Frokostbuffeter (og litt hygiene)

Sånn for orden skyld, Matilsynet har kontor begge steder ;)

Jo, jo... Men var det ikke Oluf som sa at "Nordlendinger må ha salt i lommene for at ikke fingran skal råtne"?

Så kontor eller ikke kontor... Potato Tomato

Liker ikke å ta i samme bestikk, auser og brødkniver som flere hundre kanskje har berørt før meg.

Liker ikke å ta i samme bestikk, auser og brødkniver som flere hundre kanskje har berørt før meg.
Så einig. Det blir garantert mindre nevling på rundstykket om ein tek det rett frå boksen uten den dumme klypa. Synd ikkje all mat let seg plukke opp kinastyle.

Det verste jeg ser er folk som skal tafse på alle brøda før de kan velge hva de skal ha.
Personlig forsøker jeg å ta rundstykker som ligger litt nede i kurven, eventuelt være førstemann til å skjære av brødet.

Jeg reiser i all hovedsak i Europa så er ikke veldig bekymret for smitte men tar "normale" forhåndsregler tilsvarende jeg gjør i Norge.

Hvordan får du tak i et rundstykke "litt nede i kurven", uten å tafse på alle brøda som ligger oppå?

Hvordan får du tak i et rundstykke "litt nede i kurven", uten å tafse på alle brøda som ligger oppå?
Jeg bruker selvfølgelig den klypa som ligger der ;-) ellers bruker jeg mine lange kontorfingre til å ta den som ligger lengst ned av de jeg rekker.

For å være helt ærlig, så orker jeg ikke bruke energi på å bekymre meg for sånne ting (under normale omstendigheter i vestlige land). Det man ikke vet, har man ikke vondt av ...

Som Herlov, har aldri tenkt tanken at det kan være baselusker I brød og andre ting på buffeten... Da blir ferie slitsom... Har alltid med Imodium :o

Enig med sistnevnte talere. Må si at jeg ble sjokkert av en av mine bekjente da vi tok et par pils på uteservering i sommer: Han hadde med en flaske Antibac for å vaske seg med. Og han spiste ikke annet enn nøtter.... Og enda verre, en av de andre ville låne. Dette er selvsagt folk som har kjerringer, men man trenger jo ikke å bli kjerring selv! :lol:

Spøk til side, jeg skjønner jo selvsagt at de som spiser veldig mye slike buffeer tar sine forholdsregler. Men som ferierende har jeg aldri ofret dette en tanke. Buffeer har aldri gjort meg syk.

Nå er det forskjell på å bli syk og det som er uappetittlig. Faren for å bli syk er ikke stor.
Men det som er uappetittlig er alle skal kutte brødskivene sine selv. Mange bruker ikke servietten som det er meningen og hvem vet hva de fingrene ble brukt til for 10 minutter siden. Spiser derfor alltid rundstykker hvis mulig.

Selv vasker jeg, med vann og såpe, alltid hendene før jeg spiser, både hjemme og ute. Ifølge kjente inne helsebransjen smitter de fleste seg selv med at de tar på maten de stapper i munnen.

Nå er det forskjell på å bli syk og det som er uappetittlig. Faren for å bli syk er ikke stor.
Men det som er uappetittlig er alle skal kutte brødskivene sine selv. Mange bruker ikke servietten som det er meningen og hvem vet hva de fingrene ble brukt til for 10 minutter siden. Spiser derfor alltid rundstykker hvis mulig.

Selv vasker jeg, med vann og såpe, alltid hendene før jeg spiser, både hjemme og ute. Ifølge kjente inne helsebransjen smitter de fleste seg selv med at de tar på maten de stapper i munnen.

Amen til det!
Burde være obligatorisk håndvask inn i alle steder det serveres mat. Jeg er ikke redd for å bli syk, men fy f.... så ekkelt det er å tenke på hva de hendene har vært borti.

Back