Frekvenser mellom fly og tårn

Re: Frekvenser mellom fly og tårn

JA, du mener frekvensen som brukes mellom TWR og kjøretøy?

Nei den ligger ikke vanligvis i AIP, det har du rett i.

Da Rygge åpent for sivil trafikk i september 2007 inneholdt AIP en "Surface movement control" frequency, som da var frekvensen for TWR - biler.
Denne dukket umiddelbart opp i Jeppesen og andre publikasjoner som Ground, noe som resulterte i at alle fly kalte opp bakkefrekvensen for klarering og taxing. MLR måtte fjerne denne fra AIP, men enda henger den igjen i Jeppesen og andre tror jeg, for operatører som ikke er på Rygge dagstøtt gjør fortsatt dette.

Og denne frekvensen er jo rimelig intern for lufthavnen. Så da må nok Scanair-forum blir redningen for de som vil ha disse frekvensene? Men hva er egentlig så interessant med å lytte på disse?

Ja, mener den til biler. Hva som er spennende med det vet jeg ikke, men det var nevnt lenger opp :)

med min Uniden 3500 så burde eg vel få inn det meste ?

Ser du har samme radio som meg.
Jeg har ofte glede av funksjonen "close call". Den fanger opp all radiotrafikk i en radius av 1 km uavhengig av forhåndsprogramerte frekvenser. Mye artig har dukket opp der. Er frekvensen interesant er det bare å lagre den direkte.
Men, dette visste du nok sikkert om. I motsatt fall lykke til i jakten på ukjente frekvenser.:up:

Det kan da umulig være interessant å høre hva Fuglebil 103 og TWR prater om? :)

PointMergeArrival har forøvrig helt rett. I tårnet på ENZV så bruker bilene UHF, og fly naturligvis VHF. De fleste av oss gidder ikke å slå ut og inn senderen til fly/biler mellom transmissionene, så by default så sender vi både på UHF og VHF samtidig. Bilene svarer på UHF, og fly på VHF, sånn at biler og fly hører ikke hverandre.

Den observante vil også oppdage at vi snakker norsk til biler, og stort sett engelsk til fly..

Hilsen en av de som svarer når bilene kaller opp ENZV TWR..

Hehe, helt sikkert! Jeg håper bare ingen oppdager det... :P

Hei jeg bor i Halden og får inn noe "flysnakk" på en frekvens som er 125.050 Noen som har en ide om hva dette er, fikk min scanner idag, så er helt fersk på dette :)

Toby

Post #2 i denne tråden vil gi deg svaret.

Toby:

Det du hører er nok Oslo Control Sector East.

Desverre så er det ikke noe sendere i nærheten av Halden, eller der hvor jeg bor, slik at du kan nok kanskje risikere og høre fly i all hovedsak.

Dette er er jeg ikke sikker på riktignok.

Back