Dærscken! Hva Togpr..ehh, unnskyld, Flyprat får en til å gjøre.
Etter å ha lest dagens god morgen gikk det en f i meg og jeg tenkte «Hmm. Skulle man vurdert å ta toget Oslo - Hamburg?»
Kort svar: Nei.
Langt svar:
Gikk inn på Vy.no og søkte Oslo S - Hamburg på en tilfeldig valgt dag, onsdag 20. august.
Vy hadde først ikke hørt Hamburg, men etter å ha tenkt seg om kom de til at jeg måtte mene Hamburg Hbf! Og da var det jo noe helt annet. (For de som ikke fulgte med i tysktimen: Hbf = Hauptbahnhof =hovedstasjon) Dog var det nok best at andre aktører tok seg av slike komplekse greier. Men de anbefalte på det varmeste å ta toget til Hamburg: «Det er mye du ikke vet om Hamburg!, Gå inn på Vy.se for å bestille!» Det var ikke mulig å bestille Oslo-Hamburg. Man måtte bestille Oslo-København separat, deretter København-Hamburg. På Vy.se.
Gikk inn på Vy.se. Det kom fem alternativer, fire med buss og ett med tog.
Tok en for laget og valgte tog. Toget går fra Oslo S 0814 og kommer til Göteborg 1145. Der må man gå av toget, gå 15 minutter til trikken, ta trikken 19 minutter (12 stopp) til Mölndals Innerstad, gå 10 minutter til Mölndals station der Öresundstoget går 1248 og ankommer København H 1627, fem minutter etter at toget til Hamburg har gått.
Dermed blir det 1:55 å vente på København H. Fordelen er at neste tog, som går fra København klokken 1822 koster 7,35 Euro mindre enn 1622-toget, dvs at man «tjener» ca 45 kroner timen på å vente. Det tror jeg holder til et par kopper kaffe. Kanskje.
Nuvel. 1822-toget går utrolig nok direkte til Hamburg. Og de mener virkelig direkte. Vy.se har en fantastisk funksjon: «Se resan i kart». Jeg sjekket. Det kom frem en grønn strek som gikk snorrett fra København H til Hamburg Hbf uten en eneste liten sving. Makaløst!
Virkelighetens tog kneger seg med hybrid dieseldrift via Storebælt, Lillebælt og 360-graders svingen i Rendsburg og ankommer Hamburg 2303. Hvis det er i rute. 14 timer og 49 minutter etter start fra Oslo S. Inkludert tre bytter, 30 minutter gange og én trikk. Drassende på bagasje, eventuelt også unger og partner. Klar for en kald øl, eller…?!
Prisen? 1704 kroner. Usikker på om det inkluderer trikken i Gøteborg, det klarte jeg ikke å finne ut. Martin?
Til sammenligning: Norwegian flyr fra Gardermoen 1315 og er i Hamburg 1440.
Det koster 596 kroner.
Uansett, god onsdag! Fortrinnsvis uten tog.