Re: Fraktfly styrtet på motorvei i Dubai (09/2010)
Lærdommen fra Swiss utenfor Halifax var at man hadde 20 minutter fra det beygnte å brenne til å være på bakken, som i praksis betyr "rett til nærmeste flyplass".
Denne ulykken (med batterier) viser at det er 10 minutter fra varsel til brannen er utviklet nok til å være truende, så nå må da konklusjonen være "rett ned, mer eller mindre uansett hvor du er"?
Er du på FL400 og greier å få til 5000 ft/min er det fortsatt ca 8 minutter alene, før man bruker tid på å få ned hasitghet og funnet ut hvor man egentlig skal på bakken.
Det står også i rapporten at det i ettertid har vært forsøkt å fly hendelsesløpet i simulator og at gitt utviklingen hadde det ikke vært tid nok selv om man umiddelbart begynte en normal innflygning til Dubai, som man i praksis var rett ved da det startet.
-A
Lærdommen fra Swiss utenfor Halifax var at man hadde 20 minutter fra det beygnte å brenne til å være på bakken, som i praksis betyr "rett til nærmeste flyplass".
Denne ulykken (med batterier) viser at det er 10 minutter fra varsel til brannen er utviklet nok til å være truende, så nå må da konklusjonen være "rett ned, mer eller mindre uansett hvor du er"?
Er du på FL400 og greier å få til 5000 ft/min er det fortsatt ca 8 minutter alene, før man bruker tid på å få ned hasitghet og funnet ut hvor man egentlig skal på bakken.
Det står også i rapporten at det i ettertid har vært forsøkt å fly hendelsesløpet i simulator og at gitt utviklingen hadde det ikke vært tid nok selv om man umiddelbart begynte en normal innflygning til Dubai, som man i praksis var rett ved da det startet.
-A