.

Det er uaktuelt for meg å bytte tog. Det var derfor jeg fant ut at jeg måtte få testet direkte Oslo S - Malmö C.
Det eneste stoppet var i Göteborg på ca. 10 minutter, for de at toget måtte snus for og kunne kjøre videre til Malmö (alle kunne sitte på toget).

Hvorfor det? Det er jo 1000 ganger enklere enn det kan være bytte fly.

Trenger ikke å være det. Kommer an på hvilken tog stasjonen.
Og hadde de hatt samme fasilitetene på en tog stasjon som de har på en flyplass. Ja da begynner vi å snakke.

Når det gjelder tog.
Elendige billett systemer (hvor skal man bestille, på entur.no, vy.no eller vy.se o.s.v.).
Ikke mulig å kjøpe mat om bord på en togreise på 6 timer.
Type 74 er et bra lokal tog. Men ikke bra til 6 timers togtur.

Hvorfor har de ikke oppgradert til dobbeltspor i mellom Halden og Ed, så de kunne har kjørt i 250 km. Det er bare skog i mellom Halden og Ed.

Når det gjelder fly.
Hvis du har en flyreise på 6 timer, da har mulighet til masse valg (mens tog selskapene har bare en brøkdel av det).

Det er feil. De nye langdistansetogene kommer først i trafikk i 2028. Og de trengs innenlands først.

Ja, du har helt rett.

Jeg leste de nye regiontogene.

Fra juni 2026 settes de første av de nye lokal- og regiontogene som Norske tog har kjøpt inn i drift. Togene skal bidra til å gjøre folks reisehverdag enklere og mer komfortabel. Her kan du lese mer om de nye togene.

https://www.norsketog.no/prosjekter/nye-lokal-og-regiontog

Og R21 (tidligere L21) er jo nå regiontog, men jeg ser på det som lokaltog.

Status
Not open for further replies.
Back