Fredag, landsted og sommer:-)

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Helt enig SudCaravelle, delfiner og niser er både lekne og nysgjerrige og for oss med seilbåt er de raskere og svømmer rundt oss. Her har vi strengere regler enn i Florida, men reglene er rundt de forskjellige hval pod’s vi har. Kutt motor, slipp seilene, vi lå sammen med Fish and Wildlife båten i Salish Sea med 20-30 Orcas rundt oss og snakket med dem om nettopp delfinene og nisene som fulgte oss ofte, så lenge en ikke styrer aktivt mot dem er det ikke noe problem med at er betydelig nærmere enn 100 yards.

I samme området rett over grensen i Kanada er det en zone hvor hvalene parrer og føder, og om en seiler inn i denne sonen er boten CAD 6.5 Millioner !

Ellers god ettermiddag fra oss i vest, her sitter jeg “potevakt” mens den lille Italienerinnen er ute å løper med et stort smil, har selv fått på plass dagens 5k med et stort smil (Erna skjønner ikkenoe!)

Ser forøvrig at de laksespisende Spekkhoggerene i PNW ikke har lenge igjen, siden Trump og co har sagt nei til å redde de siste elvene med villaks. https://www.sierraclub.org/oregon/blog/2025/07/trump-administration-kills-columbia-basin-salmon-agreement

Så du tenker at ICE og føderale agenter er lenient nok til å tenke at det var frivillig fra hvalens/nisens side?

Ja faktisk.

Har vært på mang en fergetur mellom Bainbridge og Seattle hvor fergen plutselig kutter motorene fordi en pod spekkhøggere kommer for nærme. Rimelig rutine, og vi ligger og dupper til de har fjernet seg. I Florida er det trenge farvann og ikke ‘plass’ til å unngå dyra før de har passert, så da gjør man det samme.

Ser forøvrig at de laksespisende Spekkhoggerene i PNW ikke har lenge igjen, siden Trump og co har sagt nei til å redde de siste elvene med villaks. https://www.sierraclub.org/oregon/b...tration-kills-columbia-basin-salmon-agreement

Her blandes det ganske mye kort, det er helt korrekt at Trump Administrasjonen stopper de gjenværende prosjektene langs Columbia og Snake River - men et par ting av betydning for mine venner spekkhoggrene:

- Mange dammer er allerede fjernet og laksen er tilbake.
- Det er et omfattende system av elver som leder inn i Columbia og Snake River
- Snake River renner inn i Columbia River som renner ut i havet ved Astoria OR.
- I en årrekke var det forbud mot lakse fiske ved munningen av Columbia River, men det er opphevet etter som bestandene er på vei opp igjen.
- For the Salish sea, som vi bor ved og ferdes i, er de aller fleste dammene fjernet og elevene er igjen meget produktive av laks.
- Siste dammen som ble fjernet var Elhwa rett borte i gata her.
- Mesteparten av de kritiske elevene for “våre” pods er Kanadiske.

Vi ønsker at dette arbeidet med å fjerne demningene fortsetter, men veldig mye er allerede på plass og det vil fortsette - prosjektene som er underveis vil bli gjennomført.

Så du tenker at ICE og føderale agenter er lenient nok til å tenke at det var frivillig fra hvalens/nisens side? Men hvis man har tatt seg en lovlig tjall i et lovlig land så skal man vite sjæl at det er så umoralsk at man blir sendt ut av landet? Det framstår enten som speciesism ("en hval er uansett ikke verdt noe") eller hullete moral. [Snakker spesifikt om turister i USA].

Nuvel, man skal være glad man ser levende marint liv i Floridatraktene, om et par år kan det være forbi. https://www.independent.co.uk/news/science/florida-dolphins-starvation-plankton-bloom-b2728937.html

For å ha en ting 100% klart, jeg mener at et bilde som Sud la frem av Delfine(r) ikke vil være noe problem, dette er oppførsel alle er kjent fra Niser - Delfiner.
Hadde det vært hval så nære og at båten beveger seg fremover som på bildet - ja det ville vært kjempe problemer. Det er absolutt INGEN unntak med hval, som LN-MOW beskriver ja selv fergene våre stopper.

Jeg er kanskje den her inne som har satt meg mest inn i ICE og Immigrasjon til USA i disse dager fordi jeg er direkte berørt og ikke kan reise for å besøke far og familie i Norge, og det er masse jeg er bekymret for, men ikke slike bilder av Delfiner.

For å ha en ting 100% klart, jeg mener at et bilde som Sud la frem av Delfine(r) ikke vil være noe problem, dette er oppførsel alle er kjent fra Niser - Delfiner.
Hadde det vært hval så nære og at båten beveger seg fremover som på bildet - ja det ville vært kjempe problemer. Det er absolutt INGEN unntak med hval, som LN-MOW beskriver ja selv fergene våre stopper.

Jeg er kanskje den her inne som har satt meg mest inn i ICE og Immigrasjon til USA i disse dager fordi jeg er direkte berørt og ikke kan reise for å besøke far og familie i Norge, og det er masse jeg er bekymret for, men ikke slike bilder av Delfiner.

For ordens skyld, kommentaren var relatert til at Sud er en USA fan som - nå må jeg ærlig innrømme jeg blandet han og han andre amerika-patrioten på forumet - jeg mente å huske sa at turister i USA skal vite og forholde seg til alle regler. Syntes det var ironisk at man da poster bilder av lovbrudd (men ironien gikk tapt når jeg innså jeg blandet to personer). Glemte dessverre også i farten dobbeltmoralen i mennesker/USA, hvor lovlig beruselse er verre enn potensielt dyreplageri. Det er mange av oss som har engasjement, bakgrunn og historikk innen andre temaer enn fly, man bør ikke gå ut i fra at folk er kunnskapsløse om ting de uttaler seg om. Uten at jeg har lyst å utbrodere om det, så kan jeg bekrefte at å mansplaine til meg hva og hvordan forholdene er der borte, er sløs med tid på jorden da jeg sitter ganske dypt i materien vi snakker om :)

For ordens skyld, kommentaren var relatert til at Sud er en USA fan som - nå må jeg ærlig innrømme jeg blandet han og han andre amerika-patrioten på forumet - jeg mente å huske sa at turister i USA skal vite og forholde seg til alle regler. Syntes det var ironisk at man da poster bilder av lovbrudd (men ironien gikk tapt når jeg innså jeg blandet to personer). Glemte dessverre også i farten dobbeltmoralen i mennesker/USA, hvor lovlig beruselse er verre enn potensielt dyreplageri. Det er mange av oss som har engasjement, bakgrunn og historikk innen andre temaer enn fly, man bør ikke gå ut i fra at folk er kunnskapsløse om ting de uttaler seg om. Uten at jeg har lyst å utbrodere om det, så kan jeg bekrefte at å mansplaine til meg hva og hvordan forholdene er der borte, er sløs med tid på jorden da jeg sitter ganske dypt i materien vi snakker om :)

Igjen.. jeg setter pris på din ustoppelige omsorg og tilbakemeldinger på hva andre mener og gjør, men jeg ser ingen lovbrudd her i det hele tatt. Vi følger de institusjonene vi får hver gang vi leier båt i Florida. De er overalt og følger etter båten og er virkelig artige vesener. Det vi gjør (hovedsakelig av nysgjerrighet, men også fordi vi er redde for at Flipper er litt uvøren) er å noen ganger forsiktig slakker av på gassen. Vi gir aldri mat til de selv om vi selvfølgelig har veldig lyst.

Jeg håper det er en forum-ting og at du ikke plukker på folk hele tiden i den vanlige hverdagen.

440bbd0467d53abd9da9d87d1919ce38.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back