Gjelsten kjøper fly

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Gjelsten kjøper fly

Europa er definitivt mye større enn den Europeiske Union. Norge er definitivt en del av Europa akkurat som Sveits og Andorra som heller ikke er EU-medlemmer. At uvitende amerikanere ikke ser forskjellen sier mer om dem enn om europeere. :nor

PS: Europa eksisterte lenge før EEC. Hadde det ikke gjort det, ville nok navnet blitt noe annet enn European Economic Community. Vi får heller ikke glemme Europa-rådet som Norge var med på å grunnlegge. Kanskje vi ikke skulle gjort det siden vi etter én nordlendings mening ikke er europeere?

Ja, takker for geografiforklaringen. Saa folk fra Venezuela og Cuba kan kalle seg Amerikanere paa samme maate som du kaller deg en Europeer?

Tenker tilbake til EU kampen, da var det mange som ville at vi skulle bli europeere. Vil vel heller kalle meg skandinav eller nordmann uansett om man er med i EU eller ikke :nor
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Ja, takker for geografiforklaringen. Saa folk fra Venezuela og Cuba kan kalle seg Amerikanere paa samme maate som du kaller deg en Europeer?

Tenker tilbake til EU kampen, da var det mange som ville at vi skulle bli europeere. Vil vel heller kalle meg skandinav eller nordmann uansett om man er med i EU eller ikke :nor

Det ene utelukker vel ikke det andre? Man kan fint kalle seg europeer, skandinav og nordmann på en gang:p

På samme måte kan en cubaner kalle seg amerikaner, i følge vår kjære wiki:
Amerikaner og amerikansk har flere betydninger på norsk:
Amerikaner/amerikansk blir benyttet for å beskrive personer eller ting fra kontinentet Amerika.
Amerikaner/amerikansk blir ofte benyttet i dagligtale for å beskrive personer eller ting fra Amerikas forente stater (USA). Denne bruken er teknisk sett riktig da USA også er en del av kontinentet Amerika.

Og for å klargjøre, Amerika:
Det er vanlig å dele Amerikas landområder opp i 2 kontinenter. I mange land deles Amerika også opp i 2 verdensdeler.

Nord-Amerika
Syd-Amerika

I de spansktalende delene av Amerika regnes hele Amerika som én verdensdel. Amerika deles da opp i følgende subkontinenter (eller regioner)

Syd-Amerika Sudamérica
Nord-Amerika Norteamérica
Sentral-Amerika Centroamérica
Antillene Antillas

Og som en liten fotnote, det heter amerikaner og europeer, ikke Amerikaner og Europeer. Stor bokstav i substantiv som ikke er egennavn brukes på tysk og ikke på norsk. :)
 
Last edited:
Re: Gjelsten kjøper fly

He he, denne tråden kan bli interessant å følge med på ja. Den har
sporet bra av allerede fra det originale temaet! ^_^
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Det ene utelukker vel ikke det andre? Man kan fint kalle seg europeer, skandinav og nordmann på en gang:p

På samme måte kan en cubaner kalle seg amerikaner, i følge vår kjære wiki:


Og for å klargjøre, kontinentet Amerika:


Og som en liten fotnote, det heter amerikaner og europeer, ikke Amerikaner og Europeer. Stor bokstav i substantiv som ikke er egennavn brukes på tysk og ikke på norsk. :)

Absolutt pisspreik fra start til slutt (med en side av flisespikkeri paa slutten)

Hvilke land i amerika kaller seg amerikanere bortsett fra USA? Absolutt ingen. Jeg har jobbet i baade Venezuela og den Dominikanske Republikk. Der kaller de seg (som i Norge) som borgere av det landet de kommer fra..

Hvilke nordmenn kaller seg for europeere? Ingen. Naar du er ute i verden og folk spoer hvor du kommer fra, sier du europeer? Come on, istedetfor aa sitere et leksikon oppdatert av forstaasegpaaere, ikke profesjonelle, kanskje man skal se paa hvordan ting fungerer i real life? :rolleyes:
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Amerikansk fotball er jo det beste amerikanerne har gitt verden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og i Norge har vi 2! lag i europatoppen (topp 20).

Beklager at dette blir helt OT men jeg klarer ikke dy meg...

Europatoppen av amerikansk fotball . . . :colgate:
Det var dagens det tenker jeg ;)

E!
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Det finnes mange forkortelser hvor en av bokstavene står for enten europeisk eller Europa, f.eks. EU, EFTA, EØS, ESA, gjør at vi ikke er mindre europeisk siden vi står utenfor den med U. Selv FRPere og SPere flyr ut gladlig ut i Europa for å få innblikk i land med lavere priser og andre skikker. Men en ting er sikkert, de må fly med Norwegian for å beholde litt av nasjonalfølelsen - selv SAS er da 2/3 innenfor EU og da hjelper det ikke at SAS har prøvd å knytte Norge mer til navnet med å kalle seg den norske enheten SAS Norge (og med Widerøe kommer en jo bare til Danmark og England - selv Skottland er England for en FRper og de er heldigvis bare halvveis europeisk siden de både kjører på feil side av veien og så har de pund - ikke euro). Slik kan man forsette å krangle om Norge og nordmenn er en del av Europa og kan kalle seg en europeer hvis det er opp til krevulantene. Men faktum er at europeer er alle innbyggere av de landene som ligger i den europeiske verdensdelen. En kvikk sjekk på Britannica online viser at det er samfall med Wikipedia "A person or attribute of the continent of Europe", selv Cappelens leksikon fra rundt 1980 kommer overraskende ut med samme definisjon. Med andre ord, det er bra du har trukket deg tilbake til stranda Tommy777.

Så for å komme on topic igjen, det diskuteres her om kvalitet som noe som er maksimalt. Da er vi tilbake til folkesnakket - eller mer feilsnakket - definisjonen på kvalitet er i overensstemmelse med dine ønsker og krav. Med andre ord kvalitet er subjektivt, og det er kjøperen som med et kjøp skal tilfredsstille sitt krav til en duppetitt. I denne sammenhengen har Gjelsten sett sine behov dekket med en Falcon 900 og en liten Beech turboprop - smart valg tror jeg. Jeg tror heller ikke at Gjelsten er så miljøskadet som herr Røkke ;)
 
Last edited:
Re: Gjelsten kjøper fly

Huffda for et sirkus. :lol:

Gleder meg til å høre en kubaner eller venezuelaner kaller seg amerikaner !!:drunk:

Ingen strand i Lillestrøm men ønsker jeg kunne ha blitt med Tommy777..^_^
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Beklager at dette blir helt OT men jeg klarer ikke dy meg...

Europatoppen av amerikansk fotball . . . :colgate:
Det var dagens det tenker jeg ;)

E!

For å forsvare meg selv og avslutte OT. Ifølge EFAF`s rangering har vi OSLO Vikings på 16 plass, og Eidsvoll 1814`s på 8!!! plass. Sjekk på eurobowl.com så kan du se selv.
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Det finnes mange forkortelser hvor en av bokstavene står for enten europeisk eller Europa, f.eks. EU, EFTA, EØS, ESA, gjør at vi ikke er mindre europeisk siden vi står utenfor den med U. Selv FRPere og SPere flyr ut gladlig ut i Europa for å få innblikk i land med lavere priser og andre skikker. Men en ting er sikkert, de må fly med Norwegian for å beholde litt av nasjonalfølelsen - selv SAS er da 2/3 innenfor EU og da hjelper det ikke at SAS har prøvd å knytte Norge mer til navnet med å kalle seg den norske enheten SAS Norge (og med Widerøe kommer en jo bare til Danmark og England - selv Skottland er England for en FRper og de er heldigvis bare halvveis europeisk siden de både kjører på feil side av veien og så har de pund - ikke euro). Slik kan man forsette å krangle om Norge og nordmenn er en del av Europa og kan kalle seg en europeer hvis det er opp til krevulantene. Men faktum er at europeer er alle innbyggere av de landene som ligger i den europeiske verdensdelen. En kvikk sjekk på Britannica online viser at det er samfall med Wikipedia "A person or attribute of the continent of Europe", selv Cappelens leksikon fra rundt 1980 kommer overraskende ut med samme definisjon. Med andre ord, det er bra du har trukket deg tilbake til stranda Tommy777.

Så for å komme on topic igjen, det diskuteres her om kvalitet som noe som er maksimalt. Da er vi tilbake til folkesnakket - eller mer feilsnakket - definisjonen på kvalitet er i overensstemmelse med dine ønsker og krav. Med andre ord kvalitet er subjektivt, og det er kjøperen som med et kjøp skal tilfredsstille sitt krav til en duppetitt. I denne sammenhengen har Gjelsten sett sine behov dekket med en Falcon 900 og en liten Beech turboprop - smart valg tror jeg. Jeg tror heller ikke at Gjelsten er så miljøskadet som herr Røkke ;)

Og i normal stil, kjoerer man paa med kvasi bs istedetfor aa faktisk svare paa fakta som jeg skriver i posten om hvordan amerikanere og nordmenn tiltaler seg selv. Jeg har aldri sagt at terminologien europeer ikke kan brukes av nordmenn, og geografi er et relativt enkelt fag paa skolen, saa jeg har faatt med meg at Norge ligger i Europa, men det jeg har forsoekt aa faa igjennom (uten hell til vaare selvutnevnte glupinger her) er hva kaller man seg? Fact: Ingen i resten av amerika kaller seg amerikanere bortsett fra amerikanerne selv. Fact II: Ingen i Norge kaller seg europeere, de kaller seg nordmenn. Alt annet blir bare kverulering.

Og da kjoerer du heller paa med aa insinuere at jeg er Frp'er, noe jeg overhodet ikke er. Har ikke en gang sagt at om jeg er for eller mot EU..... Men IGJEN insinuer i vei, det har uansett ikke noe med saken aa gjoere: Det saken faktisk handler om er hva Ola Nordmann (uansett partitilhoerighet) kaller seg: europeer eller nordmann??

Saa beveger vi oss (endelig) til emnet her og feilsnakk. :rolleyes::rolleyes: En stakkarslig BI kar klarer faktisk aa lese flybrosjyrer akkurat like bra som deg og spec paa baade G550 og G650 er overlegen i forhold til Falcon 900EX (som jeg formoder Gjelsten har kjoept). Du kan jo ta en titt paa weben selv.

Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest.

En ting er vi ihvertfall enig i: Subjektive valg er noe Gjelsten og andre milliardaerer selvsagt kan gjoere selv, akkurat som jeg velger aa unngaa amerikanske biler
 
Last edited:
Re: Gjelsten kjøper fly

Her var det tilfeldig omgang med fakta.
To spørsmål:
1) Har du snakket med alle bosatt på de amerikanske kontinentene? Jeg har truffet mange som bor langt nok unna USA til at de synes det er greit å si at de kommer fra Amerika.

2) Jeg kjenner mange "i Norge" som kaller seg europeere. Jeg gjør det selv og det på tross av at jeg har norsk statsborgerskap.

"Alt annet blir bare kverulering" får gå på kontoen "skrik høyest få får du rett". Funker kanskje i Chicago...

Muligens har Gjelsten funnet det flyet med den spekken som best passer hans behov. Kanskje han ikke trenger "min er større enn din"?
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Her var det tilfeldig omgang med fakta.
To spørsmål:
1) Har du snakket med alle bosatt på de amerikanske kontinentene? Jeg har truffet mange som bor langt nok unna USA til at de synes det er greit å si at de kommer fra Amerika.

2) Jeg kjenner mange "i Norge" som kaller seg europeere. Jeg gjør det selv og det på tross av at jeg har norsk statsborgerskap.

"Alt annet blir bare kverulering" får gå på kontoen "skrik høyest få får du rett". Funker kanskje i Chicago...

Muligens har Gjelsten funnet det flyet med den spekken som best passer hans behov. Kanskje han ikke trenger "min er større enn din"?


Jeg ler meg ihjel... Traaden taler for seg selv, jeg er ferdig her
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest.

Nå skuffer du litt Tommy, du som kan lese brosjyrer og søke på nett;)

Har man flere enn 2, så slipper man ETOPS, noe som er dyrt (ekstra drivstoff på 3 fører selvsagt til økte kostnader) og fører til restriksjoner. Ikke alle er så heldige å kunne bruke ETOPS 180 eller mer, og kan dermed støte på ekstra utfordringer når det gjelder routing. Dessuten betyr 3+ motorer mer fleksibilitet. Ta f.eks. SXM, der 340 kan fly rett til CDG, mens 77W ikke kan gjøre det selv med de enorme motorene og lang rekkevidde med mye nyttelast. Grunnen er at worst case med bortfall av en motor etter V1 gir 50% power på en twin og 75% på en quad. Dette var også grunnen til at UA holdt 146'n i trafikk til ASE lengst mulig.

Dassault's three-engine design is recognised the world over as a model of unequalled performance, versatility, safety and efficiency. The tri-jet 7X will carry on the Falcon tradition of allowing operators access to more demanding airfields, such as those at high altitudes on warm days. A shorter balanced field length requirement and OEI net thrust vector closer to the centreline provide better low-speed control and an added dose of comfort with wider safety margins. An additional benefit of the three-engine design is flights unrestricted by ETOPS considerations over oceans. Pratt & Whitney Canada's PW307A engine has been selected to power the new airplane. Engine thrust will be 6100 lbs. per engine and TBO will be over 7000 hours "out of the box." The 7X will also meet new, lower noise standards, even those anticipated for the next two decades.

For å si det enkelt:
Et flyselskap vil ha lavest mulig kostnad og da er en twin det beste alternativet, en privatperson vil ha størt mulig fleksibilitet, og da kan en tri-jet være et bedre alternativ.

Dessuten har trijets og quads lavere minimums enn twins i visse tilfeller (FAR's)


Artig tråd forresten:p

Edit:
Fant at 900EX ligger på ca 44MUSD mot 57,5MUSD for G550. 31% høyere pris er kanskje et viktig moment, selv om man er milliardær.
 
Last edited:
Re: Gjelsten kjøper fly

Da jeg flyttet til USA, kalte jeg meg nordmann bosatt i USA.

Nå kaller jeg meg amerikaner bosatt i Europa - that being Denmark.

Ellers takk til Dag Viking for forklaring av fordelene med tre motorer vs to. Thumbs up! :)
 
Re: Gjelsten kjøper fly

Skal vi holde oss til topic og ikke fortape oss i semantikk?
 
Re: Gjelsten kjøper fly

c=77,208,293,163;w=292;h=162;70460.jpg



Jepp da, glemte å kikke videre her om dagen - men Nettavisen hadde
faktisk en liten artikkel om Dassault Falcon 900-maskinen som nå
er til salgs:

Nettavisen: Gjelsten "selger superflyet"
http://www.nettavisen.no/na24/gjelsten-selger-superflyet/8504853.html

og jommen hadde ikke VG en sak også:


VG.no: "Gjelsten selger eksklusivt privatfly":
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/gjelsten-selger-eksklusivt-privatfly/a/23327987/
 
Back
Top