Enda en forumist med god morgen fra Lima, men denne er nyankommet og førstegangs besøkende.
I går, i La Paz, reiste vi med gondol, vi måtte kjøpe enkelt billett for hver tur så vi måtte ned på bakkeplan for hver tur å kjøpeny billett, til sammen 8 ganger kjøpte vi billett.
Etter vi kom tilbake til i nærheten av hotellet diskuterte vi litt hva vi skulle gjøre. Det endte med at vi kjørte opp mot El Alto og flyplassen. Nok en gang for noen veier. Vi hadde litt dårlig fart da vi startet på den bratteste bakken, så måtte rygge 50m ned igjen for å ta fart, og klarte akkurat å komme oss opp i 1ste gir hele veien.
I El Alto passerte vi en liten håndballbane der noen damer spilte fotball og ca 100 satt på tribunen og så på. Vi hadde mer en nok tid, så stoppet og fikk med oss de siste 2 (av3?) omgangene. Vi er veldig engasjert i dame fotballen i Stabæk, så artig å se på, selv om det var 7er fotball. De spilte på bare betongen, så ikke noe særlig å ta en sklitakling. Heller ikke noe for skrøpelige kvinneknær. Det ene laget, Atletico Moya var desidert best og de var sponset at Riyadh Air, merkelig nok. Deretter kjørte vi til flyplassen og leverte vår VW Gol. Etter en grundig inspeksjon av bilen, der jeg kunne vise bilder av alle skramme og bulker, ble konklusjonen at vi hadde klart oss skramme fritt gjennom oppholdet. Heldig vis så han ikke under, da vi har slått nedi ved et par anledninger.
Da vi ankom flyplassen, pep det i mobilen, da jeg fikk Wifi tilgang. Flyet var 1:10 forsinket, og vi var veldig tidlig ute.... Jeg fikk tatt en tur ut og sett på en del fly som stod parkert et stykke unna. Bla annet stod TAB Cargo's DC10 der. Dette er/var den siste eller nest siste DC10 i cargo opperasjon. Den ble satt på bakken etter UPS ulykken 04 Nov. Nå er det vel bare Orbis og noen brannfly og tankfly igjen. Jeg så også noen, jeg tror det var DC-6 som var der i varierende stadier av forfall.
Etter en langtekkelig innsjekk, der vi måtte bevise billett ut av Peru, fikk vi sjekket inn, før vi spiste en solid middag på en halv bra restaurant. Så måtte vi laste ned en emigrasjons app, fylle den ut og scanne den, så gå gjennom security og emigration, der de undersøkte passet grundig og stilte flere spørsmål. Etter litt over 1 time venting startet boarding, de boardet gruppe 1,2,3 og 4 samtidig. Nede i den laaaange gangveien til flyet måtte alle legge håndbagasjen på høyre side av korridoren og stå på venstre, så kom en narkotika hund og luktet på alt sammen. Vi hadde sete 24 A og B og det satt en yngre kvinne på 24C, hun hadde tydelig vis en konection å rekke for hun ble geleidet ut gjennom midtgangen av en flyvertinne, etter vi hadde kommet oss til gate. Bakerst i flyet var det masse ledig også flere tomme 3 setere, merkelig at de da satte 3 på samme sete. Vi hadde en liten stopp på taksebanen, i svingen in på rullebanen, så flyvertinnen fikk satt seg og slått av lyset, så var det full gass fra svingen, inn på rullebanen og bortover, Det tok en evighet før vi lettet, men dette er jo verdens høyeste INTERNASJONALE flyplass på 4061 meter.
Boliviana de Aviacion, BoA hadde 29 rader i all economy i denne 738, så god benplass, men sitteputen var meget hard og veldig kort. Fasten seatbelt skiltet var på hele flighten, men de kom med servering, en bolle/rundstykke med kyllingbiter og tomat og en knøttliten muffin. De kom en ekstra gang med drikke.
Vi landet 1:25 etter rute i LIM, ventet 5min på å få gate. Imigration tok litt tid, med fingeravtrykk og en del spørsmål. Måtte vente 5 min på innsjekket og ut i en taxi som kostet 40 US$ til vårt Hotel Estelar Miraflores. Mye dårlig vei her også og taxien, en lexus, var aldri over 70km/t, selv der det var 3 felts fin vei.
Nå skal vi snart ut å se på nabolaget, ellers blir nok dagen brukt til avslapping, vi har hele 3 dager her, noe som for oss er en evighet.
Ha en avslappende dag alle sammen.