Frikjenn flygelederene nå !
Jeg vet ikke om Avinor sin ledelse leser dette forumet (men det burde de) så hadde de kanskje skjønt noe mere av det som foregår i norsk luftfart! Uansett hva som blir hevdet i media så er faktisk flygelederne på Røyken og andre steder i Norge den uksyldige part. Men de er blitt personifisert som den store stygge ulven i den situasjon som vi har nå. Og dette er ingen ny situasjon for Norge. Konflikten kan hensvises til både flytteprosess, omstruktureringer og økt arbeidsmengde i "det norske luftrom" gjennom flere år, uten at det er tatt høyde for at det skal være NOK personale på plass til enhver tid til arbeisoppgavene. Med flere og flere flybevegelser og ingen nyutdanning av flygeledere samt bortrasjonalisering av fullmektigene måtte dette gå galt. Norsk flygelederforening (med Rolf Skrede) i spissen har gått ut og sagt noe om dette både HØYT og tydelig i mange år, og det er nok noe av grunnen til at han/de ofte får skylden når det går galt, slik som på sist fredag. La oss , en gang for alle, frikjenne flygelederene for alltid. Jeg kjenner disse menneskene som folk som er glade i jobben sin om som er motiverte og arbeidsvillige, men som har en ledelse som tydligvis ønsker å presse dem så hardt som mulig (overtid etc) og som ikke stiller opp for dem når det røynder på. Hvem ønsker å jobbe i et slikt miljø ??
Jeg vet ikke om Avinor sin ledelse leser dette forumet (men det burde de) så hadde de kanskje skjønt noe mere av det som foregår i norsk luftfart! Uansett hva som blir hevdet i media så er faktisk flygelederne på Røyken og andre steder i Norge den uksyldige part. Men de er blitt personifisert som den store stygge ulven i den situasjon som vi har nå. Og dette er ingen ny situasjon for Norge. Konflikten kan hensvises til både flytteprosess, omstruktureringer og økt arbeidsmengde i "det norske luftrom" gjennom flere år, uten at det er tatt høyde for at det skal være NOK personale på plass til enhver tid til arbeisoppgavene. Med flere og flere flybevegelser og ingen nyutdanning av flygeledere samt bortrasjonalisering av fullmektigene måtte dette gå galt. Norsk flygelederforening (med Rolf Skrede) i spissen har gått ut og sagt noe om dette både HØYT og tydelig i mange år, og det er nok noe av grunnen til at han/de ofte får skylden når det går galt, slik som på sist fredag. La oss , en gang for alle, frikjenne flygelederene for alltid. Jeg kjenner disse menneskene som folk som er glade i jobben sin om som er motiverte og arbeidsvillige, men som har en ledelse som tydligvis ønsker å presse dem så hardt som mulig (overtid etc) og som ikke stiller opp for dem når det røynder på. Hvem ønsker å jobbe i et slikt miljø ??