Garuda kræsjet sist mnd... Grunn... Unstabilised approach!

Re: 737-400 eksploderte i flammehav!!

RIP

2007 ser ut til å bli et dårlig år for Indonesisk luftfart..

Skumle greier... Lurer på hva som er gått galt

Det var i det minste ikke Adam Air denne gangen...

Tre flyulykker i Indonesia så langt i år, er det ikke?

- En maskin fra Adam Air styrtet i havet, og var sporløst borte i flere uker.
- En maskin fra Adam Air knekker halen under landing.
- ...og nå kjører en maskin fra Garuda av banen og brenner opp.

Indonesia har lidd nok nå syntes jeg. Tsunami, jordskredd, jordskjelv, skipshavari og flystyrt... FØler virkelig med dem:skuff :skuff :o

TV2 snakker om mulig sabotasje.
NRK snakker om at de landet med for høy hastighet.

Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel. Alle norske journalister burde vite at man ikke kan si noe om ulykkesårsaken bare minutter etter at ulykken inntraff...

Er ikke Garuda et av de selskapene i verden med værst ulykkesstatestikk?

Nigeria og Indonesia sliter kraftig med flysikkerheten. Dårlig reklame for flybransjen :(

Originally posted by MountainDew

Nigeria og Indonesia sliter kraftig med flysikkerheten. Dårlig reklame for flybransjen :(

Dette får jo stor presse, men jeg skulle likt å se tallene for risiko me då fly i Nigeria eller Indonesia kontro feks å kjøre bil i USA, drap og andre statistikker for å få det i perspektiv.

-A

Originally posted by LN-BRK
Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel.

Det har nok sammenheng med at flyplass- og flyselskapspersonell i enkelte andre verdensdeler ikke er så påholdne med å offentliggjøre rykter og teorier. Dermed oppstår det ulike teorier og antakelser om hva som kan ha skjedd. Verken TV 2 eller NRK har grepet de nevnte antakelsene fra løse lufta.

Originally posted by Fly high

Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel.

Det har nok sammenheng med at flyplass- og flyselskapspersonell i enkelte andre verdensdeler ikke er så påholdne med å offentliggjøre rykter og teorier. Dermed oppstår det ulike teorier og antakelser om hva som kan ha skjedd. Verken TV 2 eller NRK har grepet de nevnte antakelsene fra løse lufta.

Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner. Ville vært bedre om det ble sagt at "det foreløpig er mange teorier og antakelser om hva som er ulykkesårsaken" i stedet for å kaste seg på noe som mest sannsynlig ikke er korrekt.

Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner. Ville vært bedre om det ble sagt at "det foreløpig er mange teorier og antakelser om hva som er ulykkesårsaken" i stedet for å kaste seg på noe som mest sannsynlig ikke er korrekt.

Og det genererer mer opplag enn å komme med de inviduelle teroeiene og pent pakke det inn som "det er det folk sier så da må vi jo rapportere det"? ;)

-A

Ikke at jeg skal si det er en god kilde, men ved diskusjoner om tidligere ulykker i Indonesia på Airliners.net forumet, har en del Indonesere og folk som bor eller har bodd i Indonesia, sagt at mye skyldes kulturen i landet.

Alle fraskriver seg ansvar, ingen er villig å ta på seg skyld, og myndighetene virker bare å ta i bruk forbudsregler, i stedet for å ta faktiske grep som vil bedre sikkerheten.

Bl.a. er siste myndighetspålagte forslag, at ingen fly over 10 eller 15år (husker i farten ikke hva det faktiske tall var), vil få lov å operere i Indonesia.

Meget tåpelig forslag, alt kommer jo an på hvordan operatøren av flyet vedlikeholder det. Her på berget flyr jo SAS rundt på MD-80 som ville være ulovlig i Indonesia, men som er sikre som bare det, fordi SAS steller godt med dem og vedlikeholdet er bra.

Det vil være interessant å se om noe skjer nå som det har vært tre relativt store ulykker/incidents i landet på så kort tid.

Originally posted by LN-AFG
Ikke at jeg skal si det er en god kilde, men ved diskusjoner om tidligere ulykker i Indonesia på Airliners.net forumet, har en del Indonesere og folk som bor eller har bodd i Indonesia, sagt at mye skyldes kulturen i landet.

Jeg har jobbet og vært innvolvert i IT-driften til et avdelingskontor i CGK, og kulturen er noe av det mest gjennomkorrupte jeg vet om, fra mannen i gaten og opp. Alt som er av ansvar pulveriseres av dette og alt er stort sett bassert på to viktige ting: hvem du kjenner og hvem du bestikker. Sånn veldig generelt, unntak finnes, etc.

Alle fraskriver seg ansvar, ingen er villig å ta på seg skyld, og myndighetene virker bare å ta i bruk forbudsregler, i stedet for å ta faktiske grep som vil bedre sikkerheten.

Dessuten, ingenting er modent for vedlikehold før det er ødelagt, og noen har hatt behov for å ha det funksjonelt.

Det vil være interessant å se om noe skjer nå som det har vært tre relativt store ulykker/incidents i landet på så kort tid.

Antakelig ikke, men jeg lar meg gjerne overraske. Men som jeg nevnte over, tre ulykker i luftfarten her med en del døde, jeg skulle gjerne sett en sammenligning av risikoen for å fly i indonesia kontra å kjøre bil i USA. Denne bransjen er så fokusert på null-toleranse for ulykker at de glemmer at det antakelig er forsatt tryggere å fly i indonesia enn kjøre bil i vesten...

-A

Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner.

Hvordan vet de det? Om en representant for et flyselskap sier at "vi har grunn til å tro at ...", så refereres jo det.

I denne saken meldte NRK at "ansatte ved flyplassen hadde sett brann ved flyets nesehjul rett før landing .." og la til at "årsaken til ulykken er ikke klarlagt." Jeg synes ikke det var så spekulativt.

TV 2 viste til en såkalt "flykrasjekspert" som hadde uttalt seg til pressebyrået Reuters om at flyet trolig hadde for høy fart under landing. Jeg ville nok ha undersøkt nærmere hva slags fyr dette var, men ellers er det jo slik at "alle" er ute etter å finne et svar på hvorfor slike katastrofer skjer. Man skal være usedvanlig sart om man lar seg sjokkere eller bli provosert av det. Det stilles selvsagt ikke de samme kravene til mediene som til en flyhavarikommisjon ...

Forferdelige greier..

Merket også at brannbilene glimret med sitt fraver på nyhetsbildene.. Og apropos nyhetsbildene: Jeg tok meg selv i å reagere på at noen i en slik situasjon tar seg tid til å filme i steden for å hjelpe til med redningsarbeidet. :question:
Jeg tror ikke jeg hadde kommet på å filme selv om jeg hadde hvert kameramann.
Men dog, d:shake :shake :shake et er bare en tanke fra lille meg...

Back