Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

TCAS

ScanFlyer Crusty
Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Hva er det egentlig med politikerne? Tror de virkelig dette vil la seg gjennomføre i det praktiske liv? Gjør dem ikke annet enn å drikke? :drunk:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7763544

Etter initiativ frå Nordland, går føre seg det no samtalar mellom fleire fylkeskommunar om å kjøpe opp flyselskapet Widerøe.
Fylkesordførar i Sogn og Fjordane, Nils R. Sandal, seier oppkjøp kan vere aktuelt for å sikre flytilbodet i distrikta
 
Last edited by a moderator:
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Poenget med anbudsruter er jo nettopp å få et flytilbud i distriktene, så hvorfor disse "glupe" hodene har funnet ut av at man må eie flyselskapet også beviser hvor fjerne de er.

Ellers så virker det som de tror at ved at Staten selger sin lille 14,7% eierandel i SAS, så betyr det dermed at SAS da skal legge ned Widerøe.....den meste lønnsomme delen av konsernet? Det er nesten bare å applaudere den grensesprengende kunnskapsløsheten.....og disse skal drive flyselskap? :rolleyes:
 
Last edited:
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Når fikk fylkeskommunene penger til å kjøpe flyselskap?
Sikker på at det er mere fornuftige ting å bruke pengene på.
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Og man kan ikke drifte flyselskap basert på om man kanskje får tilført penger det ene året, for deretter ingenting de neste par årene, og så blir man kanskje fratatt penger fordi de må brukes på vedlikehold av veinettet i stedet. Og hva har de tenkt å foreta seg den dagen Dash8 må byttes ut?

Idiotien lenge leve!
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Har vel bare en ting å si: Fylkes- og kommunevalgkampen er i gang

Det "beste" scenariet hadde vært om fylkene kjøpte WF og ble tvunget til å levere anbud på rutene, for så å tape anbudet :D
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Og man kan ikke drifte flyselskap basert på om man kanskje får tilført penger det ene året, for deretter ingenting de neste par årene, og så blir man kanskje fratatt penger fordi de må brukes på vedlikehold av veinettet i stedet. Og hva har de tenkt å foreta seg den dagen Dash8 må byttes ut?

Idiotien lenge leve!

Har vel bare en ting å si: Fylkes- og kommunevalgkampen er i gang

Det "beste" scenariet hadde vært om fylkene kjøpte WF og ble tvunget til å levere anbud på rutene, for så å tape anbudet :D

Dersom det ikke skjer endringer i ansvarsforholdet for hvem som skal betale for flyrutene ved at det blir overført fra han staten til fylkeskommunen vil ikke flyrutene konkurrere om pengene med veiene, som fylkeskommunen har ansvaret for i dag. Da vil et eventuelt oppkjøp av Widerøe kun gi fylkeskommunene andel i widerøes eventuelle overskudd og tap.

SAS kjøpte i sin tid Nordland Fylkeskommunes aksjer i nettop Widerøe. Når fylkeskommunene nå vurderer å kjøpe Widerøe tilbake fra SAS kan det vel tyde på at de mangler prosjekter å bruke sine penger på. Noe som skulle bety at veistandarden som fylkeskommunen har ansvaret for nå er på topp, skolene leverer utdanning som er i verdenstoppen etc.
Alternativt kan det selvfølgelig også bety at de som står bak dette mangler bakkekontakt og ikke har skjønt hvordan anbudet på kortbanenettet fungerer.

Og hvem tror at SAS vil selge Widerøe dersom eierne ønsker å selge SAS. Eierne i SAS skulle jeg tro ønsket å få best mulig betalt for SAS ved et salg. Det vil de neppe oppnå ved å selge den delen i konsernet som tjener best. Jeg vil også tro at en eventuell kjøper av SAS vil ønske å fortsette å levere anbud på FOT-rutene i Norge.

Dersom fylkeskommunene frykter at tilbudet på kortbanenettet skal bli dårligere er veien å gå for hindre det, å ta en prat med Samferdselsdepartementet om hva det nye anbudet skal inneholde av krav til rutefrekvenser, ruteføringer og materiell.



Vidar
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Utspill som dette får meg til å miste enda mer av respekten for politikere. Stiller meg 100% enig med Someone.
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Saann - naa har jeg sluttet aa le ... :cool:

Alternativt kan det selvfølgelig også bety at de som står bak dette mangler bakkekontakt og ikke har skjønt hvordan anbudet på kortbanenettet fungerer.

Lurer paa om du kanskje er inne pa noe her ... . :drink:headbang
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Det er ikke disse ACTA-ordførerne som har funnet litt penger å plassere igjen, da?
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Det er kanskje ikke det mest naturlige for fylkeskommunene å drive flyselskap, men de som idiotforklarer her glemmer nok at mange fylkeskommuner, speiselt vestpå og nordpå (Wideroes gamle kjerneområde) enten er eller har vært betydelige aktører på eiersiden i forskjellige ruteselskaper på buss, båt og ferje. I tillegg er det høy kompetanse på anbuds- og konkurranseutsetting innen samferdsel. Kortbanenettet er også et naturlig interessefelt for fylkeskommunene.
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Det er kanskje ikke det mest naturlige for fylkeskommunene å drive flyselskap, men de som idiotforklarer her glemmer nok at mange fylkeskommuner, speiselt vestpå og nordpå (Wideroes gamle kjerneområde) enten er eller har vært betydelige aktører på eiersiden i forskjellige ruteselskaper på buss, båt og ferje. I tillegg er det høy kompetanse på anbuds- og konkurranseutsetting innen samferdsel. Kortbanenettet er også et naturlig interessefelt for fylkeskommunene.

Er vel en viss forskjell på eierintresser kontra å kjøpe opp hele WF? Eller har jeg missforstått noe her?
 
Re: Fylkeskommuner vil kjøpe Widerøe....

Det er kanskje ikke det mest naturlige for fylkeskommunene å drive flyselskap, men de som idiotforklarer her glemmer nok at mange fylkeskommuner, speiselt vestpå og nordpå (Wideroes gamle kjerneområde) enten er eller har vært betydelige aktører på eiersiden i forskjellige ruteselskaper på buss, båt og ferje. I tillegg er det høy kompetanse på anbuds- og konkurranseutsetting innen samferdsel. Kortbanenettet er også et naturlig interessefelt for fylkeskommunene.

Forskjellen her er at flyrutene er ikke et fylkeskommunalt anbud. Det er Samferdselsdepartementet som eier og er ansvarlig for FOT-rutene.
Der fylkeskommunene har vært medeier i diverse ruteselskaper, det være seg buss eller båt, har fylkeskommunen hatt ansvaret for de rutene som ruteselskapene har traffikert. Det var stort sett også i en tid der det ikke var utstrakt bruk av anbud på rutene. Når det etterhvert kom krav om bruk av anbud ser man at fylkeskommunene ikke lengere fant det interresant å sitte som eiere og selskapene ble solgt. Man kunne ikke lengre favorisere egne ruteselskaper.



Vidar
 
Back
Top