Globale IT problemer 19JUL24

Ser ut som easyJet og Lufthansagruppen sliter her i Europa ennå? Forklarer kanskje hvorfor nattstoppen MUC-OSL var kansellert i går, mens en tom A321 ble fløyet opp fra BEG for å redde morgenflighten?

For Delta sin del, så virker det som de sliter med å finne ut av hvor mannskapene deres faktisk befinenr seg?

https://viewfromthewing.com/deltas-...ven-talk-to-the-airline-while-others-recover/

Delta’s Total Collapse: Hundreds Of Thousands Stranded, Unable To Even Talk To The Airline, While Others Recover

Last edited:
Og selv nå før klokken 6 mandag morgen, viser Delta fæle tall mens United har fått skikk på sitt.

f3660b7696815a962f5c82f551137ae9.jpg

Og selv nå før klokken 6 mandag morgen, viser Delta fæle tall mens United har fått skikk på sitt.

f3660b7696815a962f5c82f551137ae9.jpg

Dumpster fire her i Atlanta nå. Det har mildt sagt gått helt til h... Kom meg hjem til ATL i går, 2 dager etter jeg skulle kommet meg hjem. Alt fra 2-10 timer for å få tak i Scheduling. Ingen i scheduling som ser ut til å vite hvor crew er. Krise.

Last edited:
Dumpster fire her i Atlanta nå. Det har mildt sagt gått helt til h... Kom meg hjem til ATL i går, 2 dager etter jeg skulle kommet meg hjem. Alt fra 2-10 timer for å få tak i Scheduling. Ingen i scheduling som ser ut til å vite hvor crew er. Krise.

Kunne nok trengt Miss Chleo der nå ... ^_^

160726-miss-cleo-youree-harris-mdl.jpg

Et spørsmål siden Delta har "mistet" oversikten over hvor crewet og flyene er etter helgas IT- problemer og været.
Har de et OPS opplegg der de fly f.eks Hub A-Spoke-Hub B innenriks (narrowbody) eller har dem isolert hubene/ basene slik at fly og crew flyr Hub A-Spoke-Hub A?

Hvis de gjør først nevnte så forklarer det jo kanskje hvorfor dem mistet oversikten og enda sliter så kraftig.
Og hadde jeg vert Delta så hadde jeg revurdert strategien med å sluse så mye transfer via ATL men heller fordele trafikken mer over på andre huber (+ evt 1 ny i sørstatene).

For Norse sin del har det vært en kansellering som jeg har fått med meg, men en del forsinkelser. Flygingene fra Europa til USA de nærmeste dagene er fulle. Det kan se ut som de selskapene som er mindre rammet av IT problemer får en gevinst i økt billettsalg fra folk som er strandet. Det ser også ut til å produsere en økt mengde med frakt med mange fly på bakken, ettersom mange av flygingene til Norse går med maks Payload. Jeg snakket med en svenske som hadde en flyging til JFK i går, han manglet 137kg på maks Payload, mao kunne han tatt med 1 adult + 1 child før han hadde makset ut på vekter.

Last edited:
Kan bare skrive under på at det er rotete hos Delta / ATL.

Våknet 04:00 i morges til kansellert reise 06:30 KL1196. Var ombooket til Minneapolis i overmorgen, og returen til Oslo ville vært før ankomst.

Men jeg dro til Gardermoen og latet som ingen ting. Fikk sjekket inn på flyet til Amsterdam i morges.

Da jeg ankom Amsterdam var skrankepersonalet overrasket over min tilstedeværelse. I deres systemer viste bookingen min å være kansellert til tross for at jeg var litt innsjekket og bagasjen er sjekket inn til MSY.
Men de klarte lage boardingkort til meg og nedgradering.
I Amsterdam kunne de ikke skrive ut boardingkort til MSY - greit nok.

Da jeg ankom ATL nå i ettermiddag var det på'n igjen. Personalet i Delta-skranken slet med å finne bookingen min i systemet, selv om Delta-appen hadde greia inne, så de måtte ringe til sentralen sin og høre hva som foregikk.

Nå sitter jeg på ATL og venter på et fly som forhåpentligvis tar meg til MSY i kveld. Står Seat Request på papirlappen. Delta-appen viser fortsatt flyvning via Minneapolis.

Møtte på en svensk familie som har vært fast her i fire dager nå.
Full jubel og applaus når boardingene starter her da.

Last edited:
Ser ut til å bli nok en dårlig dag for Delta.
371 kansellerte (kl 05:27 EST) før dagen har engang startet.

Delta bør kanskje vurdere å ta en hard resett slik Southwest gjorde for noen år siden.
Innstill all innenriks for 12t overnatten slik at man får oversikt, crewet rest og mulighet til starte OPS på nytt.
Delta bør også revurdere deres strategi med å sende så mye transfer via ATL fremfor andre hubs, samt eventuelt se på en ny hub/ focus city i sør.

Dette er vel nå verre enn Southwest for en stund tilbake? Utrolig heller ikke de har systemer som kan rydde opp her?

Ser ut til å bli nok en dårlig dag for Delta.
371 kansellerte (kl 05:27 EST) før dagen har engang startet.

Delta bør kanskje vurdere å ta en hard resett slik Southwest gjorde for noen år siden.
Innstill all innenriks for 12t overnatten slik at man får oversikt, crewet rest og mulighet til starte OPS på nytt.
Delta bør også revurdere deres strategi med å sende så mye transfer via ATL fremfor andre hubs, samt eventuelt se på en ny hub/ focus city i sør.

Bare 464 innstillinger nå kl 14:04 EST, så det kan se ut til at Delta er iferd med å få kontroll over situasjonen.

Det ryktes visstnok at Delta har planer om å ta en resett i natt (amerikansk tid) etter at siste bølge har forlatt hubene i 22 tiden. Hva det betyr for redeye's vet jeg ikke.
Forstår det slik på et naboforum at de har funnet ekstra fly og crew som de har planer om å sende ut (før selve resetten) strategisk rundt omkring i USA som raskt kan settes inn når de får den endelige oversikten under "pausen" i natt. I tillegg skal de visstnok gå over til et annet IT-system (det forrige) for en periode mens de fikser det nåværende.

. I tillegg skal de visstnok gå over til et annet IT-system (det forrige) for en periode mens de fikser det nåværende.

Excel? :stir:

Delta skulle jo egentlig slippe en rekke nyheter 22/7, som ikke overraskende ble utsatt.

Mange har punget ut av egen lomme for nye (dyre) billetter.
Hvordan stiller det seg med reiseforsikring i slike tilfeller? Vil de normalt dekke merutgiftene?

Back