Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene

Jeg må bare skjemmes over å jobbe i samme selskap som disse menneskene. :8::cry:

Jeg har i mitt lange arbeidsliv arbeidet med både yngre og eldre kollegaer som har stått utsatt til i alle de sparekampanjene SAS har hatt siden 80 årene. Noen har måtte gå ,og de som er igjen må arebeide hardere og hardere men det har da aldri vært antydning til at dette skulle gå ut over vårt arbeide og at vi skulle nekte å jobbe på grunn av dette. Tvertimot så har vi stått på som aldri før og ikke sett "surt" på noen av våre oppsagte kolleger så lenge alle regler om ansinitet etc er fulgt.

Det var noe lignenede bråk mellom SAS og ex BU-crew for noen år siden hvor eldre SAS-styrmenn ikke ville fly med en yngre exBU-kaptein, så dette har de erfaring med.

Ettersom Tertit54 skammer seg, så hadde det vært interessant å vite hvilket bilde han har saken. Hva er problemet tror du?

Tror de fleste hadde hatt litt problemer med å miste jobben pga noen kolleger som ikke lengre finner det tjenlig å følge en avtale de selv har skrevet under på.

Hva står egentlig i denne avtalen? At man SKAL gå av ved en gitt alder, eller at man KAN?

Interessant og viktig spørsmål. I og med at dette fremdeles går i rettsystemet så er jeg fristet til å tro at det er åpent for tolkning.

Om det står at "pensjonsalderen er 60 år" ligger det da tvang i det eller er det frivillig?

Uansett er det trist at dette går ut over arbeidsmiljøet.

Hadde det stått KAN hadde det ikke vært en sak.... Ordet KAN brukes om når man tidligst kan gå av med førtidspensjon. Har en liknende avtale selv.

Last edited:
Nok en gang barnslig oppførsel fra enkelte SAS ansatte. SAS virker bare som en stor barnehage til tider.

Pensjonsalderen er 60 år, det betyr ikke at man ikke kan jobbe etter 60.

Ettersom Tertit54 skammer seg, så hadde det vært interessant å vite hvilket bilde han har saken. Hva er problemet tror du?

Tror de fleste hadde hatt litt problemer med å miste jobben pga noen kolleger som ikke lengre finner det tjenlig å følge en avtale de selv har skrevet under på.

Problemet er vel at de "eldre" har problemer med å tilpasse seg dagens forhold men overkapasitet og store og sterke konkurrenter til Sas. Det er andre regler som gjelder nå en på 60-70 tallet, hvor kunden tilpasset sitt reiseprogramm etter Sas sin rutetabell, og ikke omvendt. Disse "herrene" bør kanskje helle tenke på at selskapet også skal eksistere etter deres avgang og at det faktisk er slik at man da har mere bruk for yngre enne eldre piloter.

rett skal være rett, men hadde jeg hatt muligheten til å slutte å jobbe lenge før mange andre kan og gå av med en pensjon de fleste kan drømme om hadde jeg for pokker kjøpt meg en gård i italia eller noe og funnet meg en geskjeft på deltid.

Jeg kjenner ikke saken når det gjelder vilkårene for disse eldre pilotene, det er mulig de får svært gode betingelser eller lignende. Men rent generelt synes jeg denne saken er merkelig. Overalt snakkes det om at folk må stå i jobb lengre, mens nesten overalt kvitter man seg med de eldre arbeidstagerne uansett om de vil eller ikke. Med god hjelp fra statens ordninger til tross for at det er sterkt mot statens interesser at 60-åringer må slutte å jobbe.

Uten å kjenne saken spesielt godt, synes jeg det høres litt arrogant av så mange å mene at disse pilotene bare vær så god har å levere fra seg jobbene sine til yngre kolleger fordi de har passert 60 år. Jeg ser motargumentene også for all del.

Problemet er vel at de "eldre" har problemer med å tilpasse seg dagens forhold men overkapasitet og store og sterke konkurrenter til Sas. Det er andre regler som gjelder nå en på 60-70 tallet, hvor kunden tilpasset sitt reiseprogramm etter Sas sin rutetabell, og ikke omvendt. Disse "herrene" bør kanskje helle tenke på at selskapet også skal eksistere etter deres avgang og at det faktisk er slik at man da har mere bruk for yngre enne eldre piloter.

Det er jo slik du ser det. Men dette med at man har mer bruk for yngre enn eldre piloter synes jeg høres ganske meningsløst ut. Litt sånn som ofte kan leses i en dårlig konsulent-rapport.;) Dette er jo en kontinuerlig prosess og dagens yngre vil snart være ikke fullt så unge osv. Man vil jo ha anledning til å ansette unge piloter igjen når man trenger det.

Men dette med at man har mer bruk for yngre enn eldre piloter synes jeg høres ganske meningsløst ut. Litt sånn som ofte kan leses i en dårlig konsulent-rapport.;) Dette er jo en kontinuerlig prosess og dagens yngre vil snart være ikke fullt så unge osv. Man vil jo ha anledning til å ansette unge piloter igjen når man trenger det.

Problemet i SAS er at der i mange år ikke er ansat nye piloter - hvilket har resulteret i at SAS ikke har nogle "unge" piloter.

I seneste fyringsrunde er der fyret folk, som har været i selskabet i over 12 år - disse var altså de yngste...

Det fortæller lidt om at der primært er piloter med stor anciennitet og dermed også store lønninger. Det gør SAS pilot-korps betydeligt dyrere end hos flyselskaber, der har et bedre mix af aldersgrupper - for ikke at tale om de yngre flyselskaber, der har en overvægt at unge piloter. Jo yngre du er - desto lavere løn (som udgangspunkt).

Sidst-ind-først-ud princippet i SAS har betydet at SAS har været tvunget til at fyre de piloter, som også har den laveste løn.

De piloter der her er tale om har hele tiden vidst at pensionsalderen er 60 år - men ved at lægge sag an mod SAS - forhindrer de SAS i at opnå de besparelser som de skal - men de står så sandelig også i vejen for art yngre kolleger kan beholde deres jobs. Disse "yngre" piloter med "kun" 12 års erfaring i SAS - bliver altså "presset" ud selvom det var dem SAS skulle bygge fremtiden på.

Problemet er at SAS ikke har det nødvendige mix af unge og ældre piloter, som de burde have - og det står disse piloter netop i vejen for.

Egentligt har det - i mine øjne - ikke meget med alder at gøre, men mest af alt er det spørgsmål om at følge de spilleregler for ansættelsen som hele tiden har været aftalt. Og ikke mindst være solidarisk overfor sine kolleger og det firma, som har medvirket til at man selv idag (og i mange år op til) har kunnet opretholde en god levestandard - se blot andetsted at disse folk stadig hæver omkring 1 mio kr. om året, men det er åbenbart ikke nok.

For den pris som en pilot med denne anciennitet koster kan SAS have 2-3 "yngre" piloter ansat, som man kan bygge fremtiden på - uden at risikere at de i mellemtiden får job i andre selskaber og ikke kommer tilbage.

Som nævnt tidligere, så synes jeg de skulle skamme sig - og jeg forstår udemærket godt hvorfor "yngre" kolleger har problemer med at arbejde sammen med dem i cockpit. Naturligvis skal man være prof når man er der, men når den ene part tydeligt har bevist at de ikke er teamspillere, men udelukkende fokuserer på sig selv, så vil det også være svært at bevare tilliden til den person i en situation hvor det er vigtigt at være teamspiller.

Jeg synes det virker merkelig med en pensjonsordning som er slik at man fra fylte 60 år kan heve pensjon og samtidig kunne kreve å få fortsette i jobben med full lønn pluss full pensjon, slik jeg får inntrykk av i denne saken. Nå har ikke jeg satt meg inn i saken, så det kan tenkes at at om man fortsetter etter 60 så hever man bare lønn....? Hvis man kan kreve å fortsette etter 60 år så burde kanskje ikke pensjonsalderen være på 60 år.

I staten er det visstnok slik at man kan fortsette etter pensjonsalderen på 67 år dersom det er behov for en, og heve lønn samt pensjon på samme tid. Jeg tror ikke man kan kreve å få jobbe utover 67, men at dette er en mulighet om begge parter ser det som ønskelig.

Pensjonsavtalene er/var harmonisert med lovgivningen. Sertifikatet hadde inntil for kort tid siden en øvre grense på 60 år.

Faren for et hvert selskap så må kutte, kutte, kutte og kutte er forgubbingen - alle er i femtiåra og plutselig er de pensjonister og selskapet er uten erfaring/kunnskaper. Har opplevd et slikt tilfelle og de er nå i ferd med å legge seg ned.

Jeg støtter ihvertfall FlyHI i hans fremstiloing av situasjonen.:old

Det er også. som det blri sagt,mildest talt uheldig, at den kommende generasjon med Sas piloter blir oppsagt og forsvinner til bla DY og utlandet. Om noen år så vil da Sas faktisk få en pilotkrise hvor de mangler piloter med den nødvendige erfaringen.

Om noen år så vil da Sas faktisk få en pilotkrise hvor de mangler piloter med den nødvendige erfaringen.
Og erfaring er vel ikke akkurat uønsket når vinteren setter inn sitt stikk...

Skal tro man i samme periode kan komme til å få en aldri så liten mediekrig (SK v. DY) hvor SK sitt svake punkt vil være pilotenes mangel på erfaring. Dersom SK overlever så langt, selvsagt... Og litt OT, men jeg vil anta at en del av de pilotene som ble ansatt da DY begynte med 737-operasjoner var ex-BU (samt noe Colour Air)?

Back