Glad torsdag morgen

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
God morgen fra Sandefjord, hvor dagen begynner og lysne, psykisk, etter å ha hatt to prøver på rappen. Kaldt og klart ute og kanskje man får tatt en tur på treningssenteret ikveld.

Snart helg igjen gitt!

God morgen.. Var oppe klokken halv 6 idag for å sitte på med pappa hjem til mamma i Oslo, så jeg har vel vært lys våken siden 8.

Idag er det OD-dagen og det betyr en arbeidsdag hvor pengene i år går til funksjonshemmede barn i Malawi, Mosambik, Uganda og Sør-Afrika. Etter en mislyktes telefonsamtale med Osl ble det jobb hjemme, med vasking av hele huset.
Ha en fortsatt fin dag alle sammen!

Idag er det OD-dagen og det betyr en arbeidsdag hvor pengene i år går til funksjonshemmede barn i Malawi, Mosambik, Uganda og Sør-Afrika.

Ikke for å skuffe deg, men minimalt av de pengene går til funksjonshemmede barn i noen land, hverken Afrika, Asia eller Europa. OD-dagen har jeg alltid vært skeptisk til, tanken og ideen er god - men gjennomføringen er kritikkverdig.

Selv boikottet jeg OD-dagen hver eneste gang den var av prinsipp at pengene ikke blir behandlet på korrekt måte, og hver eneste gang fant jeg forholdene for de elevene som valgte å ikke delta på OD-dagen som like kritikkverdige. Vi ble behandlet som hjerteløse, vi fikk trusler om å skrive 10 sider nynorsk som skulle telle 80% av nynorskkarakteren (herregud så barnslig), vi måtte se filmer som Schindlers liste (hva det har med OD å gjøre må gudene vite, fikk nesten inntrykk av at de insinuerte oss som Nazister siden vi ikke deltok) og generelt var stemningen dårlig. Dette gjorde meg om enn ENDA mer negativ til OD, siden det skaper forskjeller på skolen.

Ja, jeg har kjipe minner til den dritt-dagen. Og at man kaller det å sitte hjemme å se på tv for deretter å betale 200-300 kroner for denne fridagen "solidaritet", det viser at man har glemt definisjonen av operasjon dagsverk (verk = å gjøre noe).

Er nok en god tanke bak OD-dagen. Og solidaritet er noe dagens unge bør lære, men konsekvensene av "tvang" er uheldig. Det kan jo virke som om man lærer mer om unnaluring enn solidaritet... Dessuten synes jeg ungdommen selger seg altfor billig. 200-300 kr for et dagsverk er grov underbetaling. Hadde jeg vært arbeidsgiver ville jeg vært skamfull.

200-300 hørtes ikke stort ut. Nu gikk jeg på privatskole, der vi hadde vår egen greie - som strengt tatt var like pinlig - og der mener jeg å huske for noen år siden at det ble forventet omkring 400-500 som et minimum. Noe av det jeg ikke likte var dette minimumsopplegget, forøvrig. Samme hvor solidarisk det enn måtte være, sånt bøsseopplegg gjør at jeg føler meg som en tigger, og det er en mindre god følelse.

Back