Gardermoen VS Hurum

Når man ser tettheten av store bedrifter mellom Oslo og Asker( Statoil, Telenor, Kværner osv) kontra strekningen Oslo-Gardermoen, så har jo ikke akkurat målsettningen til Opseth og co slått til da, de mente vel at Romerike skulle bli det nye kraftsenteret i norsk næringsliv.
 
Kan noen fortelle meg hvorfor det egentlig ble bestemt at Oslo lufthavn skulle ligge på Gardermoen?
Personlig ville jeg trodd at Hurum er et bedre alternativ, med tanke på klima og beliggenhet mot Oslo, Buskerud, Vestfold, Akershus og Østfold. Har lest litt om det på nett, enkelte hevder blant annet at det ble tuklet med værdata-prøvene fra Hurum. Synes for øvrig det er merkelig at datidens samferdelsminister, Kjell Borgen, hadde stor tilknytning til Hedmark.
Noen som har noe input?

Distrikt politisk bestemt.Syseselseting i ikke pressområder:drink
 
Samferdsministeren ( Borgen ) og Statsministeren ( Nordli), var begge fra Hamar, + at en hel del andre mente at siden mesteparten av Norge lå nord for Oslo, så måtte det bli Gaaaardermoen ( på Hamar-dialekt).
 
Ludvig Braathen sa alerede i 1948 var udugelig som hovedflyplass pga av tåken og store snømegder.
Var nok mer framsynt en di "kjekke" politikerende som gikk for Gardermoen.
Flyplassen burde ligget i Hurum.

Braathen flyttet sin teknisk avdeling på Gardermoen til Sola pga. overnevnte forhold.

En lever ikke lenge nok til å oppdage alle feil.:drink
 
Ja, vi fant ut 'the hard way' den første vinteren hva FZFG virkelig var .. de som kom derfra kjente jo fenomenet, men det var brutalt å få det i fleisen med full kraft. På FBU var ikke det noe spesielt problem så utstyret var mangelfullt ...

Dårlig planlegging, kanskje .. men man baserte seg jo på det som fantes av 'kjente værdata' ... så kan man jo diskutere hva det var på den tiden ..
 
Ja, vi fant ut 'the hard way' den første vinteren hva FZFG virkelig var .. de som kom derfra kjente jo fenomenet, men det var brutalt å få det i fleisen med full kraft. På FBU var ikke det noe spesielt problem så utstyret var mangelfullt ...

Dårlig planlegging, kanskje .. men man baserte seg jo på det som fantes av 'kjente værdata' ... så kan man jo diskutere hva det var på den tiden ..

Måtte bruke Tangs til brøyting og få flyene ut av hanger ifg. boka Mot alle odds.Jubileums boka om Braathens SAFE gjennom 50 år.
 
Ta opp lokasjonsdebatten med innbyggere fra Upper District, da får du blant annet høre at Jessheim har fått bystatus og det var mindre tåke før de sprengte bort snaufjellet. Javel......
 
Må innrømme at for meg som har hytte og slekt der ute, og som har løpt mye oppå åsen flyplassen skulle ligge, virket Hurum-prosjektet spinnvilt. Dynamitt fikser jo det meste, men jaggu måtte det mye av det for å få det flatt...
 
Noe annet med Hurum som talte mot flyplass der er vel det at ekspansjonsmulighetene videre etter at/om hovedflyplassen hadde blitt bygget der hadde vært svært begrenset er det jeg har blitt fortalt.
 
Hobøl og Kjekstadmarka ble vel også utredet i en periode, men mener å huske at Hobøl ble forkastet pga terreng-begrensninger (Spydeberg varde) og at Kjekstadmarka genererte for mye støy i Asker (spesielt for Dikemark).
 
En flyplass på Hurum hadde vært begrenset til to rullebaner på grunn av valgt kotehøyde. Dermed hadde nok en slik flyplassen allerede i disse dager utspilt sin rolle som hovedflyplass for Oslofjord-regionen. Vi hadde nok nå vært inne i en ny lokaliseringdebatt og hatt store problemer hvordan en skulle fremtidig trafikkvekst, kanskje hadde dette vært en hemsko som hadde gjort at vi ikke hadde sett de passasjertallene vi i dag har.

I motsetning til Hurum har Gardermoen utvidelsesmuligheter og vi kan prise oss lykkelig for at det valget ble tatt. Merklig komme med en slik uttalelse etter å ha bodd på Hurum over 20 år og på den tiden var en ihuga forkjemper for flyplass på Hurum (som forøvrig var det lite populært blant de fleste andre på Sætre).
 
Ta opp lokasjonsdebatten med innbyggere fra Upper District, da får du blant annet høre at Jessheim har fått bystatus og det var mindre tåke før de sprengte bort snaufjellet. Javel......

Det siste er faktisk ikke usannsynlig da det kan ha stoppet uhumskheter fra å drive lenger sør.

Når det er sagt, ligger Hurdalsjøen der den ligger og inntil den er islagt skaper den problemer. Det samme gjør Vorma og andre vassdrag, muligens også Mjøsa.

Gardermoen er en av svært få flyplasser i Norge som har innlandsklima. Det er vel bare Røros, Fagernes og Bardufoss av dem med rutetrafikk som har innlandsklima. Dagali og Hamar har det også selv om Mjøsa ligger tett ved Hamar. Ellers ligger alle andre i kystnære områder, inklusive de på Vestlandet selv om en og annen ligger høyt. På åtti- og nittitallet var vel erfaringen heller dårlig med den type klimatiske utfordringer blant norske selskaper. Svensker og finner hadde betraktelig mer erfaring, men det ville vi vel ikke innrømme...
 
Hva er tangs? En tang, flere tenger; en tanga, flere tangaer? Jeg skjønner ikke hva du mener.:headbang
Det er vel den berømte trykkfeilj*velen som er ute og går... regner med at han mener tanks. Man måtte vel innkalle stridsvogner fra kavaleriet for å få bukt med snømengdene på gamle Gardermoen de snørike vintrene på slutten av 40-tallet. Så det skapte så mye frustrasjon at gamle Ludvig G bestemte at Braathens tekniske hovedbase skulle flyttes til Sola.
 
Som dere kanskje husker, ble resultatet av voteringen i stortinget for det meste bestemt av rene technicalities, regissert av presidentskapet gjennom flere delvoteringer, husker dessverre ikke detaljene, bare at utallige journalister drev med "hva var det som egentlig skjedde nå"-journalistikk i lang tid etterpå.
.

Mener å huske at det var voterings rekkefølgen som ble utslagsgivende. Dersom Gardermoen ikke ble valgt ville det det ha medført delt løsning mellom Gen og Fbu. Denne løsningen ville jo ingen ha..
 
Vet ikke om det er flere som husker at Fred. Olsen ville bygge motorvei til Gardermoen tidlig på 60 tallet. Den skulle gå opp Maridalen, bru over Nittadal og gjennom åsen inn til Nannestad. AP sa nei! (kjøretid ca.35 min)
 
Tenk på alle svenskene fra Karlstad/Värmlandsområdet som ikke hadde fått jobb hvis ikke Gardermoen hadde blitt til :p
 
Back
Top