FT: Markant fall i reiser fra Europa til USA

Ser at danske Berlingske skriver at "krig, toldmure og kaos udfordrer SAS’ lange ruter" –og at de derfor "kigger" mot nye verdensdeler.

I følge et sitat fra SAS-lederen heter det:
“If we don’t have Asia or the U.S., there could be opportunities in India, Africa, or South America. And we’re also looking at whether we can do more on routes to Canada"

Det er dessverre betalingsmur på artikkelen, men noen her har kanskje innsyn?

https://www.berlingske.dk/virksomhe...kaos-udfordrer-sas-lange-ruter-kigger-mod-nye

Litt underlig med tanke på at Anko senest for et par dager siden kunne melde i DN at de kun merket små endringer i etterspørsel .. (noe jeg syntes var rart med bakgrunn i de tallene som FT presenterte). Men mulig det bare er snakk om å ha noen alternativer i baklomma dersom det blir aktuelt for dem.

Last edited:
Men mulig det bare er snakk om å ha noen alternativer i baklomma dersom det blir aktuelt for dem.

Han jo at det verste nå var usikkerheten, så da bør man jo sørge for å ha alternative planer klare hvis de trengs.

Litt underlig med tanke på at Anko senest for et par dager siden kunne melde i DN at de kun merket små endringer i etterspørsel ..

En ting er vel å kommentere de faktiske pax tallene i DN som pr nå ikke har vært særlig alarmerende for SAS sin del, men en annen ting er å opplyse i Berlingske at SAS jobber med en "Plan B" dersom tendensen amerikanske og enkelte europeiske flyselskaper opplever med synkende etterspørsel. Det ene utelukker ikke det andre.

En ting er vel å kommentere de faktiske pax tallene i DN som pr nå ikke har vært særlig alarmerende for SAS sin del, men en annen ting er å opplyse i Berlingske at SAS jobber med en "Plan B" dersom tendensen amerikanske og enkelte europeiske flyselskaper opplever med synkende etterspørsel. Det ene utelukker ikke det andre.
Mulig scenario som diskuteres er å parkere de gamle 330ene. 3 330 ut og 2 350 inn gir en liten netto nedgang

Vi har kjøpt seter (3A og 4A) 28.mai. I følge mine kilder er salget bra så langt.

Salg er mye forskjellig, en kan jo selge mye til veldig lave priser. En god andel av en rute til / fra Seattle vil jo basere seg på salg også her i USA og her er prisene i nærmest fritt fall. SAS har ikke kommet opp i mine søk ennå da ruten ikke er startet, men selv med reise de neste dagene finner jeg USD 5-600 (USD 500 til Hamburg med Lufthansa t/r ) USD 1051 med Lufthansa til Nice Premium Economy (ned fra USD 2950.00) Business Class 1600.00 t/r - så salget kan være godt i antall solgte seter, men kanskje inntektene ikke er så greie ?

Han jo at det verste nå var usikkerheten, så da bør man jo sørge for å ha alternative planer klare hvis de trengs.

100% enig - Næringslivet her sitter nå på vent og reiser minimalt, her lokalt er det også mange med Arbeids Visum f.eks. Amazon, AWS, Microsoft og Boeing og det er i praksis reiseforbud for alle disse. En annen ting er at Visa Processen har naermest stoppet helt opp. Så de ansatte f.eks. til Boeing (min kone Coacher disse) blir i hjemlandet og jobber remote.

Passasjer tall er som du sier bare en del av bildet, når inntektene faller såpass mye er det lurt med alternativer.

Hadde 10 gjester til middag her i går…alle jobber i high-end markedet med turister til og fra USA og Europa…alle melder om det samme - drastisk nedgang i etterspørsel til USA - men også nedgang i etterspørsel fra USA.

Tror som tidligere nevnt at økonomi styrer nok reisemønsteret mer enn idealisme. Vi har alltid dratt tiel "dritt-land" så lenge det er billig.. Vi dro jo til og med til Spania mens Franco gikk bananas..

Vi får se når vi teller opp. Dette er vel statistikk om bestilling, mens det jeg startet tråden med var faktiske reiser. Så enn så lenge viser tallene fra finn og ticket at vi venter med å bestille, mens USA-statistikken viser at vi ikke drar.

Forstår folk godt. Denne krigen Trump har startet mot alle utlendinger og risken for å bli stoppet, lagt i håndjern og tilbringe tid i interneringsleir uten reell grunn gjør jo at man blir skeptisk. Jeg tør ikke lenger for å si det sånn, og min reisehistorikk til land USA ikke liker gjør jo ikke saken bedre. Det har ført til et par avhør før, men alltid sluppet inn til slutt. Og som oftest har passkontrollen ikke brydd seg noe særlig. Men nå er alt mye mye strengere blitt så jeg tror at hvis jeg hadde dratt til USA så hadde dette i beste fall tatt lang tid, i verste fall tja internert. Det gidder ikke jeg å bruke tiden min på for å si det sånn, selv om jeg synes USA er et veldig morsomt land å feriere i.

Forstår folk godt. Denne krigen Trump har startet mot alle utlendinger og risken for å bli stoppet, lagt i håndjern og tilbringe tid i interneringsleir uten reell grunn gjør jo at man blir skeptisk. Jeg tør ikke lenger for å si det sånn, og min reisehistorikk til land USA ikke liker gjør jo ikke saken bedre. Det har ført til et par avhør før, men alltid sluppet inn til slutt. Og som oftest har passkontrollen ikke brydd seg noe særlig. Men nå er alt mye mye strengere blitt så jeg tror at hvis jeg hadde dratt til USA så hadde dette i beste fall tatt lang tid, i verste fall tja internert. Det gidder ikke jeg å bruke tiden min på for å si det sånn, selv om jeg synes USA er et veldig morsomt land å feriere i.
Av 66 millioner årlige besøkere så har et par stykker blitt arresterte….
Obama deporterte millioner uten at noen ropte på due process, som aldri har vært et tema før.

Av 66 millioner årlige besøkere så har et par stykker blitt arresterte….
Obama deporterte millioner uten at noen ropte på due process, som aldri har vært et tema før.

Du viser jo forskjellen mellom Obama, som Deporterte og dagens Administrasjon som Arresterer - det er en stor forskjell.

Jeg tror årsaken til det er såpass stor reduksjon i reiser er den usikkerheten og strengt tatt de nye forholdene mellom “Crime and Punishment” og innreise regler som endres uten at det kommuniseres.

Ta de 2 Tyske tenåringene, som ikke engang ville ha blitt avvist og sendt hjem med samme fly under Obama, de hadde nå begått en straffbar ? Handling ved at de kun hadde bestilt hotell for første natten, det ble hevdet at de nå må bestille for hele oppholdet ? Skal dette være straffbart ?

Muligens andre synes at det er greit, selv synes jeg at det på ingen måte skal straffes med ICE Fengsel. Vi må ha innreise regler som en kan forholde seg til og som kommuniseres klart og tydelig !

Det må også være et normalt forhold mellom handling og straff, språk problemer - den tyske turisten som ble sendt i ICE fengsel fordi han misforstod spørsmålet om “Where is Home” (han svarte Las Vegas hvor han oppholdt seg helt lovlig mens han var i USA) Fengsel ? Hvorfor ?

Eller den Kanadiske Skuespillerinnen, som hadde arbeids tillatelse som skuespiller, ble sendt i ICE Fengsel for et feil skjema eller krysset av feil. hun hadde jobbet helt lovlig med flere filmer tidligere.

Eller hva den 61 år gamle opprinnelig Filipinsk Research Technician ved University of Washington, som med gyldig Green Card (fornyet 3 ganger i løpet av de 30 årene hun har bodd i Seattle) som ble arrestert og satt ICE Fengsel for en Misdemeanor - som har vært kjent for USCIS i 16 år - hun sitter nå i fengsel inntil rettssaken hennes kommer opp i Juni !

Igjen det har blitt innført såpass alvorlige straffer og skapt en usikkerhet jeg aldri har hørt om de 30 årene jeg har bodd her.

En kan være helt for innstramningene av innreise til USA, det er helt greit. Men er det virkelig noen som synes disse straffene er helt greie blant dere her på Forumet ?

NYT er ikke helt enig i FT sine analyser, og jeg har selv tenkt at det var da vanvittige størrelser. Nå peker noen på påske-effekten i mars

https://www.nytimes.com/interactive/2025/04/30/world/us-travel-decline.html

Bak betalingsmur, men hovedtrekkene

But despite some ominous signs, a close look at the data shows that travel to the United States is largely holding up — at least so far.

Nearly as many foreign travelers have arrived at American airports this year than during the same period last year, according to an analysis by The New York Times of entry data collected from every international airport in the country.

International arrivals did drop more than 10 percent in March compared with last year, but this was largely because Easter fell unusually late this year, pushing back a popular travel window for European tourists. More recent figures from April show that travel over the holiday looked similar to previous years.

Eneste markante endringen i april er Canada som er ned 20%. Men da får vi se når vi skriver juni for tall fra mai uten noen store ferier som kødder til tallene

Skal være mulig å lese hele artikkelen her: https://archive.ph/drxSX

Diagram fra artikkelen som viser "flight bookings made between Feb. 1 and April 13 for travel between Memorial Day and Labor Day, compared to the same period last year."

attachment.php

Attachments

• feb-april.png
    feb-april.png
    50 KB · Views: 1,539
Nå skal man jo både være forsiktig med å bruke og misbruke statistikk, og også bruke enkeltdatapunkter som "sannheten".
Og nå er jo heller ikke dette en nøytral og objektiv kommentar, men Air France-KLM sjefen kommenterte at for booking/reiser i årets andre kvartal så klarer nedgangen i reiser til USA, delvis bli kompensert at de ser en økning i reiser fra USA til Europa. Samt at folks reiselyst er "konstant" og de derfor ser en brukbar økning til andre steder i verden.

Attachments

• AFKLMUSdev.PNG
    AFKLMUSdev.PNG
    147.8 KB · Views: 687
Sommerbookingene basert på tall fra Cirium tyder på en reduksjon på drøye 10% på transatlantiske forhåndsbookinger for kommende sommer.

https://www.airwaysmag.com/new-post/analysis-summer-2025-vs-2024-transatlantic

Based on bookings made between January 31 and May 7 for travel in June, July, and August, the findings suggest a slowdown in transatlantic demand across both directions.

Bookings from the U.S. to Europe are down 9.8%, while bookings from Europe to the U.S. have declined 12% yearly.

Back