Frokostbuffeter (og litt hygiene)

Hypern

ScanFlyer Rusty
Har alltid egentlig hatt litt facsinasjon for dette. Jeg har opplevd alt fra veldig bra buffeter til buffeter som ikke holder mål. På Park Hyatt i Dubai feks har buffeten kun kaldretter, varmretter må bestilles og lages på demand (selvfølgelig inkludert i frokosten, så man ikke betaler ekstra for det). På Radisson Blu i Shanghai var det en nokså overdådig buffet med kokker som også lagde en del ting på demand. De aller fleste norske hoteller har en ok frokostbuffet, selv Thon Budget konseptet finner man alltids noe. Men så kommer det med hygiene.

I prinsippet burde jo disse buffetene være bakteriebomber, mange gjester tar jo på de samme tingene og ikke alle er nok sikkert like nøye med hygienen, men jeg har bank i bordet aldri blitt dårlig av hotellfrokoster. Men nå er jeg litt nøye med at jeg stort sett bare tar varmmat på hoteller. Tar jeg kaldmat er det noe som er ferdigpakka, feks yoghurt. Kan ha noe med at jeg spiser lite varmmat hjemme til frokost og det i prinsippet skal være mindre smittespredning igjennom varmmat, ihvertfall fra kjøkkenets side. Hørte en venn av meg som kokk som sa at kokker spiser kun varm mat i buffeter.

Hva er deres forhold til dette? Og gjerne diskuter utvalget på frokostbuffeter i inn og utland. For det er ganske interessant hvor lite varisjon det egentlig er. Man finner alltid eggerøre, bacon, pølser. Men her i Russland fant jeg noe interessant på drikkefronten. Nemlig champagne. Ja du hørte riktig. Det er jo noe som er uhørt i norske frokostbuffeter feks. Men nå bor jeg nok på et av de mer ekslusive hotellene her da så sikkert ikke vanlig rundt om. Et rom her koster ca 3000 kroner natta, men har booket på Club Carlson poeng.

Heisann!

Har vært på utallige frokostbuffeter og er enig i at det ikke er like hygienisk overalt. Men har et inntrykk av at de fleste tar dette alvorlig, og har heller ikke blitt dårlig noe sted selv med kaldmat og mye frukt.

Når det gjelder Champagne (eller musserende vin) er det faktisk ikke så uvanlig som du tror. Nedover i Europa og i Asia har jeg sett det mange plasser, selv i Berlin og Stockholm har jeg fått det.. Deilig når man har ferie det! :)

Kim

Champagne til frokost er jo elementert ;) Neida, men det er slett ikke uvanlig. Og er man på ferie er det helt Khosher å tylle i seg et par glass sammen med havregrøten.

For å vri litt på Bør Børson - "et champagneglass på ferden, forbedrer opplevelsen all verden"

Ellers har jeg også stusset på dette med buffeter. Det er jo den klassiske tingen man blir syk av. Alle ble liksom syke av pateer i syden i gamle dager. Jeg har aldri blitt syk, men spytter ut om jeg får noe som skulle vært varmt, og ikke er det. Da bytter jeg også bestikk. Jeg er også litt skeptisk til hvor jeg spiser. Jeg skipper det i Mumbai og Jakarta og sånt.

Jeg ble ikke syk der
Godt! Har fortsatt til gode å bli skikkelig dårlig på tur. Hjemme derimot hehe. Nei nå har jeg nettopp nytt et bedre måltid i Moskva. Unngikk oligarkfella. W
Ellers er det billigste å spise i Moskva en russisk buffetkantine. Mett for 200 rubler

En god tommelfingerregel: Styr unna buffeer med få gjester. Kald mat er plutselig lunken mat, og varm mat ditto. Større sjans for vekst av mikroorganismer som gjør deg syk. Er det stinn brakke, og kjøkkengjenget springer som piskede minkskinn for å etterfylle med mat, er det bare å stille seg i kø. Maten er superfersk. Frokostbuffeer på hoteller, har som regel en veldig høy turnover på maten. Bakterier i maten er ikke det som mest sannsynlig gjør deg syk. Norovirus fra gjester rundt deg derimot. Svært smittsomt, og du blir kanondårlig :cry: Crusieskip er de klassiske tilfellene hvor norovirus slår ut sterkt. Du blir som regel syk fordi du har tatt i et dørhåndtak eller annet berøringspunkt, hvor noen som var før deg var syk. Så tar du deg til munnen når du spiser e.l., og there you go. Håndvask før du spiser er the golden thing uansett hvor du er i verden :p

En god tommelfingerregel: Styr unna buffeer med få gjester. Kald mat er plutselig lunken mat, og varm mat ditto. Større sjans for vekst av mikroorganismer som gjør deg syk. Er det stinn brakke, og kjøkkengjenget springer som piskede minkskinn for å etterfylle med mat, er det bare å stille seg i kø. Maten er superfersk. Frokostbuffeer på hoteller, har som regel en veldig høy turnover på maten. Bakterier i maten er ikke det som mest sannsynlig gjør deg syk. Norovirus fra gjester rundt deg derimot. Svært smittsomt, og du blir kanondårlig :cry: Crusieskip er de klassiske tilfellene hvor norovirus slår ut sterkt. Du blir som regel syk fordi du har tatt i et dørhåndtak eller annet berøringspunkt, hvor noen som var før deg var syk. Så tar du deg til munnen når du spiser e.l., og there you go. Håndvask før du spiser er the golden thing uansett hvor du er i verden :p
Norovirus er jeg omtrent immun mot. Infeksjon en gang i tiåret sist i 2012 og før det i 2003. Yup ble smittet av familien begge gangene og de har en smittefrekvens med Norovirus omtrent på det nivået. Og hjemme i Norge alltid. Like dritt hver gang men men.

Jeg vil tro at det er langt større sjanse for å bli syk av "varm" mat, enn F.eks. kaldt pålegg på en frokost buffet. Årsaken til det er at varmmaten ofte på langt nær er så varm som den burde være for at mikroorganismer ikke skal vokse i den. Og de fleste bakterier trives svært godt i lunken mat. Generasjonstiden på en av de mest kjente sykdomsfremkallende bakteriene, E. Coli er f.eks 20 minutter. Dvs. At 1 bakterie kan utvikle seg til ca 5 milliarder stk i løpet av et døgn. Har ikke kontrollregnet... Bon apetit og husk håndvask;)

Ditto. Er en grunn til at vi har maten i kjøleskap. Bakteriene formerer seg saktere.
Det skal være veldig varmt for at man dreper bakteriene.

Altså. "Ennå ikke blitt syk" --- da er det også relevant hvor mange hotelldøgn du har pr. år. En familiefar som i beste sommerferie drar til Kjuttaviga og spiser en god frokost hos Rica, eller en stakkars flyger som opplever utkant-Norge på sitt beste. Og verste.

De siste ti årene har jeg hatt rundt hundre hotelldøgn pr. når, mesteparten i Norge.

Og, ja - jeg har blitt syk. Flere ganger. Det er dessverre en kjensgjerning at det er langt fra Mattilsynets hovedbastion til f.eks. Vadsø. Eller Kirkenes. Med det resultat at frokostbuffeten utenfor beste turistsesong mer enn en gang har inkludert salami som ligger og U-formskrøller seg etter ha ha vært inn/ut av kjøla opptil flere ganger den siste uken.

Etter råd fra egen fastlege inntas nå hotellfrokost bestående av vann, kaffe/te, brød/knekkebrød, kokt egg, brunost og kaviar (fordelt i passende porsjoner og i passende blanding). Samt frisk frukt som fra hotellets side serveres med skallet på. Min egen opplevelse av norske frokostbuffeter har således vært ganske variabel, fra super-duper (Rica/Nidelven, Rica/Tromsø, Rica/Hell) til begredelig (Rica Kirkenes, Rica Vadsø - m.fl.). Som med andre ting, er det økonomien som styrer...

Med det resultat at frokostbuffeten utenfor beste turistsesong mer enn en gang har inkludert salami som ligger og U-formskrøller seg etter ha ha vært inn/ut av kjøla opptil flere ganger den siste uken.

Jada, men da tar man jo ikke den skiven. Man tar den/de i en serviett og pælmer hele dritten i en søppelbøtte.

Folk må ta litt ansvar; Ser, lukter eller smaker det rart, så er det bare å spytte det ut.

Man er ikke kresen bare fordi man ikke liker dårlig mat.
Samtidig skal man huske; Maten er ikke dårlig bare fordi man ikke liker den.

Spis maten din!

Famous last words? :p
Hehe. Har ingen planer om å skrive 24/7. :). Det tror jeg ingen andre har heller. :p. Var kanskje bare innlegget som fremstod som rart. Føler meg uansett aldeles fin uten virus for øyeblikket. :p

Nei nå får jeg komme meg ned til frokost.

InterContinental Berlin hadde en fantastisk frokosbuffet med Champagne :)
anbefaler også Sofitel på LHR meget bra.

Angående cruise og buffeter så er de jo nazi på håndsprit, de gangene jeg har cruiset ( både i europa og carribien) så har det stått opptil flere folk å tvunget alle til å sprite hendene før man slippes inn i kantina/matsalen/buffet osv.

Dog slår norviruset ut der ender det ofte med stygge resultater.

Rica Nidelven i Trondheim. Ingen over - ingen ved siden. Verken i Norge eller utlandet.

Generelt er frokostene i Norge veldig bra, og flere hakk over gjennomsnittet i utlandet når det kommer til både kvalitet og utvalg. Nivået på personlig service kan derimot ofte være motsatt, men jeg vil heller ha et godt utvalg av spennende oster enn konstant påfyll av kaffe...

Sjelden jeg blir positivt overasket over en frokost i utlandet, men noen hederlige unntak er det selvfølgelig. Da koster det imidlertid ofte minst like mye som det smaker..

I siviliserte deler av verden spiser jeg det jeg har lyst på kalt og varmt og har spist på ganske mange hoteller rundt i verden og har ikke vert annet en fyllesyk de siste ti årene og det kommer nok ikke av hotellfrokosten om jeg kjenner meg selv rett.

Tenker aldri så mye på dette, men de siste 40 år har jeg vært matforgiftet , restaurantbesøk kun, noen ganger.

Paris, Nandi Fiji (indisk mat), Gambia, Madrid ( KFC ) og Manila ( min feil glemte meg, seafood ).

Er ikke bekymret for frokostbuffet, spesielt med champis. Da blir jeg fort impregnert..:drunk:

Back