Gater ved OSL og bruken av dem

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Vet ikke om noen andre husker dette. Jeg husker at da man bygget OSL, og flyplassen/terminalen ble presentert i media, så var det en helt klar holdning at de gatene som ligger nærmest hovedbygningen skulle benyttes av fly som skulle til de mest trafikkerte destinasjonene, mens de gatene som ligger lengst unna skulle benyttes til avganger som ikke hadde avganger så ofte.

En burde da f.eks få avganger til Trondheim, Bergen, Stavanger og Tromsø nært sikkerhetskontrollen, mens avganger til Bardufoss, Molde, Alta etc lenger "ut på piren". Jeg har i ettertid aldri klart å se at man etterfulgt dette. Er det noen som vet om det praktiseres noen slik fordeling?
På meg virker det hele helt tilfeldig hvilken gate en avgang får (selvsagt et puslespill).

Synes SVG stort sett går lengst vekk/helt ytterst i innenlandspiren - så da er det vel ikke tatt hensyn til det DY skriver om...(...som jo høres veldig fornuftig ut!!!)

:smokin

Skal jeg, som faktisk har som jobb å parkere disse flyene, og løse disse puslespillene, forklare litt rundt alt dette?

:hi2

DY, det er nok mulig at Bjørn Sund & Co lovet den gang at det skulle bli slik. Det kan vi alle nå si oss enige om at slik er det ikke.

Gatene tildeles SVÆRT sjelden etter destinasjonene og hvor mye pax (passasjerer) de har inn eller ut på disse. I tilfeller antall pax på ankomne fly har noe å si, er når selskapene (og her spesielt SASBraathens) har kombinasjonsslinger (innland/utland). Er turnaround tiden her kort og det er mye pax på, så setter vi helst disse på kombigatene (30, 32, 34) og heller parkerer en ankomst med mindre pax på en annen gate.

Derimot er det som har MYE å si på hvor flyene blir parkert liggetiden til flymaskinen. Skal flyet stå hos oss i mange timer, setter vi de vanligvis lengre ut på piren. Det samme gjelder for ankomster som flyr en inn & utlandsslinge og som senere skal taues over til utland. Vi prioriterer da å sette disse lengre ut på pirene, og sette de som har kort turn-around tid og med pax både inn og ut nærmere terminalbygningen.

Kommer det et fly inn som har med seg transittpassasjerer, og som kanskje har en "tight connection" pga forsinkelser eller lignende, kan jeg fortelle at vi da, så godt det lar seg gjøre, forsøker å hjelpe selskapene ved parkere de ankomne flyene i nærheten av transittpunktet som på innland er rett over gate 17 & 19 på sydsiden, eller 20 & 22 på nordsiden.

I tillegg er det, som dere skriver, et puslespill, spesielt på vinterhalvåret med brøyting, de-icing køer, slot begrensninger, elendig vær + + +. Dette gjør også at parkeringene kan til tider virke helt uten system, men tro meg, det ER system i galskapen.

Gjennom en arbeidsdag på flyparkering (tidligere Bakketårnet) snakker vi UTROLIG mye med handlingselskapene for å tilrettelegge beste mulig for disse, UTEN at noen blir forfordelt.

I tillegg har vi mange andre kriterier, som også varierer veldig fra selskap til selskap. Eksempel kan være DY, som når de kjører innland & utlandsslinge på en maskin ønsker konsekvent å busse avgangen til syden. I tillegg ønsker de, så langt det lar seg gjøre å busse denne fra nordsiden av piren. Hvorfor har jeg dog aldri fått et fullverdig svar på

:spin:

LN-MOW, du kan jo bekrefte/avkrefte litt om hvordan dette er, du gjorde jo dette i sin tid på Fornebu, dog under litt andre forutsetninger etc.

Håper dere ble litt klokere nå, og at jeg har svart skikkelig. Har jeg utelatt noe eller glemt noe, så spør videre, jeg har fri idag og nyter vårværet med en pils :cheers:

I tillegg, om det er ønskelig, så kan jeg godt legge opp til en liten omvisning på jobben min, så dere skjønner enda mere om dette, f.eks på en lørdag ettermiddag hvor jeg jobber....

Men som sagt, er det noe jeg har utelatt, så SPØR :hi2

Originally posted by ENGM RAMP
I tillegg, om det er ønskelig, så kan jeg godt legge opp til en liten omvisning på jobben min, så dere skjønner enda mere om dette, f.eks på en lørdag ettermiddag hvor jeg jobber....

Det hadde vært meget interessant! :)

og takk, for et veldig opplysende innlegg om hva som foregår bak kulissene.

Guided Tour, ja takk !

Skal prøve å be inn til en tur en lørdag ettermiddag utpå sommeren. Blir nok mens midtsommerprogrammet er i gang og det er litt redusert trafikk og der igjen lettere å vise dere rundt!

LN-MOW, du kan jo bekrefte/avkrefte litt om hvordan dette er, du gjorde jo dette i sin tid på Fornebu, dog under litt andre forutsetninger etc.

Jadda - ingen daarlig oppsummering, dette ..
FBU var imidlertid en historie for seg .. det var som aa legge et puslespill med for mange brikker paa et altfor lite bord .....

Det hele er med andre ord akkurat slik jeg antok, og lovnadene ble ikke holdt, noe jeg har stor forståelse for. Skjønte aldri hvordan det var meningen at slikt kunne "loves" ved oppstart av OSL heller.

Hvis det hadde blitt aktuelt, hva hadde du syntes om at selskaper leaser gater? Altså at man får en del med bare DY-gater og resten SASBraathens f.eks. a la EWR osv? Tror du det hadde vært vanskeligere å fordele gatene?

Jeg sier meget gjerne ja takk til en slik guidet tur, faktisk er dette noe av det jeg synes er morsomst å følge med på, totalt sett fra utsiden. Slik er det å vokse opp ved en flyplass :)

Originally posted by OMW
Hvis det hadde blitt aktuelt, hva hadde du syntes om at selskaper leaser gater? Altså at man får en del med bare DY-gater og resten SASBraathens f.eks. a la EWR osv? Tror du det hadde vært vanskeligere å fordele gatene?

Da hadde det vaert opp til selskapene selv og ikke lenger OSL's problem ...

Vi hadde jo til en viss grad en slik fordeling paa FBU .. BU hadde Satelitt A og SAS hadde Satelitt B. Utenlands var det blandet ... Det fungerte stort sett greit og var det fullt paa A laante BU en gate av oss og vice versa. Men mellom 9 og 10 paa kvelden var det fullt over alt uansett og utstrakt bussing til fjernparkeringene. En forsinkelse og hele opplegget gikk i klosettet..

Gateleasing er bra for operatoerer ettersom man kan profilere seg og samle eget utstyr paa faste plasser, men det krever mer plass ettersom man ikke faar like god utnyttelse paa gatene. Plass er stort sett mangelvare paa europeiske flyplasser, og det er derfor sjelden aa se egne terminaler og pirer der.

Jeg tar gjerne en tur ned til OSL en lørdag for en omvisning!!!! :spin: Takk for oppklaringen, ENGM RAMP.

Hender det forresten at dere får ønsker fra de forskjellige selskapene som "kræsjer", altså at begge ønsker en spesifikk gate? Og hva gjør dere i så fall?

Originally posted by tosfreight
Jeg tar gjerne en tur ned til OSL en lørdag for en omvisning!!!! :spin: Takk for oppklaringen, ENGM RAMP.

Hender det forresten at dere får ønsker fra de forskjellige selskapene som "kræsjer", altså at begge ønsker en spesifikk gate? Og hva gjør dere i så fall?

Hvorfor ikke kombinere dette med et Fly&Vin treff (kanskje helst en guidet tur før man konsumerer for mye vin...)?

jy

Omvisning på Gardermoen høres gøy ut!

Fløy en del turer mellom OSL og BGO høsten '02, og opplevde omtrent hver gang at det var langt og gå, enten jeg skulle fly fra OSL, eller ankom fra Bergen.

Kom på en liten annen ting (jada, jeg vet det har tatt tid :wow: ),
men en annen viktig faktor her hos oss på flyparkering med hensyn til hvor fly parkerer, er at flyselskapene har vær seg diverse ulike kriterier for hvor de ønsker å stå;

Jeg nevner;

SK/BU kjører ert testprosjekt på pre boarding på BGO avgangene sine, og har fått lov å bygge noen mini preboarding lounger på gate 17 & 24 (Noen av dere har sikkert sett det allerede? :smokin

I tillegg ønsker DY å busse avgangene sine i de tilfelle hvor de flyr "storbyturer" og har kombislinger (innland / utland) (DOG IKKE CPH & ARN). Kan vi bruke kombigatene innland/utland gjør vi det. Som jo sikkert de fleste av dere vet, har vi ikke komigater nonschengen/innland vs.....så da måååå det nok oppleves merkelige parkeringer fra publikums side :)

Som om ikke dette var nok? Gjett hvem som sender ut TAF & METAR?

:up:

Back