Gardermoen før!

B737

ScanFlyer Blue
Gardermoen før!

Er interessert i å se hvordan Gardermoen så ut før ombyggingen.
Har prøvd å søke både på Airliners.net og Airpics uten å finne noe.
Er det noen som sitter på noen bilder de kan poste eller har en link? Det behøver ikke å være mange bilder, bare jeg får et inntrykk av hvordan det så ut før. Har bare sett og opplevd "nye" Gardermoen.

Hilsen Frode!

Replying to Topic 'Gardermoen før!'

Det er vel bare aa kjore bort og ta en titt paa GA terminalen.

Det var vel litt mer enn det vel?

Gardermoen Flystasjon f.eks ....

Det finnes noen,
På Airpcs se her og bla bakfra, da slipper du de nyeste som bare er feilnoteringer fra 2005.
men det ligger nok flere som bare er lagt ut med flyplassen som OSL, og da er det mange å bla seg gjennom....

På Airliners.net kan du bruke Search-knappen, så velge Gardermoen som flyplass og spesifisere et søk fra 1999 og tidligere.

'Gardermoen før!'

Hei,

Her er et bilde fra 20-åra når Hærens Flyvåpen hadde øvelse der (Sundbye via KEH)

Eders
Knut Erik

Attachments

• Gardermoen.JPG
    Gardermoen.JPG
    81.8 KB · Views: 154

Tusen takk for hjelpen, karer!
Var en del bra på Airpics- linken jeg ikke hadde sett.

Ja, KEH, det har skjedd mye siden den tid.

Mens vi er inne på flyplass- historie, til jul fikk jeg boka "Høyt spill om Torp"!
Den kan på det varmeste anbefales! I tilleg til å vise Torps historie fra første stund, gir den et godt bilde på hvordan poltitkken, og særlig forsvarpolitikken var på femtitallet.

Boka er skrevet av Audun Tjomsland og har ISBN nummer:

82-997212-0-2

Da fikk dere jammen litt reklame en sen nattetime!:spin:

Hvis du er oppe på GM en gang bør du sjekke åpningstidene til Forsvarsmuseets flysamling. Der finnes det en ganske god modell av hvordan flyplassen og mil. område så ut på slutten før utbyggingen av dagens OSL startet.

Det finnes forøvrig lite stoff om moderne GM (før OSL) i bøker, i alle fall som jeg vet om.

Her er et bilde av modellen (ikke verdens beste pga. de dårlige/varierende lysforhold det er på Forsvarssamlingen og det opake plexiglasset foran)

Gardermoen_modell.jpg

Rart å tenke på at omtrent alle bygningene på modellen er borte nå....

Det var endel bilderi boka om luftforsvarets historie, om jeg ikke husker feil...

Jeg må innom der en gang, ja, FALCON!:)

Hvilken av banene på modellen er den man må følge et lite stykke nårman skal til vollene på 01R?

Det er dagens vestre bane du ser nærmest på modellen. Så dagens voller vil ligge ute av bildet til venstre. Den andre banen du ser er den gamle øst-vestbanen. Den delen vi ser er omtrent der tarmac foran terminalen er idag.

Akkurat!
Tusen takk, SEK, ja alle sammen nok en gang!:hi2

Back