Men dette med at man har mer bruk for yngre enn eldre piloter synes jeg høres ganske meningsløst ut. Litt sånn som ofte kan leses i en dårlig konsulent-rapport.

Dette er jo en kontinuerlig prosess og dagens yngre vil snart være ikke fullt så unge osv. Man vil jo ha anledning til å ansette unge piloter igjen når man trenger det.
Problemet i SAS er at der i mange år ikke er ansat nye piloter - hvilket har resulteret i at SAS ikke har nogle "unge" piloter.
I seneste fyringsrunde er der fyret folk, som har været i selskabet i over 12 år - disse var altså de yngste...
Det fortæller lidt om at der primært er piloter med stor anciennitet og dermed også store lønninger. Det gør SAS pilot-korps betydeligt dyrere end hos flyselskaber, der har et bedre mix af aldersgrupper - for ikke at tale om de yngre flyselskaber, der har en overvægt at unge piloter. Jo yngre du er - desto lavere løn (som udgangspunkt).
Sidst-ind-først-ud princippet i SAS har betydet at SAS har været tvunget til at fyre de piloter, som også har den laveste løn.
De piloter der her er tale om har hele tiden vidst at pensionsalderen er 60 år - men ved at lægge sag an mod SAS - forhindrer de SAS i at opnå de besparelser som de skal - men de står så sandelig også i vejen for art yngre kolleger kan beholde deres jobs. Disse "yngre" piloter med "kun" 12 års erfaring i SAS - bliver altså "presset" ud selvom det var dem SAS skulle bygge fremtiden på.
Problemet er at SAS ikke har det nødvendige mix af unge og ældre piloter, som de burde have - og det står disse piloter netop i vejen for.
Egentligt har det - i mine øjne - ikke meget med alder at gøre, men mest af alt er det spørgsmål om at følge de spilleregler for ansættelsen som hele tiden har været aftalt. Og ikke mindst være solidarisk overfor sine kolleger og det firma, som har medvirket til at man selv idag (og i mange år op til) har kunnet opretholde en god levestandard - se blot andetsted at disse folk stadig hæver omkring 1 mio kr. om året, men det er åbenbart ikke nok.
For den pris som en pilot med denne anciennitet koster kan SAS have 2-3 "yngre" piloter ansat, som man kan bygge fremtiden på - uden at risikere at de i mellemtiden får job i andre selskaber og ikke kommer tilbage.
Som nævnt tidligere, så synes jeg de skulle skamme sig - og jeg forstår udemærket godt hvorfor "yngre" kolleger har problemer med at arbejde sammen med dem i cockpit. Naturligvis skal man være prof når man er der, men når den ene part tydeligt har bevist at de ikke er teamspillere, men udelukkende fokuserer på sig selv, så vil det også være svært at bevare tilliden til den person i en situation hvor det er vigtigt at være teamspiller.