Forøvrig første GM-post med Windows 10 ..... jadda .... det går seg vel til.
Hvor mange timer rullet dagens oppdatering før du kunne bruke maskinen? Min tok 2t på mandag.
I går så jeg Galaxy mot Sounders i pensjonistligaen MLS. Sounders vant så det suste. Regninger ble betalt og jeg booket nesten en tur til Sør Amerika.
Morn frå Trondheim.
Våkna med skallebank alt for tidleg, så etter å ha fått kids og frøken ut av huset tok eg meg halvanna time til i senga... Heimekontor resten; skriv på eit paper med altfor dårleg frist til det skal vere ferdig, så då er det greitt å ha fred. Syslar elles med eit par småting som er way above my paygrade, men slik er det... Lærerikt, om ikkje anna...
Sat oppe i kveld og såg på planane til Elon Musk som vart presentert på IAC. Facinerande greier. Dei har i det minste rekna litt på det, og funne ut kor mykje som skal til for å frakte ein million folk til Mars. Hundreårs-perspektiv. Tusenvis av romskip. Svært spennande. Så får vi sjå kor realistisk det er.
HeheÅh så kult. Digger folk som tenker større tanker enn kostnadene med å sende en fyr til månen. La oss heller sende en million, og se hva søren de syns om det.
De må sannsynligvis ha plass til å dyrke ca 1.500.000.000 poteter pr.år. pluss en og annen gulrot. Og skal de sende opp kuer og høyballer først kanskje? Kuer bæsjer gjødsel til potetene og metan til atmosfæren... evt til å drive en generator som driver 700.000 kokeplater for å varme poteter.
Åjåjåj...
Hehe
Han fokuserte presentasjonen på transport og opprettholdelse av dette, og ikke noe om hva som må til for å holde folkene i live der ute. Eneste som ble nevnt, m.t.p. hva som må transporteres til Mars, var å få med en drivstoffabrikk slik at drivstoffet til returen av romskipene kan bli produsert der.
Strøm blir levert av enten solceller eller kjernekraft.
Dårlig med kyr på første tur vil jeg gjette
Som sci-fi fan så likte jeg navnet som kanskje blir på første romskip til Mars :spin
Men vi er uansett grunnleggende positive til å sende ca 1 million til Mars og jobber allerede med listen over hvem.
Ikke glem:
- Donald Trump
- Miljøbyråd Lan
- Kanye West
- Boris Johnson
..
Om Kanye drar, så drar Mia også..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.