Free seating vs. tildelt plass: hva funker best?

RWY 24

Legal Eagle
Jeg har lagt merke til at mange her på forumet problematiserer dette med free seating hos f.eks. Ryanair. Men vel så ofte beskriver folk problemer med faste plasser, til og med når de får forhåndsvelge plass selv.

Hva funker egentlig best? Hva er deres egne opplevelser (ikke for mye synsing nå!)?

Selv har jeg absolutt best erfaring med free seating. Da jeg fløy som mest, på 80- og 90-tallet, var det alltid free seating innenlands. Barn, barnefamilier og funksjonshemmede gikk gå ombord først. Deretter de andre. Jeg opplevde alltid å få sitte sammen med de jeg ville (familie, venner, kolleger, kjæreste) og fikk stort sett alltid sitte på yndlingsplassen 1A eller 1E(SK)/F(BU) når jeg reiste alene. På utenlandsflyvninger med faste plasser opplevde jeg mye oftere å ikke få sitte sammen ned de jeg reiste sammen med.

(Jeg har vurdert å stappe familien på fem inn i et Ryanairfly, men vil i så fall selvsagt velge priority boarding.)

Jeg er vel ikke akkurat en erfaren flyger, men når jeg flydde med Wizz sist syntes jeg det var veldig praktisk.

Hele klassen på 14 + 2 foreldre fikk sitte sammen. Samtidig fikk begge foreldrene sitte ved nødutgangene. Flyet var rimelig fullt til og fra GDN og jeg syntes free seating fungerte veldig bra for oss, alle fikk sitte sammen og det ble ikke noe bråk. (Jeg som hadde ordnet med å finne hvor vi skulle reise, ordnet billettene OSV) Så var veldig takknemlig for at det var FREE seating og ikke noe mas om dette osv. Greit at jeg fikk høre at flyet var "JÆVLI" trangt, men det hadde jeg sagt på forhånd.

Last edited:
Tildelt uten tvil, da kan jeg komme sent ombord og fortsatt få setet jeg sikret meg ved enten innsjekke eller bestilling

Har plenty med erfaringer med begge løsninger og begge har sine fordeler og bakdeler. Er du av typen som liker å boarde tidlig, er free seating helt kurant. Men noen liker å være sistemann ombord, eller ha sitt faste sete, og for disse er dette ugunstig ...

Noen liker mora ....

Om jeg reiser med connections eller kan komme sent til avgang: tildelt plass
Om jeg kun skal fly fra A til B og kommer i god tid til flyplass: free seating

Ellers har jeg klart å komme meg først på fly fra Ryanair uten å ha priority boarding. Neida, jeg snek meg ikke forbi noen eller gikk der jeg ikke skulle, det var vel heller dårlig system/opplæring av bakkepersonale.

Jeg mener tildelt plass er enklest og mest behagelig, med mindre man reiser alene og er glad nok bare man får en plass.

Hos Ryanair hvor de har free seating opplever jeg ofte det blir et press ved ombordstigning. Reiser man flere, ønsker man jo gjerne å sitte sammen. Da er tildelt plass å foretrekke.

Husker min flyvning med Ryanair GRO-TRF; hvor "Priority boarding"-folket gikk ombord først. Et par minutter senere åpnet boarding for oss andre, og merkelig nok var det noen som klarte å løpe forbi priority-boarding-folka og fikk gått ombord i flyet først.

Det var litt sykt.

Det er egentlig ganske merkelig det der. Enkelte folk (hvert fall på mine flyvninger) har så fantastisk dårlig tid, det legges jo også godt merke til ved ankomst. Når enkelte presterer å reise seg før flyet har parkert, og når hele flyet stresser for å få ned bagasje i hattehyllen og nærmest løper ut av flyet samtidig, jah da begynner jeg å lure på hva folk egentlig stresser sånn for... Hvorfor dette??

Last edited:
Det er egentlig ganske merkelig det der. Enkelte folk (hvert fall på mine flyvninger) har så fantastisk dårlig tid, det legges jo også godt merke til ved ankomst. Når enkelte presterer å reise seg før flyet har parkert, og når hele flyet stresser for å få ned bagasje i hattehyllen og nærmest løper ut av flyet samtidig, jah da begynner jeg å lure på hva folk egentlig stresser sånn for... Hvorfor dette??

Fordi det går kun et tog i timen nordover fra OSL. :P

Når enkelte presterer å reise seg før flyet har parkert,
Jeg fløy engang til Vilnius og opplevde da at folk hadde tatt ned bagasjen og stod i kø ved utgangsdøra, de fleste snakkende i mobilen, allerede før flyet hadde svingt ut fra landingsstripa.

Jeg fløy engang til Vilnius og opplevde da at folk hadde tatt ned bagasjen og stod i kø ved utgangsdøra, de fleste snakkende i mobilen, allerede før flyet hadde svingt ut fra landingsstripa.
Jøsses...

Det er også litt rart dette med mobil :p Like før setebeltet-signalet slukkes piper jo omtrent hele kabinen. SMS popper opp, mobiler ringer og mobiler skrus på. Hvorfor så hastverk? Tåler ikke et gjennomsnittsmenneske en mobilfri periode på noen timer?

For meg kommer det litt an på. Hos Widerøe fungerer det utmerket da man er få passasjerer, korte ruter hvor det ikke er verdens undergang om du nå blir sittende på en lusen plass, det er ikke tresetere og folk har bestandig en tendens til å være litt mer rolig (denne veit jeg er tynn, om det er tilfeldig eller ikke kan jeg ikke si noe om).

På jetfly har jeg aldri prøvd free seating, men jeg kan egentlig se det for meg. I det BOARDING blinker på skjermen flokker folk til som sau med en Border Collie i ræva, og presser på for å komme seg nedi et varmt og O2-fritt fly. For some unapparent reason. Og det med tildelt plass. Putt free seating inn i the equation og jeg kunne ikke tenkt meg vært i nærheten av det.

Det fungerte sikkert bedre i gammeldager når flyreiser var noe litt annet enn de er i dagens samfunn. Håper jeg aldri må utsettes for free seating på en flyreise med over 40 personer.

Det fungerte sikkert bedre i gammeldager når flyreiser var noe litt annet enn de er i dagens samfunn. Håper jeg aldri må utsettes for free seating på en flyreise med over 40 personer.

I "gamle" dager (les på slutten av 90-tallet :)) hadde vel både SK og BU free seating, og det fungerte vel i grunnen helt greit for oss som passasjerer. flyreiser var vel da som nå nokså standard for veldig mange.

Personlig så har jeg mer til overs for tildelt sete, men er som oftest nokså tidlig ombord og kunne sikkert sikret meg et godt sete uansett. Det var vel noen som hevdet at free seating gjorde at boardingen gikk kjappere, fordi passasjerene var mer keene på å finne seg et sete. Nå synes jeg de fleste også håndterer boarding med tildelt sete på en effektiv måte.

Tildelt uten tvil, da kan jeg komme sent ombord og fortsatt få setet jeg sikret meg ved enten innsjekke eller bestilling

Helt enig. Tildelt sæde ved online check-in dagen før er absolut at foretrække. Det gør rejsen langt mere afslappet at man ikke skal mase for at være først ombord.

SAS forsøgte sig for en del år siden med free seating på dansk indenrigs, men kunderne ville hellere have seating, så efter kort tid gik de tilbage til faste pladser.

I "gamle" dager (les på slutten av 90-tallet :)) hadde vel både SK og BU free seating, og det fungerte vel i grunnen helt greit for oss som passasjerer. flyreiser var vel da som nå nokså standard for veldig mange.

Det stemmer vel og jeg mener SAS gikk vekk fra det først. Da syntes jeg det var tungrodd og ufleksibelt at det ikke lenger var mulig å bare spasere inn på flyet og finne seg et sete. Kommer free seating tilbake, så er det vel mulig jeg kommer til å savne forutsigbarheten ved tildelt sete.

Tildelt/valgt plass er å foretrekke. Men synes jo folk er rare, og spesielt på OSL, og med en gang gate personalet nærmer seg micen så reiser 70% seg. Gatepersonalet informerer om at rad ifra xx til xx skal komme først, ingen flytter seg, og alle står i stim... Men halvparten av de som går først skal i setene foran rad xx.
Her burde de endret det slik at de skiller radene i de 2 slusene, og før en slipper de ned i gangen.

Personlig bryr jeg meg midt i katta hvor jeg får sete, så lenge jeg kommer med.
Men nå er jeg kommende trafikkflyger, og ingen gull-kunde, så smaken er vel som baken..

Som passasjer er jeg litt i tvil om hva jeg skal si. Reiser man med en familie så er det greit å kunne være sikre på å få sitte sammen. Og det får man ved fast seteplassering. Man får det også ved fritt setevalg, men det forutsetter jo at selskapet lar passasjerer med barn gå først ombord, eller at man kan kjøpe prioritert ombordstigning.
Reiser jeg alene spiller det ingen verdens rolle for min del om hvilket konsept det brukes.

Når det er sagt, så må jeg fortelle om det som skjer bak kulissene.

På en seating flight må det legges inn seteplan for hver enkelt avgang med seating. Mange flyselskap har forskjellige varianter av en flytype, og ikke alle er like inni. Derfor må man først av alt sørge for at seteplanen er riktig for den gitte avgangen.

Når det er gjort, må man sjekke om det er passasjerer med spesielle behov, for eksempel rullestolbrukere, folk som reiser med dyr, blinde, fangetransport etc etc.
Man må forhåndsplassere disse etter gjeldende rutiner.

Så må man også forhåndsreservere grupper/familier, slik at disse er garantert å få sitte sammen. Dette gjøres manuelt for hver enkelt familie/gruppe. Dersom denne jobben ikke gjøres, risikerer de å måtte sitte spredt rundt i flyet.

Man må også sørge for at man plasserer folk slik at man kommer innenfor flyets begrensninger når det gjelder balanse (ikke for tungt fremme, ikke for tungt bak).

Det ligger MYE arbeid bak en avgang med fast seteplassering. Dette arbeidet slipper man med fritt setevalg. Så på jobben er det ingen tvil om at det er enklere med fritt setevalg. Og siden jeg er en lat type, så foretrekker jeg minst mulig jobb ;)
Altså fritt setevalg.

IMM

Back