Gjenansettelse av piloter - da er vi i gang

Ser ut som Cimber Sterling skal selge utleieoperasjonene?

Endelig er der Cimber Air-Leasing A/S, der beskæftiger sig med salg og udlejning af fly. Cimber Air-Leasing ejer 10 af koncernens fly. Men dette selskab vil der formentlig heller ikke være behov for i fremtiden, da Cimber Sterling er i færd med at gennemføre en re-finansiering af selskabets flyflåde, angiveligt gennem en sale-and-lease back aftale. "Vi er i gang med at re-finansiere flyene, så der vil naturligt ikke fremadrettet være behov for denne forretningsenhed," bekræfter Jacob Krogsgaard.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=32059
 
Det er klart det er frustrerende, men de siste to aarene har vaert noe ingen flyselskaper kunne forutsett. Mange selskaper har kuttet til benet og naa som veksten kommer, er de ikke klare for det som kommer. Man kan gjerne si at det er amatoermessig, men ingen hadde vel sett at veksten skulle komme saa utrolig raskt og det aa holde hodet over vannet, har vaert hovedfokus for de fleste selskapene. Jeg tror ikke de beste lederne paa jordkloden kunne taklet den vanvittige oekonomiske nedturen mange land gaar igjennom naa.

Og det er ikke bare flybransjen som har hatt det slikt. Det gjelder flere bransjer enn du tror, Norge har vaert mer eller mindre ekskludert fra elendigheten man ser rundt om.

Saa jeg ser proever aa se det positive i alt som skjer som har med vekst aa gjoere, selv om mange selskaper har gjort mange utrolig merkelige trekk i panikk. Tenk paa de som mistet jobben, ikke har sparepenger, tjente 30-40K USD i aaret og vil vaere arbeidsledig i aarevis. Tror de fleste eks pilotene vil ha det helt greit og vil man paa vingene igjen, vil det la seg gjoere om veldig kort tid. Hvordan det kan vaere negativt er for meg en gaate


Jeg ser at det er lett å oppfatte mitt innlegg som surmaget fra utsiden, isolert sett så er dette selvfølgelig en god nyhet.

Min oppgitte holdning skyldes imidlertid hele forløpet til dette; som har vært dårlig håndverk fra SAS' side - på management nivå. De to rundene med oppsigelser i fjor sommer og til nyttår burde aldri ha vært gjennomført, fordi:

  • Den overtalligheten som ble definert, kunne ha vært løst ved frivillige ordninger - som den også SKULLE iht til avtale med foreningene - derav rettsak.

  • Pga SAS flåtestruktur (jeg sier ikke mer om den) så ville oppsigelser i bunn av listen ramme piloter på flytyper hvor det ikke var overtallighet, men derimot manglet folk = omskolingssirkus. Du skal med andre ord være sikker på at du ikke vil trenge folk igjen på flere år før du går til oppsigelser, for at skal lønne seg økonomisk å gå til oppsigelser.

  • I sommer har SAS kansellert flere flygninger pga mangel på piloter, A340 har gått på LHR av samme årsak. Dette på tross av at de gjenværende pilotene i selskapet jobber på en ny helvariabel avtale som har rasert fritiden og det sosiale liv, med stort sett bare 2 dager hjemme mellom arbeidsperiodene. (Prøv å få en nordsjøarbeider til å jobbe en tilsvarende turnus.) Pga crewmangel i sommer har man brukt opp så mange arbeidsdager at flere piloter vil gå tom lenge før jul.

Man kunne altså ha innvilget deltid og permisjoner, og hatt en ressursreserve som er relativt rask og billig å få i drift igjen. Istedet har man sparket folk ut på gaten i et dårlig arbeidsmarked som har tvunget mange til å ta med seg familien til ørkenen i Midtøsten. Huset hjemme er solgt, barna er i skole, kona prøver å finne seg til rette og du har tegnet et bond på $50.000 over tre år med din nye arbeidsgiver. Så ringer SAS mindre enn et halvår etter at det var hevet over enhver tvil at det ikke ville bli bruk for deg på hur lenge som helst. Vel, beklager at det er vanskelig å "se det positive og glede seg for SAS".
 
Last edited:
Nick Figaretto, er du på vei til spakene?

Hehe. Nei, det er helt uaktuelt.

Jeg har fått et nytt liv som jeg ikke kommer til å bytte bort med et liv som SAS-pilot igjen. I alle fall ikke som det ser ut nå.

Fra å ha jobbet 12-14 timers dager, borte 4-5 dager i strekk med stort sett to fridager mellom arbeidsperiodene, med kun én helgefri pr måned og et ekstremt uforutsigbart arbeidstidssystem, har jeg nå en 0800-1545 jobb (-1500 i sommerperioden), full fleksitid, kommer hjem hver eneste ettermiddag og jeg har fri 52 - femtito - helger i året. Sleng på ferie i jula, påsken og i skoleferien, fri på 17. mai og alle andre helligdager, og bildet er mer eller mindre komplett.

Det er nesten så jeg ikke fatter at noen av dere som har jobbet "vanlige" 0800-1600 jobber har klart å være misfornøyd med noe som helst i livet. ;)

På toppen av det har jeg også fått en utrolig spennende og interessant jobb i et veldig hyggelig miljø, hvor jeg selv i stor grad har mulighet til å påvirke mitt eget arbeid, blir gitt mye ansvar og frihet, og blir sett på som en ressurs som arbeidsgiver har behov for, og ikke bare et nødvendig onde.

Lønna mi er omtrent det jeg hadde i 75 % stilling i SAS, så det er ikke så mye å klage på der heller. Og fly kan jeg gjøre på fritiden.

Kort sagt har jeg ikke så veldig mange grunner til å gå tilbake, annet enn at det er moro å fly 737, og at det er mange hyggelige og flinke kolleger i SAS. Men det er det i Jernbaneverket også.

Og det er også utrolig deilig å ikke lenger være avhengig av en arbeisgiver som har behandlet folk som :mol de siste ti årene. Jeg har rett og slett ikke lyst til å havne tilbake der jeg var igjen.

Det skal skje bra mye mer til enn at SAS forlenger en innleieavtale for at jeg skal se lyst på det å gå tilbake til pilotyrket.
 
Last edited:
Hehe. Nei, det er helt uaktuelt.

Jeg har fått et nytt liv som jeg ikke kommer til å bytte bort med et liv som SAS-pilot igjen. I alle fall ikke som det ser ut nå.

Det du skriver i ditt innlegg er jo ganske hard kost. Jeg synes det er svært underlig at en etablert bedrift ikke klarer å lage et forutsigbart system for bruken av sine ansatte. Jeg har snakket med folk i andre flyselskaper, og jeg synes det virker som SAS har litt å lære...

Kjempeflott at du trives i din nye jobb!
 
Mye reising og bortetid fra familie er en realitet for mange i bransjen, så spesielt hard kost vil jeg ikke si det er. Men ja, det er selvfølgelig en spesiell situasjon for SAS-ansatte som har gått fra et bedre system. Man får håpe at man kan få tilbake en mer forutsigbar arbeidssituasjon når SAS får hodet litt mer over vannet. Men om man jobber et variabelt system som i SAS, eller 5/4 (5 dager på, 4 dager av) som f.eks. i DY, vil man uansett bare få 1 helg hjemme i måneden. Det er ofte helgene som er spesielt viktige for mange å ha hjemme da hele familien kan være samlet.

Jeg har gått motsatt vei enn Nick, og jeg savner ikke en kontorjobb med fast arbeidstid, stadige leveransefrister, overtidsjobbing, mye jobbtankevirksomhet på fritiden osv osv. Men det kan jo hende det endrer seg etterhvert :)
 
Takk for en salig god virkelighetsbeskrivelse, Nick. Det er mange som lukter på eller posisjonerer seg for det samme - så får de heller la være å forstå det, de som ikke er der. Stå på!
 
Mye reising og bortetid fra familie er en realitet for mange i bransjen, så spesielt hard kost vil jeg ikke si det er.

Jeg tenkte nå mer på mangelen på forutsigbarhet som et problem, samt måten Nick F la frem sitt syn på (tydligvis ikke en helt optimal personalpolitikk i SAS). Mao. ikke så mye det at man må være mye borte. Mangelen på forutsigbarhet virker på meg som et resultat av dårlig planlegging, for det trenger vel slett ikke være slik.
 
Last edited:
Misforstå meg rett, jeg misunner ingen arbeidstidssystemet i SAS og tviler ikke på den virkelighetsbeskrivelsen Nick kommer med. Jeg hadde nok heller ikke holdt ut veldig lenge med en slik uforutsigbarhet.
 
Back
Top