God fredag

Hypern

ScanFlyer Rusty
Da var det fredag og snart helg. For min del står en siste dag i Lagmannsretten som meddommer på programmet. Bare prosedyrene før lunch også rådslaging etter lunch. Så skal jeg ut å spise og feire bursdagen til lillebror som fylte år i går i kveld. Ha en fin fredag. Dommeren var iallefall tydelig på ovenfor partene om å fordele tiden i dag godt. Har vært litt advokater som har vært glade i å prate.

Last edited:
Ai ai.. fra Knaus Vegas.. Glemte at sjøfolk elsker akevitt.. Merker i dag at man kanskje skulle hatt kone på sin egen alder - ikke en som vekker deg med dansing og julemusikk - heldigvis vartet hun opp med peis og pannekaker som retter opp litt.

Nå en del Teams-møter uten kamera, og deretter ned på Centra og handle inn til raclette og intimjulebord når/hvis jeg har lov til å kjøre bil igjen.

God morgen fra Hvalstad. Hjemmekontoreringen i gang, dog planlegges både et frisørbesøk og løpetur. Før jeg stikker avsted for et julebord i kveld. ha en fin dag

Ai ai.. fra Knaus Vegas.. Glemte at sjøfolk elsker akevitt.. Merker i dag at man kanskje skulle hatt kone på sin egen alder - ikke en som vekker deg med dansing og julemusikk - heldigvis vartet hun opp med peis og pannekaker som retter opp litt.

Nå en del Teams-møter uten kamera, og deretter ned på Centra og handle inn til raclette og intimjulebord når/hvis jeg har lov til å kjøre bil igjen.
Har du helt glemt uttrykket fulle sjømenn? Sjøfolk er så langt unna avholdsfolk man kan komme [emoji3]

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Morn fra T-banen. Selv om man var hjemme fra julebord før midnatt er man noe sløv i dag, men det er lovet dugelig med kaffe på kontoret. Gutta styrer kåken i kveld, så da blir det nok noe spenstig mat på far mens junior nok med stor glede spiser bolognese nok en dag

God morgen fra Bergen. Kjekt å være tilbake på hjemtraktene igjen. Her regner det, noe som jo ikke er helt uvanlig i denne byen. I dag er planen å ta en kjøretur til Sotra og ta den lille fergen fra Klokkarvik til Hjellestad tilbake. Den går også innom Lerøy og Bjelkarøy på veien. Jeg har aldri tatt denne før, og siden en er litt opptatt av ferger og sjøfart er det på tide og fått denne turen.

Ellers ingen planer for dagen. Jeg var oppom HVL i går for å snakke med kollegaer der og det var svært hyggelig. Mange av dem som jeg ikke har truffet på år og dag.

God morgen fra Lommedalen. For første gang i mitt liv, har jeg våknet opp og er sykmeldt. En rygg som har plaget meg ganske sterkt de siste 7 uker, har blitt enda verre. Fra i morgen blir det daglige turer i kommunens svømmehaller for å trene ryggen, og til konas fortvilelse skal jeg ikke delta i snømåkingen. Snart av gårde får å se etter noen gode blakk fredag tilbud, før vi rett etter kl 15 sjekker inn, for en natt på Scandic Fornebu, i anledning Stabæk sin årsfest. Vi pleier alltid å ha ett lite forspiel på rommet, så vi har leid ett litt større rom som gir plass til de rundt 10 personene vi pleier å være.
I går var jeg på kundekveld hos Møller Asker, der kunder med nye biler kunne spørre om alt vi lurte på med de nye bilene våre. med mine 52 år tror jeg jeg var den yngste som var der. Gjenomsnitskunden var rundt 70 vil jeg tro. De aller fleste virket å ha problemer med appen som styrer en masse funksjoner. Vår bil er i dag 4 uker, og har nå vært 23 dager på verksted for motorbytte, men i går så jeg at den var inne på verkstedet, så kanskje får vi den tilbake over helgen. Vi har leiebil fra Hyre. Alt styres med Hyre-appen, så man må frem med telefonen når man skal låse opp og igjen. Det krever begge hender, så det du har med deg må legges i snøen på bakken. Dersom det ikke fungerer må man ringe hyre, som åpner klokken 08. veldig fint når klokken er 06.05 og man skal på jobb. Neste gang (Ikke OM det blir en neste gang) blir det leiebil fra Avis eller Hertz, da følger det med nøkkel.
Ellers er jeg farlig nære å bestille reise med Norse T/R FLL for 2 ukes ferie i Karibien eller Sør Amerika, i Januar. I Eco må vi ut med rett under 10k T/R for 2. i Premium blir det 18k T/R FLL

God formiddag fra Forus,
Dagen startet litt tregt etter gårsdagens outing på byen med Teamet.
Litt lettere omtåket er en grei beskrivelse.
Resten av dagen tas i et passende tempo før helgen starter.
Og så kom regnet her over i sørvest etter flere uker med finvær.
Ha en fin dag

God morgen fra Bainbridge Island. Fantastisk å være tilbake. Tror vi fint klarer oss uten svart fredag - så da kan vi jo gå turer, spise mat og drikke vin i stedet. Ha en best fredag du også.

God ettermiddag fra Sandnes. Ukas tredje treningsøkt er unnagjort. Snart tid for å sette kursen mot Forus for ukas siste vakt. Ha en fin en!

I går var jeg på kundekveld hos Møller Asker, der kunder med nye biler kunne spørre om alt vi lurte på med de nye bilene våre. med mine 52 år tror jeg jeg var den yngste som var der. Gjenomsnitskunden var rundt 70 vil jeg tro. De aller fleste virket å ha problemer med appen som styrer en masse funksjoner. Vår bil er i dag 4 uker, og har nå vært 23 dager på verksted for motorbytte, men i går så jeg at den var inne på verkstedet, så kanskje får vi den tilbake over helgen. Vi har leiebil fra Hyre. Alt styres med Hyre-appen, så man må frem med telefonen når man skal låse opp og igjen. Det krever begge hender, så det du har med deg må legges i snøen på bakken. Dersom det ikke fungerer må man ringe hyre, som åpner klokken 08. veldig fint når klokken er 06.05 og man skal på jobb. Neste gang (Ikke OM det blir en neste gang) blir det leiebil fra Avis eller Hertz, da følger det med nøkkel.

Er 62 år ung, men hverken redd for teknologi, apper eller andre påfunn.. Imidlertid synes jeg det er gått for langt og at vi har gjort oss altfor avhengige av elektronikken. Det er et gammelt ordtak som heter KISS (Keep it simple, stupid), og det syndes det altfor mye mot. Når man er avhengig av en app og tidsbegrenset callsenter for å få start på bilen, har man havnet i idiotsonen ..

Dagens rant ….

Fortsatt full i magen etter gårsdagens etegilde, så det ble lett frokost. Iran slo Wales i VM så da går vi (USA) sannsynligvis videre så lenge vi slår dem. Men først skal et svært sterkt England til pers ..

Skikkelig høstvær i dag .. passer bra til årstiden.

Er 62 år ung, men hverken redd for teknologi, apper eller andre påfunn.. Imidlertid synes jeg det er gått for langt og at vi har gjort oss altfor avhengige av elektronikken. Det er et gammelt ordtak som heter KISS (Keep it simple, stupid), og det syndes det altfor mye mot. Når man er avhengig av en app og tidsbegrenset callsenter for å få start på bilen, har man havnet i idiotsonen ..

Det er vel bare Hyre (bildeling) som ikke kan distribuere nøkler. De aller fleste nye biler kommer jo med nøkkel, selv om det er "key-less"-teknologi, så man kan låse opp med den in case of emergency. Haar selv opplevd at batteriet på nøkkelen ble for dårlig i -20C en vinterdag. Da var det greit man hadde lest seg opp på "hvordan bryte seg inn".

Ellers funker jo key-less veldig smooth for åpning/låsing selv med bæreposer i begge hendene - bare man greier å nappe i håndtaket for å få opp døra.

Forøvrig - ha en fin helg, med eller uten bil og nøkler.

Har du helt glemt uttrykket fulle sjømenn? Sjøfolk er så langt unna avholdsfolk man kan komme [emoji3]

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Som kone til en sjømann og datter av sjømann føler jeg meg stadig noe indignert og kanskje litt lettkrenka av slik generalisering. Særlig fordi man gjennom mange år med vennskap med det faste mannskapet til mannen min vet hvorfor uttrykket har oppstått….når man ser hvordan kone og barn skilles fra mannen og de da havner på flaska, da er det liksom litt ekstra ekkelt å lese uttrykket omatt og omatt igjen. Det er nok fordi sjøfolk i alle år har måttet reise fra de de elsker aller mest, og være borte i flere måneder eller år - og at de fleste er menn som har måttet være barske uten lov til å vise sårbarhet eller snakke om mental helse mens de er stuet inn på minimal plass i ukesvis uten landkontakt.

Naja, et lite seriøst tankesprang fra et tanketomt harsellasuttrykk :) I dag fikk mannen flyinfo relatert til starten på neste periode til sjøss, blir Desember-April denne gang. Heldigvis mye fint å se fram til siden han skal være med på å styre byggingen av den neste «Polarstern» fra neste år. Så får man bare bite i seg månedene før det.

Last edited:
.. og ikke minst fordi de 'tar igjen' etter lengre perioder uten alkohol. :)

Og for å holde det flyrelatert: Vi sa jo i gamle dager at det ikke var en skikkelig flyplass uten at de hadde en PanAm-jumbo med teknisk og en full norsk sjømann sovende i et hjørne ...

Mye som har endret seg på 40 år ....

Som kone til en sjømann og datter av sjømann føler jeg meg stadig noe indignert og kanskje litt lettkrenka av slik generalisering. Særlig fordi man gjennom mange år med vennskap med det faste mannskapet til mannen min vet hvorfor uttrykket har oppstått….når man ser hvordan kone og barn skilles fra mannen og de da havner på flaska, da er det liksom litt ekstra ekkelt å lese uttrykket omatt og omatt igjen. Det er nok fordi sjøfolk i alle år har måttet reise fra de de elsker aller mest, og være borte i flere måneder eller år - og at de fleste er menn som har måttet være barske uten lov til å vise sårbarhet eller snakke om mental helse mens de er stuet inn på minimal plass i ukesvis uten landkontakt.

Naja, et lite seriøst tankesprang fra et tanketomt harsellasuttrykk :) I dag fikk mannen flyinfo relatert til starten på neste periode til sjøss, blir Desember-April denne gang. Heldigvis mye fint å se fram til siden han skal være med på å styre byggingen av den neste «Polarstern» fra neste år. Så får man bare bite i seg månedene før det.

Som sjømann så vet jeg veldig godt hvor godt det er med en tur i land [emoji482][emoji1634]

Nå er ikke vi sjømenn lenge, men skipsarbeidere... noe politikerene selv har bestemt, så yrket sjømann finnes ikke i offisiell norsk omtale lengre.

Uttrykket har et visst snev av sannhet, men det hører til en annen tid, hvor folk var ute i mye lengre perioder en man er nå til dags. Er enig med Polaris at det er ikke det store behovet med å komme seg på land å avreagere når man er ute en måned eller to, i stedet for 6-18 måneder.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

.. og ikke minst fordi de 'tar igjen' etter lengre perioder uten alkohol. :)

Mye som har endret seg på 40 år ....

Det er forøvrig fri flyt av både øl og brennevin ombord på tyske forskningsskip... (utenom i arbeidstiden, og det er selvfølgelig påbudt at vaktoffiserer holder seg sober).

Back