• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gardermoen idag

Hurum

ScanFlyer Gold
Kom flyvende til Gardermoen idag. Ved gate ca kl 1540 og bagasje på bånd 3 (så ut som det kun var ett bagasjebånd på innland som virket siden alle ankomster fikk utelevert sin bagasje der i den perioden jeg var der)...bagasjen kom kl 1625.
Synes dette er ganske tregt. Vet at noen mener jeg er uheldig, men dette skjer nærmest hver gang jeg flyr til OSL. Neste gang pakker jeg svært lite.
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Ganske håpløst. Var der sist søndag like før bagasjebåndet streiket. Det virket rimelig kaotisk og rotete på utenriks. Med bagasje overalt på traller, gulvet osv.
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Når antallet bevegelser øker, så øker logisk nok baggasjesstrømmen og, dette baggasjeanlegget er ikke konstruert for dette presset de har på OSL, den taxfreebutikken på ankomst utland mye av skylda for at det går tregt på utlandsia
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Darth Vader


Når antallet bevegelser øker, så øker logisk nok baggasjesstrømmen og, dette baggasjeanlegget er ikke konstruert for dette presset de har på OSL, den taxfreebutikken på ankomst utland mye av skylda for at det går tregt på utlandsia

men hvorfor kun bruke 1 bagasjebånd på innenlands.....folk kunne jo ikke se sin egen bagasje på pga alle dem som stod langs båndet....dermed gikk kofferter sikkert flere runder før passasjerene klarte å identifisere sin koffert og ta den av båndet....med det til følge at nye kofferter ikke kom inn på båndet. Bånd 1 og bånd 4 stod selvsagt ubenyttet.
Synes det virker litt optimistisk å plassere kofferter fra 4-5 fly samtidig på samme bånd.
Tax-free butikken påvirker ikke innenlandstrafikken....men like kaotisk der. Å vente på bagasjen lenger enn det tar å fly virker jo helt fjernt

Som jeg skrev i en anna tråd her inne. 3.rullebane er ikke det mest presserende ved OSL
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Det kan da være nede hvor det er problemer, det er kø med traller som venter på å bli tømt, som ikke det er nok så stopper hele hopprennet. Men å gjøre OSL større er jo ikke noe problem, det er bare å gjøre alt større, hjelper ikke å gjøre flaska større når flaskehalsen er like liten, som da blir ankomst i dette tilfellet.
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Jo kan selvsagt være "nede" som er problemet....men ingen informasjon om det og folk ble "pretty pissed" etter å ha ventet 45 min uten informasjon.
Bagasjebånd 2 finnes jo ikke...men det er plass til det.....hvorfor ikke innstallere det umiddelbart.
Sammenlikner antall bagasjebånd som finnes på Gardermoen med f.eks Arlanda og Kastrup så er er det jo langt mindre kapasitet på OSL. Når OSL ble bygd så var det kanskje neppe noen som visste at så mange ville reise punkt-punkt og ta ut bagasjen på OSL...
...kaotisk i alle fall.

Selvsagt må flaskehalsen bort....men flaskehalsen endrer seg jo hele tiden fra flygeleding, bagasjebånd, sikkerhetskontroller, innsjekkingskapasitet etc...bygg ut alt! Det eneste som ikke har store vansker er vel kapasitet på rullebanen...hehe
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Det å bevege seg innpå ankomstnivå i refleksvest type gul er jo en jackass-stunt det når det virkelig koker der inne... Men informere mere burde ikke være så innmari vanskelig, det er jo bare å ta mikrofonen, si med fløyelsrøst at baggasjen blir sein, får håpe at paxen blir fornøyd med det
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Darth Vader


Det å bevege seg innpå ankomstnivå i refleksvest type gul er jo en jackass-stunt det når det virkelig koker der inne... Men informere mere burde ikke være så innmari vanskelig, det er jo bare å ta mikrofonen, si med fløyelsrøst at baggasjen blir sein, får håpe at paxen blir fornøyd med det

Ja det hadde sikkert hjulpet litt. var jo mange ansatte i serviceskankene, men dem gjorde ingenting.
Kastrup har jo oversikt over hvor lang ventetiden mest sannsynlig blir før bagasjen kommer.....hvorfor ikke noe liknende på OSL
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

jepp, alt koster i bunn og grunn, men det hadde ikke kosta så mye å sette opp et slik system, stuerne trykker jo på flighten de skal sende opp til ankomst, og båndet teller antall bag, når neste flight skal på båndet burde et eller annet dataprogram regne seg fram når neste flight evt kommer opp på ankomstnivå.. osv
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Hurum


Kastrup har jo oversikt over hvor lang ventetiden mest sannsynlig blir før bagasjen kommer.....hvorfor ikke noe liknende på OSL

Det systemet på Kastrup er egentlig litt juks og bedrag. Det sier mer om når bagasjer BØR komme. Ikke når den kommer. Tror de har som mål å levere bagasjen etter 25min eller noe sånt så da begynner de å telle ned fra 25min når man lander, men når bagasjen faktisk kommer har ingenting med klokka å gjøre
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Someone


Originally posted by Hurum


Kastrup har jo oversikt over hvor lang ventetiden mest sannsynlig blir før bagasjen kommer.....hvorfor ikke noe liknende på OSL

Det systemet på Kastrup er egentlig litt juks og bedrag. Det sier mer om når bagasjer BØR komme. Ikke når den kommer. Tror de har som mål å levere bagasjen etter 25min eller noe sånt så da begynner de å telle ned fra 25min når man lander, men når bagasjen faktisk kommer har ingenting med klokka å gjøre

OK - men da jeg var der siste stod det 32 min.....og bagasjen kom litt før, og folk ble jo glade.....psykologisk smart av Kastrup!
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

CPH = Luringer, hva om OSL = luringer? Skjer det noen gang, syns det blir dårligere og dårligere jeg, anlegget forfaller, den ene broen etter den andre blir ødelagt, strøm i bakken funker ikke som det skal AC-slanger ser ut som de har vært inni en flymotor et par ganger, det er litt kjedelig at det ikke blir noe nytt
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Avinor/OSL er nok luringer, de vet at folk vil mest ha billig sprit og billige reiser. Og da tåler vi overpriset og dårlig infrastruktur levert av OSL, det er planer for oppgraderinger -- men de strekker seg i størrelsene 5-10 års perioder.

Oslo lufthavn er eneste statlige projektet i nyere tid som gikk akkurat inn på planlagt budsjett, og løsningen var ikke det som var planlagt men man fikk det til ved å velge lavere kvalitet og inskrenkninger.
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Det nevnes lenger opp her en sammenheng med Point to Point reiser som en mulig årsak til at det til tider er problemer med bagasjeleveringen.. Mon tro om det ikke ligger litt av forklaringen der. Når vi ser de relativt store passasjervolum som DY har gjennom OSL må det jo ble uhorvelig større mengder bag som skal handles enn om man sammenligner med gjennomsjekket bagasje som ivaretas som transferbagasje.. I alle fall på innland-innland og innland-utland. Noen som har noe tall på hvor mange ekstra bags dette utgjør pr mnd?
Forøvrig mener nå jeg da at de aller aller fleste kunne klart seg med betydelig mindre bagasje. Om man pakker nøkternt og fornuftig kan man som regel klare seg med en trillekoffert som går i hattehyllen, og mange problemer vil således forsvinne :p
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Farmer


Forøvrig mener nå jeg da at de aller aller fleste kunne klart seg med betydelig mindre bagasje. Om man pakker nøkternt og fornuftig kan man som regel klare seg med en trillekoffert som går i hattehyllen, og mange problemer vil således forsvinne :p

Din kone er tydeligvis ikke Italiensk!:p :p
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by dc-8-63


Originally posted by Farmer


Forøvrig mener nå jeg da at de aller aller fleste kunne klart seg med betydelig mindre bagasje. Om man pakker nøkternt og fornuftig kan man som regel klare seg med en trillekoffert som går i hattehyllen, og mange problemer vil således forsvinne :p

Din kone er tydeligvis ikke Italiensk!:p :p

Hehe, nei! Hun er fra Stockholm, og jeg ble overbevist om at dette var kvinnen i mitt liv for over 15 år siden da hun og jeg reiste på en måneds loffetur rundt i Indonesia .. med hver vår lille ryggsekk som ikke var større enn at de gikk som håndbagasje :thumbup
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

...vi ville neppe klart oss ut til SEATAC med saa lite bagasje.....men jeg er like overbeviist som deg at hun er kvinnen i mitt liv....selv om jeg baerer litt mere bagasje enn deg.....:p :p :p
 
Replying to Topic 'Gardermoen idag'

Originally posted by Farmer


Det nevnes lenger opp her en sammenheng med Point to Point reiser som en mulig årsak til at det til tider er problemer med bagasjeleveringen.. Mon tro om det ikke ligger litt av forklaringen der. Når vi ser de relativt store passasjervolum som DY har gjennom OSL må det jo ble uhorvelig større mengder bag som skal handles enn om man sammenligner med gjennomsjekket bagasje som ivaretas som transferbagasje.. I alle fall på innland-innland og innland-utland. Noen som har noe tall på hvor mange ekstra bags dette utgjør pr mnd?
Forøvrig mener nå jeg da at de aller aller fleste kunne klart seg med betydelig mindre bagasje. Om man pakker nøkternt og fornuftig kan man som regel klare seg med en trillekoffert som går i hattehyllen, og mange problemer vil således forsvinne :p

Ja ikke bare er det mye bagasje som skal opp på bagasjebåndet ved ankomst med DY's punkt til punkt trafikk, men alle disse skal jo opp på innsjekking og enda større køer i avgangshallen....og for ikke å snakke om sikkerhetskontrollen....
 
Back
Top