Gjennomsjekket bagasje vs. layover

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
På en av sommerens ferieturer kan vi ende opp med å ta en dags layover i samme by som vi eventuelt kommer til å bytte fly. Begge strekker går med samme selskap, hvilket samtidig betyr at bagasjen er sjekket inn gjennomgående.
Spørsmål: Må i dette tilfellet da foreta seg noe konkret for å få utlevert bagasjen siden man ikke skal connecte videre samme dag, eller blir innsjekket bagasje automatisk sendt på båndet siden det blir over et døgn til neste flight?

Hvis du ikke gjør som JoeW sier, og bagasjen blir sjekket igjennom til destinasjonen, så må du be om å få den ut. Det måtte ihvertfall jeg gjøre på YYZ i sommer.

Da jeg reiste til L.A med en layover i London nylig, kunne jeg velge dette ved innsjekk i Oslo. Jeg kunne velge om jeg ville sende den direkte, eller om jeg ville hente den ut på LHR og sjekke den inn på nytt ved avreise. Jeg valgte det siste.

Da gjenstår det å se om det blir én carrier eller om vi like greit splitter opp i flere, avhengig av reisens sammensetning.

Hvis du ikke gjør som JoeW sier, og bagasjen blir sjekket igjennom til destinasjonen, så må du be om å få den ut. Det måtte ihvertfall jeg gjøre på YYZ i sommer.
Og det er litt stress... ;-)

Hvis JEG sitter på checkin, spør jeg nokså automatisk med en lang layover, men jeg vil ikke ta det for gitt at alle andre checkinagenter spør, eller i det hele tatt tenker over det. Derfor: Be om å få den sendt der du vil, så burde det være null stress. Er den først tagget lengere, blir det ganske mye ekstraarbeid for ankomstservice og lete frem bagen for utlevering...

Ikke noe særlig stress, men tar noe tid... Som da kunne ha blitt brukt til noe annet ;)

Er det stress å si til agenten at "Jeg vil gjerne at du bare sender den til XXX"?

Nei, men det er stress å si at du vil ha bagen når du står på CDG eller hvor du måtte være, og vil ha ut en bag som er tagget til JFK.

EDIT: Det er egentlig litt tvetydig hva BSSW skriver, hvorvivdt han stod på ankomst på YYZ og ba om bagen eller faktisk ba om å få den tagget "korrekt". Jeg gikk ut i fra førstnevnte, men ser at sistnevnte - som jeg også foreslår - er en mulig tolkning.

Last edited:
Nei, men det er stress å si at du vil ha bagen når du står på CDG eller hvor du måtte være, og vil ha ut en bag som er tagget til JFK.

Skjønnner. Men i motsetning til BSSW, tenker jeg på det før jeg sjekker inn, og ikke etter at jeg ha kommet fram ;)

Jeg skal forresten overnatte i London på veg til SEA i Januar, med under 24 timer mellom flightene (18-19 timer, sånn ca.): Da bør jeg kanskje passe på og be de kun sende kofferten til London?

Jeg stod på ankomst på YYZ og ba om å få ut kofferten min :)

Ser at JoeW tolket posten riktig :) Og at det ikke er noe stress å få ut kofferten, men at det tar noe tid (på YYZ) som jeg kunne ha brukt til noe annet ;)

Men Martin har rett, det er ikke noe stress å si til agenten at man kun vil ha sendt den til XXX, men det er bare å huske å si det til agenten... :8:

Har du riktig otur är det inte ens säkert att du får ut väskan. På ARN om du kommer in på kvällen och skall ut dagen efter är det no no eftersom den ligger i en "secure area".

Back