God mandag

Dærscken! Jeg har aldri sett på det å ikke kunne kjøre kjappere enn 250 som noen plagsom begrensning…

Enig.. Og stor motor i Norge er jo ikke for å ligge i 250 på E6, det har jo en god del andre gleder også med alt fra komfort, kreftene ved pådrag og ikke minst lyden. Heller en 4 liter V8 enn en kjempe-effektiv 1.4 liter,
 
Enig.. Og stor motor i Norge er jo ikke for å ligge i 250 på E6, det har jo en god del andre gleder også med alt fra komfort, kreftene ved pådrag og ikke minst lyden. Heller en 4 liter V8 enn en kjempe-effektiv 1.4 liter,

Er så enig så enig. Ingenting slår lyden av en skikkelig V8. De supereffektive småmotorene lyder mer som symaskin enn en skikkelig bil.

Her står det forresten om oppgraderingen du vurderer. Fant den i VG men ble lenket over til tek.no

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/G3e5B6/naa-kan-du-kjoepe-68-ekstra-hestekrefter-til-polestar-2
 
Det var ikke meg, men ser ut som mye krefter for pengene da - og lovlig :-)

Det er totalt sett ganske mye effekt for pengene og det er lovlig :colgate:. Tenker at jeg holde an til flere har vært igjennom mølla. Så langt virker det ganske greit og forsinkrings premien har heller ikke økt for de som har vært i kontakt med sine selskaper.

Men som som det sies over her, så er det digg med motorlyd. Det er selvsagt dødsgøy når man tråkker på og bare kjenner suget. Forbikjøringer er jo blitt morro igjen.... Men hadde vært ekstra artig med litt lyd som matchet da.

S
 
Er så enig så enig. Ingenting slår lyden av en skikkelig V8. De supereffektive småmotorene lyder mer som symaskin enn en skikkelig bil.



Her står det forresten om oppgraderingen du vurderer. Fant den i VG men ble lenket over til tek.no



https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/G3e5B6/naa-kan-du-kjoepe-68-ekstra-hestekrefter-til-polestar-2



Enig.. Og stor motor i Norge er jo ikke for å ligge i 250 på E6, det har jo en god del andre gleder også med alt fra komfort, kreftene ved pådrag og ikke minst lyden. Heller en 4 liter V8 enn en kjempe-effektiv 1.4 liter,



Ikke fra Bayern og heller ikke 500 hester, men savner rett som det er å leke litt med denne krabaten som dessverre har forlatt garasjen…
9a5035bee95c7b3b50b78d540281887b.jpg
 
Enig.. Og stor motor i Norge er jo ikke for å ligge i 250 på E6, det har jo en god del andre gleder også med alt fra komfort, kreftene ved pådrag og ikke minst lyden. Heller en 4 liter V8 enn en kjempe-effektiv 1.4 liter,

Ren nysgjerrighet: hvilken «komfort» er det snakk om? Den eneste komforten jeg ser i en kraftfull motor er forbikjøringene på autobahn, i Norge er du jo uansett begrenset til 110kmh selv ved forbikjøring (om man er ærlig og følger loven da). Var døllt å ikke kunne trykke på gassen med bobil gjennom Europa i sommer, ved forbikjøringer. Da savnet vi bilen fra hjemme.

Motorbråk har vi nok av i vår V6 med sportsinstillinga og jeg må si man blir lei og sliten i hodet når det brummer så mye på langkjøring. Men mulig det bare er meg. Glad man kan veksle til economy og at motoren da bare purrer litt sånn i bakgrunnen.
 
Ren nysgjerrighet: hvilken «komfort» er det snakk om? Den eneste komforten jeg ser i en kraftfull motor er forbikjøringene på autobahn, i Norge er du jo uansett begrenset til 110kmh selv ved forbikjøring (om man er ærlig og følger loven da). Var døllt å ikke kunne trykke på gassen med bobil gjennom Europa i sommer, ved forbikjøringer. Da savnet vi bilen fra hjemme.

Motorbråk har vi nok av i vår V6 med sportsinstillinga og jeg må si man blir lei og sliten i hodet når det brummer så mye på langkjøring. Men mulig det bare er meg. Glad man kan veksle til economy og at motoren da bare purrer litt sånn i bakgrunnen.

Den er nesten litt vrien å forklare de som måtte lure på det (samme som hun som betaler for bilholdet mitt hjemme) .Men kort forklart så går veldig mye av kjøring på økende fart/aksellering og da er det veldig komfortabelt å ha mye å ta av. Fra forbikjøringer til lett pådrag ut av et lyskryss hvor den kraftige motoren spretter frem uanstrengt på lavt turtall. Har hatt blant annet 2 stk 911 i Norge med lave fartsgrenser og det er har vært utelukkende deilig med mye motor og motorkraft og da uten noen fartsbøter.

Lavt turtall i 100 KM/T og samtidig vite at det er masse krefter klare til bruk er meget komfortabelt :-)

Hvis du mener "purrer" fra en dieselmotor så er vi nok ikke helt på samme interessenivå her.
 
Last edited:
Enig.. Og stor motor i Norge er jo ikke for å ligge i 250 på E6, det har jo en god del andre gleder også med alt fra komfort, kreftene ved pådrag og ikke minst lyden. Heller en 4 liter V8 enn en kjempe-effektiv 1.4 liter,
Det som er bedre enn en 4 liters V8 er jo selvsagt en 5 liters.
 
Den er nesten litt vrien å forklare de som måtte lure på det (samme som hun som betaler for bilholdet mitt hjemme) .Men kort forklart så går veldig mye av kjøring på økende fart/aksellering og da er det veldig komfortabelt å ha mye å ta av. Fra forbikjøringer til lett pådrag ut av et lyskryss hvor den kraftige motoren spretter frem uanstrengt på lavt turtall. Har hatt blant annet 2 stk 911 i Norge med lave fartsgrenser og det er har vært utelukkende deilig med mye motor og motorkraft og da uten noen fartsbøter.

Lavt turtall i 100 KM/T og samtidig vite at det er masse krefter klare til bruk er meget komfortabelt :-)

Hvis du mener "purrer" fra en dieselmotor så er vi nok ikke helt på samme interessenivå her.

Da tror jeg det ligger mer i ordbruken, jeg anser nemlig slikt som luksus, ikke komfort :p (det ene ekskluderer på ingen måte det andre). Men nå har jeg antakeligvis kortere tid mellom golf 1.2’en jeg vokste opp med og millionkjerra som er parkert i garasjen enn deg.
 
Back
Top