• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fridag på vollen idag

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
Fridag på vollen idag

En fridag kan neppe benyttes bedre så lenge bedre halvdel er på jobb. Undertegnede og en kamerat tilbragte totalt ca 4 timer på vollen i formiddag og her er litt av fangsten.

Note: Har fremdeles problemer med en "lys stripe" som går over bildene, Siden det var fint (men blåsat) vær idag tror jeg ikke det er fuktighet som ble antydet. Noen som har noe ideer ??)

Vel her er bildene håper de faller i smak :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

Re: Fridag på vollen idag

Som vanlig, kjempeflotte bilder! Og, for meg, like vanlig; spesielt Aeroflots three-holer...:)
Kan desverre ikke hjelpe med svaret på stripe-problemet ditt, og ikke for å strø salt i evt. sår, men det der må du jaggu få gjort noe med så fort som bare det...

Kjempebra bilder !
-Men denne stripa må være noe med enten linsa eller selve kameraet ...

Ta med deg utstyret til en fotobutikk, slik at de kan få sett på det. Hvis det er nytt kamera/ objektiv , går vel dette på garantien.

kan gjøre det, kamraet er fra i Mars og jeg får samme med flere objektiver

KUN irriterende den stripa der.

Håper det går på garantien

Utrolig bra bilder det der.:up:
Korean Air's Jumbo er lækker å se på OSL.

Airbus 330.:)

det kan være noe så ufarlig som et hår på linsen eller speilet.

Originally posted by BEF
Originally posted by P.A. VIKING
:up:
Jeg vil også ha Canon....

Har det rabla for deg eller? ;)

"Tupperware!" :)
Vel selv om jeg endte opp med Nikon D70, maa jeg si at Canon D350 var et meget godt alternativ.....det er meget gode kameraer i fra begge fabrikker....kanskje litt mindre plast hos Nikon (selvom Nikon ogsaa selger plastikk optikk naa) saa hadde Canon en del jeg likte software messig.......og naar en ser paa hva Andreas E og KGL har levert de siste ukene av bilder......saa blir det vanskelig aa se hva som er tupperware med Canon......et av Andreas E bilder i fra Kjeller er noe av det bedre jeg har sett

pene bilder dette ja..

ang den stripa så kan du jo prøve prøveogfeilemetoden.. hvis du bruker filter, sku av filteret, prøv en annen linse osv osv..

ABSOLUTT: Fine bilder.... ingen må missforstå.

Nikon vs. Canon havner litt i samme båt som BMW vs. Mercedes eller Airbus vs. Boeing. Klarte ikke å dy meg ;)

Forresten:
Hva slags objektiv er bildene tatt med? (jeg mener først og fremst merke og brennvidde, og evt. andre innblandelser av converts eller filtre).

Originally posted by LCH78
Originally posted by P.A. VIKING
:up:
Jeg vil også ha Canon....

Er jo en til salgs under markedsplassen da ;)

... Feriepengene er disponert av skattefuten [restskatt DeLux] & kona , det blir et år til med Camedia ...

hehe.. fikk tilbake en pen sum jeg da :) sitter egentlig å krysser fingran for at hu som titta på kameraet mitt kjøper det så jeg kan kjøpe med 350Den (selvom den var liiiiiiiiiiiiiiiiten)

Bildene er tatt med en Sigma 70-300 F4-5.6 APO med kun UV filter påmontert,

Jeg prøvde å bytte linsa til en tilsvarende til en kamerat av meg uten at det utgjore noe stort mirakel, Så da er det ikke linsene det er noe galt med..

Det er mulig at det er ett hår der jeg ikke ser,men har prøvd å låse speilet i "opp" posisjon og såvitt jeg kan se ligger det ikke noe på sensoren. Det kan være noe i lukkemekanismen,men det ser jeg ikke. Det som også er så rart er at det viser seg bare når det er mye lys. Jeg knipsa ett par bilder her inne ista uten at det kom noe på de i det heletatt (annet en det som skulle være der naturligvis).

Jeg har brukt en del forskjellige Sigma linser selv, og jeg har hatt MANGE problemer med dem.... bl.a. noen som kan ligne på dine. Sigma har mye bra, men mye er rett og slett for dårlig.

Det er ganske typisk at slike ting kommer til syne når lyset er sterkt. Det er da opptikken virkelig skal svare for sin kvalitet. Sigma m.fl. hadde i en årrekke problemer med fargeringer ("krystaller") på bilder tatt i en spesiell vinkel mot lyset. Dette problemet har de stort sett fått bukt med nå, men det er desverre fortatt mange andre problemer med Sigma.

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt et Cannon objektiv med noenlunde samme brennvidde og lysstyrke, og se om du får samme problemene da.

Jeg bruker selv bl.a. Sigma til mine Nikon kamerar, men jeg må ærlig innrømme at de duger ikke til all slags fotografering. Sigma har noen "ok" allround objektiver, men that's it.

En annen ting:
Du har vel ikke satt hvitbalansen din i "auto"?

Det kan være at du får lys inn en plass hvor det ikke skal komme lys?
hadde det problemet med en Olympus!

Originally posted by BEF

En annen ting:
Du har vel ikke satt hvitbalansen din i "auto"?

Dette er vel første runden med "sommerlys" jeg har brukt kamra og linse, Jeg prøvde med tilsvarende linse til en kamerat, samt 18-55 objektivene til begge. Med samme resultat. Så da tviler jeg på at det er selve objektivet mitt som er problemet.

Hvitbalansen er fult mulig står på auto. Jeg har ikke peil på hva det er engang ;)

Back