Gebyrhopp på 380 prosent

Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Selv om økningen i seg selv kanskje ikke er så stor, begynner gebyrene til Norwegian å bli veldig høye, særlig tatt i betraktning av at bagasje tidligere var inkludert i billettprisen. Da det ble pay per piece gikk ikke billettprisen i seg selv noe ned - og Norwegian har i dag høyere billettpriser enn for 2-3 år siden. 60 kr. for å reservere sete, skjønner vel alle at er helt urimelig.

En fornuftig nyhet:

Ganske snart vil det også bli mulig å etter-registrere bagasje på nettet.

Jeg tror DY skal passe seg litt. Det finnes grenser for hvor mye slikt Ola Dunk tillater seg og plutselig blir kundene fed up og velger konkurrenten som har baade bagasje, frokost, kaffe/te hele dagen og setevalg gratis.

Det aa si at folk ikke har bagasje blir bare tull. Hovedtargetgruppen til DY er Ola Dunk. Ola Dunk har med seg koffert paa turen og mange tar fly til Oslo paa vei til ferie ut i verden. Naar det er en fare for at ekstra koster nesten like mye som billetten blir Ola Dunk sur og velger noe annet neste gang

Jeg tror DY skal passe seg litt. Det finnes grenser for hvor mye slikt Ola Dunk tillater seg og plutselig blir kundene fed up og velger konkurrenten som har baade bagasje, frokost, kaffe/te hele dagen og setevalg gratis.

Dette er ganske unyansert. Jeg nevnte i en annen tråd prisforskjellen på å sjekke inn 40 kg bagasje på SAS og Norwegian. Forskjellen er firesifret fordel sistnevnte og den vokser jo lenger du har tenkt deg. Ja, du må betale, men du får faktisk noe igjen for det om du nå skulle ha bruk for det i form av muligheten til å dra med deg en haug med stæsj uten at det skal være en haug med styr rundt det.

Kaffe/te? De fleste norske innriksruter er så korte at du knapt rekker å få utdelt og drikke en kaffekopp likevel. Litt turbulens, noe som ikke er uvanlig på Vestlandet i alle fall, så kan du bare glemme det. På utland er det ingen forskjell mellom selskapene. Men selvsagt: Man setter pris på slikt.

Gratis setevalgt? Jeg har hørt om det der. Hvis jeg betaler billetten selv, kjøper jeg billig. Hvis ikke bestiller noen andre for meg, og velger eventuelt sete om de kan, for alt jeg vet. Men kjøp av billigste billett opplever jeg som følgende: Hos Norwegian får jeg tilbud om å velge sete mot et gebyr; noe som selvsagt er helt uinteressant i utgangspunktet. Hos SAS må jeg kjøpe dyrere billett for å bli tilbudt samme mulighet. Når jeg kommer på flyplassen og skal sjekke inn på en automat, får jeg hos Norwegian velge sete, mens jeg hos SAS blir tildelt sete (det siste er forholdsvis nytt, dog, tror jeg).

Det aa si at folk ikke har bagasje blir bare tull. Hovedtargetgruppen til DY er Ola Dunk. Ola Dunk har med seg koffert paa turen og mange tar fly til Oslo paa vei til ferie ut i verden.

Om Ola Dunk "oppgraderer" sin Norwegian-billett slik at han kan sjekke inn samme mengde bagasje som hos SAS (dog i ett kolli), betaler han gjennomgående likevel mindre.

Naar det er en fare for at ekstra koster nesten like mye som billetten blir Ola Dunk sur og velger noe annet neste gang

Jeg tror heller Ola Dunk setter pris på muligheten til å kjøpe seg ekstra tjenester til en overkommelig pris dersom han ønsker. Når du for 80 kroner kan sjekke inn dobbelt så mye bagasje som hos SAS, er det sistnevnte som fremstår som den treige og lite fleksible elefanten.

Eller for å si det slik: Mange Ola Dunk-er liker å kjøpe seg convenience, og det er ikke alltid det mest conveniente tilbudet er hos SAS.

Kaffe/te? De fleste norske innriksruter er så korte at du knapt rekker å få utdelt og drikke en kaffekopp likevel.

Den unnskyldning der kan kalles bare en ting: Bullshit

Ta Swiss på ZRH-MUC som et eksempel. Flytiden mellom her er 35 minutter og da rekker de å servere et snacks og drikke til de bak og en kaldt måltid og drikke i business.

De aller fleste norske innenriksruter er lenger enn dette og så å hevde at de ikke her tid til å servere noe er bare til. Sannheten er at de gidder ikke!

SAS har jo tid til å servere kaffe/te og selge øl/vin/mineralvann på 35-40 minutters ruter i Norge.
Jeg tror ikke jeg har opplevd at de ikke har klart det, selv på en 30 minutters til Bergen.
Jeg tok DY AES-OSL nylig, og jeg syntes manglende mulighet til å få seg en øl var ganske stusselig.

Dette er ganske unyansert. Jeg nevnte i en annen tråd prisforskjellen på å sjekke inn 40 kg bagasje på SAS og Norwegian. Forskjellen er firesifret fordel sistnevnte og den vokser jo lenger du har tenkt deg. Ja, du må betale, men du får faktisk noe igjen for det om du nå skulle ha bruk for det i form av muligheten til å dra med deg en haug med stæsj uten at det skal være en haug med styr rundt det.

Lite nyansert? Saa du tror at DY kan fortsette aa oeke prisene og at ingen bryr seg? La oss se paa hvordan man definerer nyansert.

Familie paa 2 voksne og 2 barn skal paa ferie til f.eks. Spania. De reiser TOS-OSL-Spania. De har 3 kofferter med seg paa tilsammen 60 kilo. I tillegg har de to trillekofferter og litt annet stasj som de tar med ombord (relativt mye og kanskje litt unyansert for hva som er vanlig, jeg og kjerringa har med oss en stor koffert som alltid veier rundt 20 kilo, + 2x 22" carry on for opp til 2 uker). For enkelhets skyld sjekker de inn paa nett dagen foer med SAS og faar velge seter, mens at hos DY maa dette gjoeres paa flyplassen. Viktig aa stille opp tidlig dersom man ikke ordner seter dagen foer

Norwegian:

Fra Tromsoe til Oslo reiser de paa morran og sjekker inn 3 kofferter.
TOS-OSL, 120 kroner for koffertene.
Kaffe og frokost sier de vel nei til fordi det kan bli turbulens? Tror nesten du maa vaere hard core Norwegian fan for aa si nei til en frokostboks hos SAS mens hos DY vil frokost komme paa mist 200 kroner.

Fra OSL-Spania koster det ytterligere 180 spenn for koffertene.

Servicen fra Oslo er den samme ombord, paa returen har familien kjoept masse staesj i Spania og trenger aa ta med seg en koffert til. Den siste kofferten betaler de paa flyplassen, saa paa returen maa de hoste opp 120+180 spenn, saa totalt 400 kroner. I tillegg maa de hoste opp 200 spenn OSL-TOS.

Det er 800 spenn + 200 for frokosten i ett scenario mange kjenner seg igjen i.

Hos SAS er prisen 0

De hybelflytterne du henviser til som drar med seg 4 kofferter tror jeg de fleste som leser dette er enig i at det ikke finnes mange av.

Kaffe/te? De fleste norske innriksruter er så korte at du knapt rekker å få utdelt og drikke en kaffekopp likevel. Litt turbulens, noe som ikke er uvanlig på Vestlandet i alle fall, så kan du bare glemme det. På utland er det ingen forskjell mellom selskapene. Men selvsagt: Man setter pris på slikt.

Ja, jeg aner at Bergen er verdens navle for slankebrusmannen ;)

OSL-BGO/SVG/TRD er de mest populaere rutene i Norge. Jeg har flydd strekningene hundrevis av ganger og man klarer glatt aa servere frokost med varme rundstykker paa 50 minutter. Kanskje litt toeffere BGO_SVG, men der reiser det relativt faa. Ellers paa SAS sine flighter klarer man utmerket aa servere innen Norge. Det er en servering jeg ihvertfall setter kjempepris paa.

Kjoepte akkurat en LHR-OSL-LHR og sjekket samtidig STN-OSL-STN. SAS vant. I jula vant DY en vei fra hoelet Rygge, men OSL-EVE-OSL var SAS billigst begge veier, saa priser, vel, de varierer som mange vet

Gratis setevalgt? Jeg har hørt om det der. Hvis jeg betaler billetten selv, kjøper jeg billig. Hvis ikke bestiller noen andre for meg, og velger eventuelt sete om de kan, for alt jeg vet. Men kjøp av billigste billett opplever jeg som følgende: Hos Norwegian får jeg tilbud om å velge sete mot et gebyr; noe som selvsagt er helt uinteressant i utgangspunktet. Hos SAS må jeg kjøpe dyrere billett for å bli tilbudt samme mulighet. Når jeg kommer på flyplassen og skal sjekke inn på en automat, får jeg hos Norwegian velge sete, mens jeg hos SAS blir tildelt sete (det siste er forholdsvis nytt, dog, tror jeg).

Hold deg til fakta. Dersom pris er viktigst for deg og Ola Dunk, velger ikke familien over her aa betale 400 (!!!!!) hver vei (!!!) TOS-OSL-Spania. Du kan sjekke inn aa velge sete 22 timer foer avgang hos SAS paa nett, hos DY er det bare aa stille opp tidlig dersom familien paa 4 skal faa sitte sammen. Du kan ogsaa velge seter paa maskiner paa flyplassen

Jeg tror heller Ola Dunk setter pris på muligheten til å kjøpe seg ekstra tjenester til en overkommelig pris dersom han ønsker. Når du for 80 kroner kan sjekke inn dobbelt så mye bagasje som hos SAS, er det sistnevnte som fremstår som den treige og lite fleksible elefanten.

Eller for å si det slik: Mange Ola Dunk-er liker å kjøpe seg convenience, og det er ikke alltid det mest conveniente tilbudet er hos SAS.

LOL Ja, en overkommelig pris for denne familien ble faktisk 1800 kroner for bagasje, frokost og seter. Hvordan du kommer frem til at DY er convenient fatter ihvertfall ikke jeg og jeg er neppe alene. Hadde de vaert to, hadde prisen paa 900 vaert dyrt i min bok. OG dersom prisene er like, er ihvertfall ikke jeg i tvil om hvem jeg hadde valgt

Jeg har sjekket bagasje med DY to ganger. Den ene gangen hadde jeg 23 kilo og maatte betale overvekt. Den andre (nylig) fikk jeg kjeft fordi jeg var ett (!!) kilo over. SAS er kjent for aa vaere meget smidig med bagasjen for alle kunder, sa fremst at man ikke har med seg ett hybellass selvsagt.

Det som er saa trist er at det koster SAS ekstremt lite aa slaa denne ELENDIGE konkurrenten ned i stoevlene. Men de famler fortsatt i blinde og forstaar ikke at dersom man gjoer ting enkelt, vinner man denne kampen, for motstanderen de blir bare daarligere aa daarligere.

Ta Swiss på ZRH-MUC som et eksempel. Flytiden mellom her er 35 minutter og da rekker de å servere et snacks og drikke til de bak og en kaldt måltid og drikke i business.

De aller fleste norske innenriksruter er lenger enn dette og så å hevde at de ikke her tid til å servere noe er bare til. Sannheten er at de gidder ikke!

Sannheten er vel sparte kostnader på drivstoff, catering og "pauser" :) Har OVERHODE ikke noe med å GIDDE

Sannheten er vel sparte kostnader på drivstoff, catering og "pauser" :) Har OVERHODE ikke noe med å GIDDE

Jo det handler om å gidde. Gidde å gi passasjerene et godt tilbud.

Nå snakker jeg ikke om at de kabinansatte ikke gidder, med ledelsen, som bestemmer hvordan konseptet ombord skal være

Det aa si at folk ikke har bagasje blir bare tull. Hovedtargetgruppen til DY er Ola Dunk. Ola Dunk har med seg koffert paa turen og mange tar fly til Oslo paa vei til ferie ut i verden. Naar det er en fare for at ekstra koster nesten like mye som billetten blir Ola Dunk sur og velger noe annet neste gang

Tja, kaffe og frokost er vel strengt talt ikke gratis på sas utland ? Det er heller ikke gratis, det er inkludert!, en meget viktig forskjell! Men det er jo helt supert at DU heller velger sas sitt konsept, overhode ingen som nekter deg det! :)

hos DY er det bare aa stille opp tidlig dersom familien paa 4 skal faa sitte sammen
Nå preseater handlingagentene denne gruppen på forhånd slik at de selvsagt får sitte sammen også om de kommer 50 min før avgang.

Tja, kaffe og frokost er vel strengt talt ikke gratis på sas utland ? Det er heller ikke gratis, det er inkludert!, en meget viktig forskjell! Men det er jo helt supert at DU heller velger sas sitt konsept, overhode ingen som nekter deg det! :)

Dersom du leser mitt foerste innlegg, ser du at jeg advarer Norwegian mot aa bli for graadige, skal man begynne aa sammenligne paa utland, har DY plutselig ett helt annet knippe konkurrenter som er mye bedre enn det SAS er og ihvertfall enda bedre enn det DY er.

Det kan komme til aa koste dem dyrt dersom folk begynner aa reagere paa forskjellene i priser. Blir det plutselig 1800 dyrere paa bunnlinja, begynner folk aa kikke litt rundt og man skal vaere skikkelig dum dersom man ikke klarer aa sammenligne priser med og uten bagasje og seteplassering

OSL-BGO/SVG/TRD er de mest populaere rutene i Norge. Jeg har flydd strekningene hundrevis av ganger og man klarer glatt aa servere frokost med varme rundstykker paa 50 minutter. Kanskje litt toeffere BGO_SVG, men der reiser det relativt faa. Ellers paa SAS sine flighter klarer man utmerket aa servere innen Norge. Det er en servering jeg ihvertfall setter kjempepris paa.

Det er opptil 12 daglige på ruten SVG-BGO (vel å merke, de fleste går også til TRD) og tar jeg ikke feil får man på de 3 avgangene FØR kl 0900 servert frokost i det man går ombord. Dessuten er 4154 som går 0805 en stort sett stappfull.

Det er det sikkert. Problemet mitt er at 1) jeg greier meg 40 minutter uten mat og 2) jeg finner meg til stadighet med en halv kaffekopp igjen når det er på tide å rette opp stolryggen og sette fast matbrettet. Men du har jo evig rett, de rekker å servere den. Ingen tvil om det.

Greit at de ikke gidder, men det er likevel en ikke-sak, for behovet er ikke der.

35 eller 45 minutter spiller forøvrig ingen rolle og de fleste innenriksrutene får du innenfor 45 minutter flytid. Selv med turboprop.

De hybelflytterne du henviser til som drar med seg 4 kofferter tror jeg de fleste som leser dette er enig i at det ikke finnes mange av.

Jeg ser man ble litt provosert, og det er sikkert vel og bra det. Så drar du frem et annet ytterpunkt, og det er helt i orden. Jeg har uansett ikke ment å hevde at Norwegian er best uansett utgangspunkt. De gjør ting på forskjellig måte; hvilket er helt i orden. Men det er ikke noe poeng i å stikke under en stol at Norwegian faktisk er bedre på en del ting.

Likevel; selv med 800 kroner i gebyrer og frokost på en familie på fire, er det faktisk mulig at Norwegian blir billigere enn SAS.

Ja, det går en grense for hvor mye de kan ta betalt før det slår tilbake på dem. Nei, jeg tror ikke de har nådd den ennå.

Ja, jeg aner at Bergen er verdens navle for slankebrusmannen ;)

Spiller det noen rolle?

Jeg har flydd strekningene hundrevis av ganger og man klarer glatt aa servere frokost med varme rundstykker paa 50 minutter.

Joda. Hadde man bare hatt 50 minutter tilgjengelig. Som du sikkert vet, er vinduet på disse rutene 10-15 minutter med marsjhøyde. Og jada, de greier det.

Det er en servering jeg ihvertfall setter kjempepris paa.

For all del. Men mangel på servering på så korte ruter er ikke noe stort tap.

Hold deg til fakta. Dersom pris er viktigst for deg og Ola Dunk, velger ikke familien over her aa betale 400 (!!!!!) hver vei (!!!) TOS-OSL-Spania.

Nuvel. Om valget står mellom f.eks 4000+800 eller 6000+0 og pris er avgjørende, er valget fryktelig enkelt.

Personlig ville jeg i et slikt tilfelle vurdert å betale mer for convenience av et eller annet slag. Bedre rutetider, for eksempel.

Du kan sjekke inn aa velge sete 22 timer foer avgang hos SAS paa nett, hos DY er det bare aa stille opp tidlig dersom familien paa 4 skal faa sitte sammen.

Hos Norwegian kan du altså gjøre det når du bestiller billetten. Men som sagt: Det der er en helt uinteressant tjeneste.

Du kan ogsaa velge seter paa maskiner paa flyplassen

Erfaringsmessig: Overhodet ikke. I så fall innebærer det å huke tak i noen som kan bytte sete for meg. Og så viktig er det sjelden.

Hvordan du kommer frem til at DY er convenient fatter ihvertfall ikke jeg og jeg er neppe alene.

Det hjelper å prøve. Og det kommer an på hvor jeg skal, når jeg skal dit og hva jeg skal ha med meg. I de fleste tilfeller blir det nok hipp som happ.

Jeg har sjekket bagasje med DY to ganger. Den ene gangen hadde jeg 23 kilo og maatte betale overvekt. Den andre (nylig) fikk jeg kjeft fordi jeg var ett (!!) kilo over. SAS er kjent for aa vaere meget smidig med bagasjen for alle kunder, sa fremst at man ikke har med seg ett hybellass selvsagt.

Det tar jeg ikke tungt i det hele tatt. Jeg kan slå i bordet med omvendte erfaringer.

Det som er saa trist er at det koster SAS ekstremt lite aa slaa denne ELENDIGE konkurrenten ned i stoevlene. Men de famler fortsatt i blinde og forstaar ikke at dersom man gjoer ting enkelt, vinner man denne kampen, for motstanderen de blir bare daarligere aa daarligere.

Det er mye de kan gjøre for å bedre goodwill. Innføre forståelige servicekonsepter, fremstå utad som litt mer velvillige og kvitte seg med SGS. Det siste har de nok skjønt, for de har posisjonert seg på en måte som gjør det mulig.

Forresten:

Kaffe og frokost sier de vel nei til fordi det kan bli turbulens?

Jeg tolker dette som at du altså ennå ikke har opplevd at servering kanselleres på grunn av turbulens. Det er litt overraskende. Men fra Tromsø til Oslo er det neppe noe stort problem.

Jo det handler om å gidde. Gidde å gi passasjerene et godt tilbud.

Nå snakker jeg ikke om at de kabinansatte ikke gidder, med ledelsen, som bestemmer hvordan konseptet ombord skal være

Det hele handler om å holde seg til et konsept Someone. DY har valgt LCC konseptet der null servering er inkludert i reisens pris. Videre har man ikke salg ombord på ruter med kortere flytid enn 1 time. Utover dette har DY et godt utvalg av både mat og drikke ombord. Dette har ingenting å gjøre med at man ikke gidder, man følger et konsept som er satt, enkelt og greit. Det blir enkelt og forholde seg til for kundene også:D I motsetning til et annet selskap der en nesten må "studere" et år for å lære seg de ulike inflightkonseptene avhengig av hvor man flyr.

Jeg har jobbet i et selskap der gratis servering ble fjernet over natta, det var ikke morro og jobbe dagen etter for å si det slik......Men service er så mye mer enn gratis servering, utrolig at folk som flyr så mye som de her inne ikke ser det.

Last edited:

Herregud mine Herrer!!!

Kom tilbake til Jorden!

Ingen blir tvunget a flyve med Norwegian. Og alle som booker far, för de kan avskikke sin bestilling en riktig BOLD henvis at de ma betale for sine kofferter. Til slutt er det opp til hver ene a velge om de er villige a betale for kofferter med Norwegian eller ikke.

Her blir det sammenligget sa mye epler med kirsebaer og hamster med reindyr at man kan bare undre seg. Mange velger a fly DY fordi de slipper flybytter, og da er de villige a betale dette ekstra. Time is money. Og dersom du flyr BGO-LGW med DY i 1,5 timer og trenger 4 timer med SAS, sa er dette enkelt a regne ut hva er mer gunstig.

Noen spörte nar dette vil stoppe.
Her har BI svaret. Den tidspoeng de totale inntekter synker. Likevel kan man ha hap at DY kanskje hever priser og "baker" disse gebyrer inn i prisen. De forandrer seg jo over tid. Se hva har skjedd med fuel-tillegg.

Til slutt velger konsumenten sitt produkt.
Ser man pa de tallene som har kommed fra SAS og fra Norwegian i 2008 sa er dommen klart. Folk er villige a betale disse gebyrer!

Vise ord fra BU662.

For min del liker jeg å kunne velge sete, fordi jeg liker utsikt og finner mer ro på vindusplass. For andre betyr ikke dette så mye. Men jeg synes DY kunne tilbudt setevalg til alle, fordi dette kan gjøres av en datamaskin til svært små kostnader, mens bagasjehåndtering derimot krever mye utstyr og arbeidskraft.

Flyr jeg i jobben (dvs somebody else pays the lunch...) velger jeg det selskapet som flyr der jeg skal når jeg skal, og ser ikke så mye på prisen. Flyr oftest flex, og da er setevalg inkludert også hos DY. Det blir oftest SAS pga frekvensene, men noen ganger passer Dys tid best.

Flyr jeg privat og må tenke penger regner jeg kjapt ut hva ekstragebyrene til DY koster tillegg til billettprisen, og så velger jeg det billigste selskapet innenfor aktuelt tidsvindu. Ikke spesielt vanskelig. Men dersom DY stadig vekk øker sine gebyrer vil det irritere meg fordi det viser at de prøver å melke kundene mest mulig. (Det vil vel alle selskaper, men de trenger ikke kline det opp i fjeset på meg).

det er interessant aa se hvordan markedene er svaert forskjellige i Nord Europa og her borte paa vest kysten av USA....det var jo paa vest kysten at det foerste LCC oppstod - PSA (som senere ble en del av US - Airways) startet LCC modellen som Southwest senere adopterte svaert suksessfullt. Jeg merker meg at Norwegian ikke lenger blir sammenlignet med Southwest, sikkert fordi Southwest sin LCC modell ikke lenger har mye til felles med Norwegian (Southwest har null gebyrer) Faktisk ville Norwegian sin forretnings Modell havnet sammen med Dinosaurene (UA, AA, AS etc.) her paa Vestkysten...ikke akkurat selskaper som fremstaar som innovatoerer...men som er flinke med aa innfoere gebyrer...

Det betyr ikke at vi her borte i vest ikke kan fly billig og nyte innovasjon....vi har ogsaa selskaper med virkelig nytenkning og innovasjon som flyr minst like billig som Norwegian, ett av dem har til og med hvite og roede fly, uten gebyrer og som tilbyr en kopp kaffe eller en softdrink uten kostnad...og med en benplass som bestaar knyttneve testen med glans....

Saa en maa ikke foere en dinosaur modell full av gebyrer for aa lykkes, satt opp mot Jetblue, Virgin America og Southwest kommer vel Norwegian's sin forretningsmodell til kort paa alle felter inklusiv innovasjon...(ingen av de 3 jeg nevnte har faatt fancy Markedspriser...men har alle vist langt bedre evne til aa innovere enn det DY har vist...)

Naja, a skape en Virgin selskap som flyr i dypt rödt er ikke saerlig innovative. Dette har vi sett för i England, Belgia og Nigeria.

En ting er likevel riktig:
Konkurransen i Norge er begrenset, siden vi ser faktisk en Duopol. I USA funker konkurransen, dersom stigger grad av innovasjon. Mens a si at Virgin America er sa saerlig innovative, naja, sa langt ville jeg ikke har gatt.

Back