Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd)

Re: Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd)

Det skulle ikke være noe problem - med forbehold om at de ikke gjør det med separate billetter.

Skal fly KRS-OSL-ARN-LAX til uka med nokså tighte connections både på Gardermoen (ca 30 min) og Arlanda (ca 60 min). Er jo ikke så mye som skal til før bagasjen ikke kommer til LAX sammen med oss, vil jeg tro. Blir bagasjen automatisk prioritert i slike tilfeller, eller er det noe jeg eventuelt kan spørre pent om? Er statusløs.

Last edited:

Man har folk i bakgrunnen som monitorerer slikt, så ser man at det er problemer, vil man kjøre direkteoverføring. Bagasjen kommer ofte raskere til den andre gaten enn deg.

Hei!

Antar dette blir rett tråd ;) Skal ut å farte ned på kontinentet over nyttår. Reiser med SK til Oslo og har connection videre med SK morgenen etter. Hvordan er det med baggasjen? Sjekkes den hele veien eller kan jeg få den ut i Oslo? Samme gjelder på retur hvor jeg kommer med LH til Oslo og skal videre med SK neste morgen. Bookingen er gjennomgående på samme referansenummer.

Takk!

Hvis du reiser på gjennomgående billett vil bagasjen bli merket hele veien og da overnatte på Gardermoen. Hvis du ønsker å ta ut bagasjen på Gardermoen må du levere den i manuell bagdrop (ikke ta ut tag på automat) og be om at bagasjen bare blir merket til OSL.

Ved retur må du hente bagasjen på båndet på OSL for å ta den med gjennom tollen selv, ettersom du skal videre innenlands.

Bangkok Airways - Emirates, og Thailand

Heisann!

Prøvde å søkte litt, men fant ikke noe direkte relatert til spørsmålet mitt.

Jeg og fru skal til Koh Samui i april. Biletter fra OSL-DXB-BKK med Emirates C klasse er booket. Deretter booket vi en egen billett fra Bangkok til Koh Samui med Bangkok Airways.

Angrer litt i ettertid ettersom jeg har x antall hundre tusen EB poeng jeg kunne bruk på biz biletter med Thai fra Bangkok. Nok om det.

Som sagt lander vi med Emirates i BKK kl 1225. Flyet videre går kl 1445. Er det mulig og få baggasjen sjekket helt frem selv med to ulike selskaper og individuelle biletter? Hvis ikke. Hvor mye bør vi stresse med passkontroll, baggasje, ny innsjekk, sikkerhetskontroll osv?

Er det noen andre erfaring med Bangkok Airways? Ser vi skal fly en A319. Er bare en times flight. Men redd det blir overgang å komme med Business med Emirates over Eco innelands i Thailand, hehe :)

Re: Bangkok Airways - Emirates, og Thailand

Hvis de har interline-avtale så skal det gå bra.
Ser sånn ut. Emirates (EK):
MAY CHECK BAGGAGE TO
AB AC AD AE AF AH AI AR AS AT AV AY AZ A3
A9 BA BD BE BG BI BL BP BR BT BW B6 B8 CA
CI CM CO CX CY CZ DT EI EK EQ ET EY FB FI
FJ FM FV FZ GA GF GK G3 HA HG HM HR H1 H2
IB IG IR IY JJ JL JO JP JQ J2 KA KC KE KK
KL KM KP KQ KU LA LH LO LP LR LX ME MI MK
MS MU NU NX NZ OA OS OU OZ PD PG PK PR PS
PW PX PZ P0 QF QR QS RA RB RO SA SB SK SQ
SU SV SW SY S7 TA TG TK TM TN TP TU T0 T3
UA UN UX U6 U7 VK VN VS VX WF WS WY W3 XL
YM ZH Z5 2J 3K 4C 4M 4Q 8M
Så da står det bare på om agent vet hvordan/har lyst til å gjøre det

Er det noen andre erfaring med Bangkok Airways? Ser vi skal fly en A319. Er bare en times flight. Men redd det blir overgang å komme med Business med Emirates over Eco innelands i Thailand, hehe :)

Ingen erfaring med Bangkok Airways. Men har fløyet en del med Thai, Thai lion og AirAsia innenriks i Thailand. Same same.

Kan tenke meg at det blir en liten overgang ja, men det hadde det vel blitt uansett billettklasse innenriks i en A319?

Mulig du kan sjekke inn bagasje hele veien, har fått opp Bangkok Airways som "del operatør" i flere søk, men husker ikke hvilke selskap akkurat nå. Mulig det var Qatar og Aeroflot.

Har flydd mange ganger med Bangkok Airways og det er absolutt av de beste selskapene på Eco. Har lounge for alle passasjerer + mat og drikke ombord. Thai har bare en eller to avganger daglig til Samui, og det flyes kun med narrow body. Så sannsynligvis lite med award tickets tilgjengelig, og like bra å fly PG. Bangkok Airways eier også flyplassen på Samui. Ingen grunn til panikk og med ankomst midt på dagen er det utenom værste rushtrafikken. Så om dere må sjekke inn på nytt går nok det helt fint.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ser sånn ut. Emirates (EK):
Så da står det bare på om agent vet hvordan/har lyst til å gjøre det

Er nok ikke så enkelt. I Emirates sin GOM står det at man kun har lov med interlining på gjennomgående billetter på samme PNR. Tidligere kunne vi gjøre det, men er kommet en innsjerping dessverre.

Er nok ikke så enkelt. I Emirates sin GOM står det at man kun har lov med interlining på gjennomgående billetter på samme PNR. Tidligere kunne vi gjøre det, men er kommet en innsjerping dessverre.
Ja, riktig. Listen viser bare hvilke avtaler som er opprettet og hva som teknisk sett kan være mulig. Så kommer selskapets policy/agentens kunnskap/kundevennlighet osv på topp av det.

Hei !

Har en liten ting jeg ønsker å høre med ekspertisen med. Vi flyr Oslo Doh Sgn senere i år. Vi skal ha med oss litt elektronikk, type laptop blueray spiller. Ønsker å slippe å ta dette med som håndbagasje. Så jeg tenker å legge dette i innsjekket bagasje. Vil koffertene bli stoppet underveis ? Her er det kretskort og batterier, tenker det kan slå ut på div sjekker av innsjekket bagasje feks i doh ?

Jeg er ikke bekymret at noen stjeler innholdet, mest at vi får problemer med å få kofferten fram pga sikkerhets sjekker. Noen tanker om dette ?

Kort sagt, elektronikk i sjekket bagasje , dårlig ide ?

Fristende tyvegods - ja.
Securityproblem - nei.

Fristende tyvegods - ja.
Securityproblem - nei.

Er også verdt å nevne at verken forsikringsselskap eller flyselskap tar ansvar for skade på elektronikk i innsjekket baggasje.

Mange destinasjoner og flere tag - spørsmål

Jeg har opplevd både på samme PNR og når jeg har ønsket å sjekke inn med to PNR at noen agenter sliter med å få til mer enn fire destinasjoner (eller tre) som det er plass til på en bagasjetag. (Jeg mener noen selskaper sine systemer kun greier tre destinasjoner per tag...)

Som regel kan systemene printe to tags på et kolli når det går over fire (eller tre) destinasjoner. Jeg har som sagt hatt problemer når det har gått over fire eller tre destinasjoner både på ett PNR og på to.

Jeg har opplevd at agent får til dette når du påpeker evt via supervisor. I dag opplevde jeg alt de ikke fikk det til på SGU. Heldigvis så var det allerede tagget om, når jeg gikk for å registrere kolliene ved transfer til nytt PNR der kun første destinasjon på ny PNR var taget. I dag innsjekk hos UA. Opplevd lignende hos NZ mfl.

(Gjennomgående innsjekk varierer spesielt på to PNR. I dag tror jeg ikke en gang det var kompetanse eller vilje til å forsøke det siste.)

Mitt sprøsmål til dere i bransjen: Er det egentlig noe selskap av fullserviceselskapene som IKKE får til to tags per kolli når antall destinasjoner overgår det det er plass til på en tag?

Tusen takk for svar. Greit å vite når en står å argumenterer på innsjekk selv om jeg flere ganger har nådd frem.

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Mange destinasjoner og flere tag - spørsmål

Jeg har opplevd både på samme PNR og når jeg har ønsket å sjekke inn med to PNR at noen agenter sliter med å få til mer enn fire destinasjoner (eller tre) som det er plass til på en bagasjetag. (Jeg mener noen selskaper sine systemer kun greier tre destinasjoner per tag...)

Som regel kan systemene printe to tags på et kolli når det går over fire (eller tre) destinasjoner. Jeg har som sagt hatt problemer når det har gått over fire eller tre destinasjoner både på ett PNR og på to.

Jeg har opplevd at agent får til dette når du påpeker evt via supervisor. I dag opplevde jeg alt de ikke fikk det til på SGU. Heldigvis så var det allerede tagget om, når jeg gikk for å registrere kolliene ved transfer til nytt PNR der kun første destinasjon på ny PNR var taget. I dag innsjekk hos UA. Opplevd lignende hos NZ mfl.

(Gjennomgående innsjekk varierer spesielt på to PNR. I dag tror jeg ikke en gang det var kompetanse eller vilje til å forsøke det siste.)

Mitt sprøsmål til dere i bransjen: Er det egentlig noe selskap av fullserviceselskapene som IKKE får til to tags per kolli når antall destinasjoner overgår det det er plass til på en tag?

Tusen takk for svar. Greit å vite når en står å argumenterer på innsjekk selv om jeg flere ganger har nådd frem.

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Om selskapet bruker Altea skal det ikke være noe problem systemmessig i hvertfall. Har selv hatt en reisende som hadde 7 leg på en PNR og da skrev Altea ut 3 tagger uten problemer.

Vet at både BA og EK sine systemer også takler dette fint. Selv i gode gamle Codeco kunne man gjøre det.

Back