Endelig er der Cimber Air-Leasing A/S, der beskæftiger sig med salg og udlejning af fly. Cimber Air-Leasing ejer 10 af koncernens fly. Men dette selskab vil der formentlig heller ikke være behov for i fremtiden, da Cimber Sterling er i færd med at gennemføre en re-finansiering af selskabets flyflåde, angiveligt gennem en sale-and-lease back aftale. "Vi er i gang med at re-finansiere flyene, så der vil naturligt ikke fremadrettet være behov for denne forretningsenhed," bekræfter Jacob Krogsgaard.
Jeg ser at det er lett å oppfatte mitt innlegg som surmaget fra utsiden, isolert sett så er dette selvfølgelig en god nyhet.
Min oppgitte holdning skyldes imidlertid hele forløpet til dette; som har vært dårlig håndverk fra SAS' side - på management nivå. De to rundene med oppsigelser i fjor sommer og til nyttår burde aldri ha vært gjennomført, fordi:
- Den overtalligheten som ble definert, kunne ha vært løst ved frivillige ordninger - som den også SKULLE iht til avtale med foreningene - derav rettsak.
- Pga SAS flåtestruktur (jeg sier ikke mer om den) så ville oppsigelser i bunn av listen ramme piloter på flytyper hvor det ikke var overtallighet, men derimot manglet folk = omskolingssirkus. Du skal med andre ord være sikker på at du ikke vil trenge folk igjen på flere år før du går til oppsigelser, for at skal lønne seg økonomisk å gå til oppsigelser.
- I sommer har SAS kansellert flere flygninger pga mangel på piloter, A340 har gått på LHR av samme årsak. Dette på tross av at de gjenværende pilotene i selskapet jobber på en ny helvariabel avtale som har rasert fritiden og det sosiale liv, med stort sett bare 2 dager hjemme mellom arbeidsperiodene. (Prøv å få en nordsjøarbeider til å jobbe en tilsvarende turnus.) Pga crewmangel i sommer har man brukt opp så mange arbeidsdager at flere piloter vil gå tom lenge før jul.
Man kunne altså ha innvilget deltid og permisjoner, og hatt en ressursreserve som er relativt rask og billig å få i drift igjen. Istedet har man sparket folk ut på gaten i et dårlig arbeidsmarked som har tvunget mange til å ta med seg familien til ørkenen i Midtøsten. Huset hjemme er solgt, barna er i skole, kona prøver å finne seg til rette og du har tegnet et bond på $50.000 over tre år med din nye arbeidsgiver. Så ringer SAS mindre enn et halvår etter at det var hevet over enhver tvil at det ikke ville bli bruk for deg på hur lenge som helst. Vel, beklager at det er vanskelig å "se det positive og glede seg for SAS".
Nick Figaretto, er du på vei til spakene?
Hehe. Nei, det er helt uaktuelt.
Jeg har fått et nytt liv som jeg ikke kommer til å bytte bort med et liv som SAS-pilot igjen. I alle fall ikke som det ser ut nå.
Mye reising og bortetid fra familie er en realitet for mange i bransjen, så spesielt hard kost vil jeg ikke si det er.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.