DY, det er nok mulig at Bjørn Sund & Co lovet den gang at det skulle bli slik. Det kan vi alle nå si oss enige om at slik er det ikke.
Gatene tildeles SVÆRT sjelden etter destinasjonene og hvor mye pax (passasjerer) de har inn eller ut på disse. I tilfeller antall pax på ankomne fly har noe å si, er når selskapene (og her spesielt SASBraathens) har kombinasjonsslinger (innland/utland). Er turnaround tiden her kort og det er mye pax på, så setter vi helst disse på kombigatene (30, 32, 34) og heller parkerer en ankomst med mindre pax på en annen gate.
Derimot er det som har MYE å si på hvor flyene blir parkert liggetiden til flymaskinen. Skal flyet stå hos oss i mange timer, setter vi de vanligvis lengre ut på piren. Det samme gjelder for ankomster som flyr en inn & utlandsslinge og som senere skal taues over til utland. Vi prioriterer da å sette disse lengre ut på pirene, og sette de som har kort turn-around tid og med pax både inn og ut nærmere terminalbygningen.
Kommer det et fly inn som har med seg transittpassasjerer, og som kanskje har en "tight connection" pga forsinkelser eller lignende, kan jeg fortelle at vi da, så godt det lar seg gjøre, forsøker å hjelpe selskapene ved parkere de ankomne flyene i nærheten av transittpunktet som på innland er rett over gate 17 & 19 på sydsiden, eller 20 & 22 på nordsiden.
I tillegg er det, som dere skriver, et puslespill, spesielt på vinterhalvåret med brøyting, de-icing køer, slot begrensninger, elendig vær + + +. Dette gjør også at parkeringene kan til tider virke helt uten system, men tro meg, det ER system i galskapen.
Gjennom en arbeidsdag på flyparkering (tidligere Bakketårnet) snakker vi UTROLIG mye med handlingselskapene for å tilrettelegge beste mulig for disse, UTEN at noen blir forfordelt.
I tillegg har vi mange andre kriterier, som også varierer veldig fra selskap til selskap. Eksempel kan være DY, som når de kjører innland & utlandsslinge på en maskin ønsker konsekvent å busse avgangen til syden. I tillegg ønsker de, så langt det lar seg gjøre å busse denne fra nordsiden av piren. Hvorfor har jeg dog aldri fått et fullverdig svar på
:spin:
LN-MOW, du kan jo bekrefte/avkrefte litt om hvordan dette er, du gjorde jo dette i sin tid på Fornebu, dog under litt andre forutsetninger etc.
Håper dere ble litt klokere nå, og at jeg har svart skikkelig. Har jeg utelatt noe eller glemt noe, så spør videre, jeg har fri idag og nyter vårværet med en pils :cheers:
I tillegg, om det er ønskelig, så kan jeg godt legge opp til en liten omvisning på jobben min, så dere skjønner enda mere om dette, f.eks på en lørdag ettermiddag hvor jeg jobber....
Men som sagt, er det noe jeg har utelatt, så SPØR :hi2