Free seating vs. tildelt plass: hva funker best?

Tildelt uten tvil, da kan jeg komme sent ombord og fortsatt få setet jeg sikret meg ved enten innsjekke eller bestilling

Når man reiser ofte og i jobbsammenheng er jeg helt enig. Da kan jeg bruke tiden til noe annet enn å stå i kø ved gaten i 30 minutter for å få en god plass. Har jeg sjelden med meg mer enn det er plass til å skvise inn i hattehylla eller under setet.

Skal jeg på ferietur og har god tid spiller det sånn sett mindre rolle, da har jeg oftere med meg trillekofferten og forsøker å komme ombord relativt tidlig pga. bagasjeplassen.

I de tilfeller man kan sikre seg et sete ved nødutgang, er tildelt plass klart å foretrekke, ellers er ikke dette for min del ikke så fryktelig viktig. Jeg har vel bare en gang måtte sitte ufrivillig i midtsete sammen med to fremmede.En tur som forøvrig var veldig hyggelig og sosial da vi satt å snakket sammen hele turen.
En tur jeg husker med skrekk og gru for ca et år siden, var BGO-FRA i CRJ 700 ved nødutgang sammen med en stor kraftig trønder som helt tydelig var høy på et eller annet, og som med den største selfølgelighet brukte matbrettet mitt til å hvile armen sin på.
Så det kan være hipp som happ
Men rett skal være rett. De gangene jeg har reist med free seating har stortsett vært med WIZZ der kabinfaktoren ikke har vert høyere en ca 50% eller deromkring, og jeg har de fleste gangene fått en 3 seter for meg selv.

Last edited:
Noen som husker kaoset på code-share flightene mellom Norwegian og Sterling? Hvor halvparten av pax hadde tildelt sete, mens resten hadde free seating...

Braathens Best og Back var jo heller ingen højdare i så måte .. Best hadde seating - Back ikke. Det var ikke greit for en urutinert back-reisende å vite dette ....

I "gamle" dager (les på slutten av 90-tallet :)) hadde vel både SK og BU free seating, og det fungerte vel i grunnen helt greit for oss som passasjerer. flyreiser var vel da som nå nokså standard for veldig mange.

Nå er det ikke lett å grave så langt tilbake i hjernebarken, men for SAS vil jeg trekke fra et tiår. Braathens vet jeg ikke. Og selv om alt selvfølgelig fungerte relativt godt, er det jo en grunn til at seating er innført hos de fleste.

Selv synes jeg det er en enorm fordel med seating. Nå er jeg normalt blant de som kommer sent til gaten og om bord, med free seating måtte jeg sloss foran i køen tidlig. Er altfor lang til å ikke prøve å unngå å sitte med knærene oppunder haken.

Nå er det ikke lett å grave så langt tilbake i hjernebarken, men for SAS vil jeg trekke fra et tiår. Braathens vet jeg ikke. Og selv om alt selvfølgelig fungerte relativt godt, er det jo en grunn til at seating er innført hos de fleste.
Som jeg skrev i post nr. 1, hadde både SAS og Braathens free seating innenlands på 80- og deler av 90-tallet. De gangene jeg reiste alene, kom jeg ofte sent ombord. Og siden rad 1 var reservert barn, var det oftest ledige vindusplasser der når jeg kom i det døra ble lukket.

Er det noen som vet hvorfor det ble slutt på free seating? Og litt mer nøyaktig når?

Last edited:
Seating er selvsagt å foretrekke!
Har ikke noe mer erfaring med free seating enn at det er med RF. Men hva har jeg opplevd med det?

-Folk som LØPER fra gaten til flyet (ikke som i at man "går fort", men LØPER, bokstavelig talt).
-At man må betale ekstra for preboarding, noe som er så godt som ubrukelig når 50% av paxen betaler for dette.
-At man ikke er garantert å få sitte sammen.
-At man ikke er garantert å få sitte på en plass man liker/man risikerer å sitte på en plass man ikke liker.
-Det hele blir rett og slett mer styrete og reisen blir ikke smooth slik den ellers virker som når det er seating.

Er vel det jeg kommer på i farten, men det finnes garantert mer å ikke like ved free seating.

Uansett... blir med en gang litt mer formelt eller noe ved at det er seating, og dermed spesielt. Selskaper som skal ha det til at en flyreise er som å reise med bussen... nei, fyfy. Kan jo godt være det bare er meg da...

Man er da absolutt ikke garantert å sitte sammen med de du ønsker å sitte sammen med eller få favorittplassen din, selv om det er seating. Det viser både min egen erfaring og alle de som beklager seg her på forumet. Flybytte føre til at man ikke får den fete nødutgangplassen man hadde forhåndsbestilt. Eller kjæresteparet splittes når de får tildelt plasser ved innsjekk. Selv likte jeg dessuten følelsen av at det var litt buss. Ting gikk kjapt og greit. Men folk oppførte seg. Jeg opplevde aldri at noen løp, men enkelte holdt av plasser. Men jeg ser at det er fordeler og ulemper ved begge ordningene. Og fordelen med tildelt/valgt plass øker med distansen man skal fly.

Man er da absolutt ikke garantert å sitte sammen med de du ønsker å sitte sammen med eller få favorittplassen din, selv om det er seating. Det viser både min egen erfaring og alle de som beklager seg her på forumet.

Man er sjelden garantert noe som helst, men dette med splitting av folk som vil sitte sammen må jeg innrømme jeg nesten aldri har vært borti, og det uansett flyselskap. Og jeg har fløyet mye i mitt litt

Tror jeg kun har opplevd det en gang med KLM AMS-EWR, og da skal det sies jeg og kameraten hadde separate billetter. Jeg har tilogmed opplevd å bli "tvangssamlet" etter vi i familien min delte oss opp da vi var små siden jeg og brodern alltid kranglet om vindusplass :p

Man er sjelden garantert noe som helst, men dette med splitting av folk som vil sitte sammen må jeg innrømme jeg nesten aldri har vært borti, og det uansett flyselskap. Og jeg har fløyet mye i mitt litt

Det skjer. Har med selvsyn observert dette ved flere anledninger i det siste (iallefall 2-3 ganger; dvs. omtrent på hver reise jeg har hatt de siste 5-6 ukene), og har bl.a. blitt spurt om jeg kunne bytte sete slik at en mor & en datter kunne sitte sammen. Et vennpar av meg ble sittende på helt forskjellige steder i flyet ved en annen anledning.

Fulle fly, litt sen å sjekke inn, og vips så er det ikke ledige seter ved siden av hverandre. Og dette på selskapet hvor man kan sjekke inn 22 timer før avgang... ;)

Det skjer. Har med selvsyn observert dette ved flere anledninger i det siste (iallefall 2-3 ganger; dvs. omtrent på hver reise jeg har hatt de siste 5-6 ukene), og har bl.a. blitt spurt om jeg kunne bytte sete slik at en mor & en datter kunne sitte sammen. Et vennpar av meg ble sittende på helt forskjellige steder i flyet ved en annen anledning.

Fulle fly, litt sen å sjekke inn, og vips så er det ikke ledige seter ved siden av hverandre. Og dette på selskapet hvor man kan sjekke inn 22 timer før avgang... ;)

Må tydeligvis ha noe med karma å gjøre at noen skjer det hele tiden med, mens andre aldri opplever der. selv Sterling klarte jo å sette oss sammen selv med fullt fly og sen innsjekk....

Jeg har snart 300 flighter de siste 5,5 årene og bortsett fra ved oppgraderinger har jeg ennå ikke opplevd å få et annet sete enn jeg har sjekket inn på, og har heller ikke blitt splittet når jeg har reist sammen med andre

Må tydeligvis ha noe med karma å gjøre at noen skjer det hele tiden med, mens andre aldri opplever der. selv Sterling klarte jo å sette oss sammen selv med fullt fly og sen innsjekk....

Jeg har snart 300 flighter de siste 5,5 årene og bortsett fra ved oppgraderinger har jeg ennå ikke opplevd å få et annet sete enn jeg har sjekket inn på, og har heller ikke blitt splittet når jeg har reist sammen med andre

Jeg vet ikke helt hva du forsøker å si her. Jeg konstaterer kun et faktum jeg har observert ved flere anledninger (det har ikke direkte involvert meg, annet enn at jeg ble spurt om jeg kunne flytte en gang for å få seated et par sammen), og jeg har også et anseelig antall flighter på samvittigheten de siste 5,5 årene. Om karma er involvert eller ikke vet jeg ikke.

Last edited:
Man er da absolutt ikke garantert å sitte sammen med de du ønsker å sitte sammen med eller få favorittplassen din, selv om det er seating. Det viser både min egen erfaring og alle de som beklager seg her på forumet. Flybytte føre til at man ikke får den fete nødutgangplassen man hadde forhåndsbestilt. Eller kjæresteparet splittes når de får tildelt plasser ved innsjekk. Selv likte jeg dessuten følelsen av at det var litt buss. Ting gikk kjapt og greit. Men folk oppførte seg. Jeg opplevde aldri at noen løp, men enkelte holdt av plasser. Men jeg ser at det er fordeler og ulemper ved begge ordningene. Og fordelen med tildelt/valgt plass øker med distansen man skal fly.

Det er derfor vi må sitte et døgn før avgang og forhåndsplassere grupper, familier osv. Gjøres ikke det, blir det garantert kaos hvis flyet er fullt.
Tidkrevende puslespill det der. Gjøres jobben grundig, får alle som reiser sammen sitte ved siden av hverandre. Så sant de har samme referanse.

Et problem med automatinnsjekk, og internettsjekkinn ifbm. seating, er at ikke alle passasjerer skjønner hvordan de skal velge sete sammen. De trykker litt vilkårlig. Det hender også en del ganger at automatene er litt ukalibrert og at der man trykker ikke blir helt riktig. Så skjønner de ikke det før de er ombord og faktisk ser at de ikke sitter sammen.

Tidkrevende puslespill det der. Gjøres jobben grundig, får alle som reiser sammen sitte ved siden av hverandre. Så sant de har samme referanse.

Av og til gjøres det overraskende grundig. Jeg har et litt uvanlig etternavn og var ved en anledning, helt tilfeldig og på forskjellig booking, på samme fly som min søster på veg til Trondheim. Litt småprat i gaten og «sees på Værnes», men neida. Noen hadde plassert oss ved siden av hverandre.

Free seating har både sine positive og negative sider. Før vi flyttet sørover i 2008 bodde vi mange år i Alta, og det hendte titt og ofte at jeg reiste med fly sørover. Det som var rimelig sikkert var et en hver eneste gang en skulle ut å fly traff en kjente som skulle med samme fly. Var det hyggelige folk en ikke hadde snakket med på en stund, var det jo genialt med free seating da en kunne sitte ved siden av hverandre og ha en hyggelig prat. Hvis en derimot traff folk en helst ville unngå å sitte ved siden av i 2-3 timer (f. eks personer som kan sitte å prate tullprat sammenhengenede under hele turen), var det ikke noe særlig hvis de fant det for godt å sette seg ned på nabosetet.

Back