FT: Markant fall i reiser fra Europa til USA

Lufthansasjefen sier de ser en nedgang i salget fra Europa til USA i tredjekvartal, men trafikken fra USA holder seg OK.

https://www.ch-aviation.com/news/154969-lufthansa-sees-demand-for-us-flights-softening-in-3q25

Lufthansa (LH, Frankfurt International) sees demand for US services softening during the third quarter of 2025 after witnessing satisfactory bookings during the first and second quarters, according to Lufthansa Group's chief executive Carsten Spohr. As quoted by the newspaper Rheinische Post, Spohr noted that the airline is experiencing weaker demand for US-bound flights while bookings for services from the US to Europe remain strong.
 
Delta justerer ned flere Europafrekvenser til sensommeren/høsten.

https://www.aeroroutes.com/eng/250624-dlaug25eu

Atlanta – Rome Fiumicino eff 18AUG25 Reduce from 17 to 14 weekly
Atlanta – Zurich eff 08SEP25 Reduce from 7 to 3 weekly, A330-200 replaces 767-300ER
New York JFK – Barcelona eff 01SEP25 Reduce from 12 to 11 weekly (10 from 10SEP25, 7 from 30SEP25)
New York JFK – Geneva eff 03SEP25 Reduce from 7 to 5 weekly (4 weekly 01PCT25 – 11OCT25). 767-400ER replaces -300ER from 02JUL25
New York JFK – Milan Malpensa eff 02SEP25 Reduce from 12 to 10 weekly, A330-300
New York JFK – Reykjavík Keflavík eff 02OCT25 Reduce from 7 to 5 weekly, 767-300ER
 
Air France justerer også ned

Paris Charles de Gaulle – Atlanta Reduce from 130 flights to 119 flights
Paris Charles de Gaulle – Boston 107 fights. Capacity increase from 31308 seats to 31807 seats
Paris Charles de Gaulle – Dallas/Ft. Worth 49 flights. Capacity increase from 14436 seats to 14628 seats (additional capacity scheduled in October)
Paris Charles de Gaulle – Denver Reduce from 23 flights to 18 flights. Service operates until 12OCT25 instead of 23OCT25
Paris Charles de Gaulle – Detroit 55 flights. Capacity reduces from 18040 seats to 16316 seats
Paris Charles de Gaulle – Los Angeles Reduce from 203 flights to 184 flights
Paris Charles de Gaulle – Miami Reduce from 70 flights to 60 flights
Paris Charles de Gaulle – Minneapolis/St. Paul Reduce 20 flights to 19 flights
Paris Charles de Gaulle – New York JFK Reduce from 314 to 306 flights. Capacity reduces from 93732 seats to 93112 seats
Paris Charles de Gaulle – San Francisco Reduce from 90 flights to 82 flights
Paris Charles de Gaulle – Seattle Reduce from 39 flights to 33 flights
Paris Charles de Gaulle – Washington Dulles Reduce from 109 flights to 99 flights

In general, Air France overall capacity to the US between 01SEP25 and 25OCT25 is being reduced by 5.7%.

https://www.aeroroutes.com/eng/250624-afsep25us
 
Moderator

Vi har måtte slette unna 45 poster pga at diskusjonen har sklidd helt ut av proposjoner, med personangrep og ganske mange ekstreme påstander i begge retninger politisk. Ber om at dere behersker dere og unnlater å komme med personangrep, et tips er og lese over og reflekter hva dere har skrevet - kanskje er det best å ikke poste det...

Dette får bli som en advarsel, neste gang blir det utdeling av kort og ev. utestengelse av tråd hvis man ikke greier og oppføre seg!

Hvis man ønsker å diskutere politikk og krangle om den politiske kursen i USA, kan man gjøre den i andre fora. Ber om at man fremover diskuterer med utgangspunkt i FLY.

Moderator
 
Kvaliteten på mine data kan helt sikkert diskuteres, men synes tilgangen på bonusseter til Usa har vært eksepsjonell god i sommer. Fra cph har jeg kunnet velge å vrake i Usa-reiser i alle klasser. Når har en sist hatt muligheter til å velge flighter for tre-fire personer i C eller premium til Usa i fellesferien? Dette må jo ha betydning for inntjeningen selv om kabinfaktoren sikkert viser 96%?
 
Kvaliteten på mine data kan helt sikkert diskuteres, men synes tilgangen på bonusseter til Usa har vært eksepsjonell god i sommer. Fra cph har jeg kunnet velge å vrake i Usa-reiser i alle klasser. Når har en sist hatt muligheter til å velge flighter for tre-fire personer i C eller premium til Usa i fellesferien? Dette må jo ha betydning for inntjeningen selv om kabinfaktoren sikkert viser 96%?

Muligens et skifte av prioriteringer? Business er vanligvis full av oppgraderinger hele sommeren, så hvorfor ikke heller gjøre en del av setene tilgjengelige og cashe inn litt ekstra miles? For i feriesesongen sitter poengene mye løsere enn kronene.
 
Fra DN: https://www.dn.no/reiseliv/usa/reis...hvert-fall-fire-ar-til-neste-gang/2-1-1840511

« Ferske halvårstall fra feriereisekjeden Ticket viser samme klare tendens. Nordmenns bestilling av reiser til USA er ned 13 prosent. Samtidig har kjeden totalt sett en vekst i antall bookinger på 14 prosent.

– USA er på 16. plass på listen over de mest solgte landene. I fjor var USA nummer ni, sier markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket Feriereiser.»
 
Muligens et skifte av prioriteringer? Business er vanligvis full av oppgraderinger hele sommeren, så hvorfor ikke heller gjøre en del av setene tilgjengelige og cashe inn litt ekstra miles? For i feriesesongen sitter poengene mye løsere enn kronene.

SAS har jo vært flinke til å selge oppgraeringer som går for 80000 poeng en vei lenge, jeg setter selvfølgelig pris på at de lar meg fly business en vei for 30000 poeng. Det er mye ledig i mange klasser noe som vel DN-artikkelen også viser.
 
SAS har jo vært flinke til å selge oppgraeringer som går for 80000 poeng en vei lenge, jeg setter selvfølgelig pris på at de lar meg fly business en vei for 30000 poeng. Det er mye ledig i mange klasser noe som vel DN-artikkelen også viser.

Dette er vel utfordrende for SAS som for øyeblikket bygger seg kraftig opp i USA? Vi ser mange nå reduserer ref. amerikanske selskaper men SAS bygger opp i en tid med redusert trafikk. Det går kanskje mer trafikk andre veien (USA - Europa). Er vel ikke lenge før OSL mister rutene til New York igjen!!
 
Back
Top