Fra Soyo til Vigra med Dash 8-400

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Fra Soyo til Vigra med Dash 8-400

I Juli i fjor reiste eg til Luanda i Angola, TripReport fra den turen finnest i tråden Til Luanda i Angola med SAS og Lufthansa

Ca. 5 uker etterpå, var det tur for å reise heim igjen. I motsetning til når eg reiste nedover og gjekk ombord i båten ved kai, så var mannskapsbytte denne gangen offshore på CLOV3 feltet. Veldig ofte i Vest-Afrika blir såkalte Surfer båter brukt for mannskapsbytte, desse er som regel fra franske Bourbon og av veldig variert størrelse. «Surfer 2608» som vi brukte setter baugen inn i det vi kaller Surfer Ladder, bagasje blir ført over med tau før vi klatrer ned leideren til båten
TripReport630.jpg


Et siste bilde gjennom skitne vinduer på Surfer av «Seven Pacific» siden eg skulle på anna båt etter 12 år her ombord
TripReport631.jpg


Turen fra CLOV3 og inn til Soyo som ligger lengst nord i Angola tok 4.5 timer

Typisk innredning for Surfer dette
TripReport632.jpg


TripReport633.jpg


Dessverre fleste seterader ala som på Flyplasser, man kan ikkje ligge i dei...
TripReport634.jpg


«Surfer 2600» har også et lite lastedekk akter som visst på denne tegninga
TripReport635.jpg


Ved kai ved Rwanda Basen kor det nå hadde blitt kveld
TripReport636.jpg


Som vanleg venta agenten på oss for å kjøre oss til hotellet
TripReport637.jpg


Og som veldig vanleg i Vest-Afrika var det fleire stopp for sjekk av dokumenter underveis
TripReport638.jpg


Første reelle stopp var ved Hotel Nempanzu som visstnok er et av dei bedre i Soyo kor to fra en anna båt som var med oss skulle bo på. Vi fekk ikkje plass der pga. hotellet var fullt når dei skulle bestille rom. Så det bar avgårde videre til Oui Hotel – et kinesisk hotel! Vi hadde nå kjørt 9 km fra havna og var bare 4 km unna flyplassen

TripReport641.jpg

Kurant område på baksida av hotellet med flott basseng, dessverre mangla det vann i det!
TripReport639.jpg


Rommet er veldig typisk for hotell i Vest-Afrika
TripReport640.jpg


Men vi var advart fra andre som hadde budd på dette hotellet tidligere at sengetøy ikkje akkurat var reint, så hadde med eget som eg la på
TripReport646.jpg


Men ingen handkle på badet, når vi sprude i resepsjonen så spurde dei korfor vi trengte det da det ikkje var vann i dusjen. Etter litt fram og tilbake lova dei å fikse vann og eg og en til fekk handkle utlevert

TripReport643.jpg

Dessverre ikkje fleire handkle sa dei til dei tre andre som var med i følge, så fekk beskjed om å vente i lobbyen. Etter langt om lenge kom dei med et lite handkle ala som man bruker på gulvet til en av dei andre

TripReport644.jpg

Og enda litt venting til kom dei med ei morgenkåpe som tredjemann kunne bruke som handkle

TripReport645.jpg

Da ringte vi agenten som kom etter 5 min og alikavel fiksa rom på det andre hotellet til nokre av følge, mens vi resten blei værende

Etter mange timer på farten allerede, bar det mot restaurangen for et bedre måltid
TripReport650.jpg


Tja, der bomma vi fælt for dette var det som blei servert og kun det. Men er man svolten nok, så går det nok ned selvom maten var kald og kjøttet seigt som en skosåle! Og kylling i Vest-Afrika holder man seg alltid langt unna!
TripReport642.jpg
 
Last edited:
Nesten morgen var det stell på handklefronten da det banka voldsomt på døra kl. 05:30, da diska dei nemlig opp med handkle, såpe, tannkost etc så stor steming i leiren
TripReport647.jpg


Men kordan var frokosten skal tru, jo den såg slik ut og det var jo ikkje noko å skryte av
TripReport648.jpg


TripReport651.jpg


Så da var det å ringe agenten igjen som skulle komme og hente oss til det andre hotellet for frokost, der var det nok bedre mat mente han på

Greit med sjøstøvler på når man vasker dørken i lobbyen
TripReport649.jpg


Inngangen til hotellet..
TripReport653.jpg


...og utsikta fra hotellet
TripReport652.jpg


På vei til det andre hotellet var det nok av underholding å sjå ut vindua i bilen
TripReport654.jpg


Hotel Nempanzu
TripReport658.jpg


Ikkje all verdens med mat her heller, virker som om det var på slutten av frokosten kor dei ikkje fylte på matfata lenger
TripReport655.jpg


TripReport656.jpg


TripReport657.jpg


Etter tre kvarter tilbake til vårt kinesiske hotel, usikta fra rommet mot baksida av hotellet

TripReport659.jpg


Kinesisk ja!
TripReport660.jpg


I 12-tida var det utsjekk og avgårde til det andre hotellet igjen for lunsj
TripReport661.jpg


Litt bedre utvalg denne gangen...
TripReport662.jpg


TripReport663.jpg


Men eg var ikkje heilt i form, så blei berre 2-3 sånne på meg som var veldig gode faktisk!
TripReport664.jpg


Blei sittande i lobbyen et par timer å vente til det var på tide å dra til flyplassen i Soyo
TripReport665.jpg


Dette er tredje terminalbygginga eg har reist til eller fra Soyo siden første gang eg var der i 2007 kor vi da fløy en Beechcraft 1900D fra et selskap kalla GIRA GLOBO Lda Aeronautica. Har også flydd mange ganger med helikopter til og fra Soyo og da enten Luanda eller Offshore

Bag sjekk var manuelt og veldig enkelt før man gjekk til Innsjekk
TripReport666.jpg


Gjeldende Avg- og Ankomst tavle, ikkje så veldig ofte det gjekk rutefly i Soyo
TripReport667.jpg
 
Men fekk no Boarding Pass etterkvart etter å vise div. dokumenter som Disembarking papirer etc.
TripReport668.jpg


Så Sikkerhetssjekk og gjennom immigrasjon før man kom inn i Avgangshallen
TripReport669.jpg


Men en liten kafiteria vegg i vegg
TripReport670.jpg


Mens vi venta på vårt fly, kom denne innom med kun 1 pax, men fullt når det dro igjen
TripReport671.jpg


Litt etterpå kom denne snerten jetten, P4-BFZ
TripReport673.jpg


TripReport674.jpg


TripReport675.jpg


Denne flyplassbilen var ute på oppdrag på rullebana titt og ofte, ikkje for å skremme vekk fugler som man skulle tru, men for å jage vekk lokalbefolkninga som hadde en snarvei der for å komme seg til landsbyen dei bodde i. Når dei såg den gule bilen komme, sprang dei for livet omtrent for å komme seg unna Forøvrig når P4 maskina landa, hadde dei satt ut vakter i kvar ende av rullebana for å passe på, sikker pga at den var jetmaskin i motsetning til dei andre med propell...
TripReport672.jpg


Så kl. 16:08 kom endeleg vårt fly fra Luanda, TAAG - Linhas Aereas de Angola Airlines D2-TFB - De Havilland Canada Dash 8-400 "Zaire"
TripReport676.jpg


TripReport677.jpg


Rask tømming av flyet for ankommede passasjerer og bare 5 min etter at flyet hadde parkert starta boarding fra Gate 2
TripReport678.jpg


Boarding Pass med stempel og det hele
TripReport679.jpg


Kun en kort spasertur ut til flyet for boarding
TripReport680.jpg


TripReport681.jpg


17 min etter at flyet hadde landa var boarding complete!
TripReport682.jpg


5 min etterpå og med døra fortsatt åpen starta dei motor 2, trur det var noko tull med manifest for det tok ytterligere 20 min før dei hadde lukka døra og vi kom oss avgårde til Runway 24 for en beregna flytid fra Suyo til Luanda på 50 min

Første 3 rader var Business, litt anna farge på seter, men samme seteavstand. Kun 2-3 pax her. Bak gardina var det imidlertidig fullt med kun 4 ledige seter
TripReport686.jpg


Seteavstand som på alle Dash 8-400
TripReport683.jpg


Flight level 190 – 5791 meter
TripReport684.jpg


Serveringa bestod av en pakke kjeks og flaske vann
TripReport685.jpg


Påfylling av vann i tralla for neste tur
TripReport687.jpg
 
Etter 44 min i lufta landa vi med et brak og et hopp på den nå gamle flyplassen i Luanda, nokre minutter med taxing før vi parkerte ved Innenriksterminalen
TripReport688.jpg


Kor liten gåtur inn til Terminalen...
TripReport689.jpg


...kor man blant anna kunne sjå denne maskina stå parkert i nerheten
TripReport690.jpg


Såg forøvrig to AF A330vmaskiner på tarmac, denne dagen er det ikkje AF flight så det var vel teknisk på eine maskina dagen før kor dei hadde sendt i ny maskin ned i dag med teknikker og for å hente passasjerer som skulle til CDG

Igjen Immigrasjon med vising av manifest etc. før vi slapp igjennom og inn til ankomsthallen for å vente på bagasjen som tok en evighet
TripReport692.jpg


TripReport691.jpg


På utsida venta nye agenter på å kjøre oss over til Utenriksterminalen
TripReport693.jpg


Masse folk og kø i Avgangshallen så agenten tok oss til Ankomsthallen,
TripReport694.jpg


snakka med nokre vakter som åpna opp nokre sperringer og vips så var vi ved skrankane for innsjekk
TripReport695.jpg


Sikkerhetssjekk, nye passkontrol og tollkontroll før det bar opp i Pearl Lounge
TripReport696.jpg


Heilt kurrant og fin lounge
TripReport697.jpg


TripReport698.jpg


Fin fin model, glidefly visstnok...
TripReport699.jpg


Dårlig med TV da...
TripReport700.jpg


Etter ei stund der med litt mat og drikke var det på tide å komme seg videre
TripReport701.jpg


TripReport702.jpg


TripReport703.jpg


Kafeen/venteområde utenfor loungen
TripReport704.jpg


Ned trappa til dei to gatane, her blei man inndelt i Boarding Grupper etter at man hadde manuelt sjekka handbagasjen etc.
TripReport705.jpg


TripReport706.jpg


Selve gaten
TripReport707.jpg
 
Last edited:
Så i buss ut til flyet
TripReport708.jpg


TripReport709.jpg


Flyet som skulle ta oss til Frankfurt denne natta var Lufthansa Airbus A330-343 D-AIKO. Denne maskina flyr nå for Discover Airlines. Beregna flytida var 8 timer og 5 min
TripReport710.jpg


TripReport711.jpg


TripReport712.jpg


TripReport713.jpg


TripReport714.jpg


Flyverten som stod i døra og tok i mot var samme person som serverte meg på flyet ned til Luanda fem veker tidligere!
TripReport715.jpg


Hadde sete 24D denne gangen
TripReport716.jpg


Halvtimen etter takeoff kom dei rundt med flaske vann og kjeks, tre kvarter etter det igjen med middag som man som vanleg kunne velge mellom Kylling og Pasta
TripReport717.jpg


Når dei hadde fått samla inn alt boss, la eg meg til å sove i vel 5 timer da eg blei vekka av Frokosttralla som bestod av en Sandwish og drikke
TripReport718.jpg


Klokka 07:00 lokal tid var vi parkert ved Gate B25
TripReport719.jpg


Som sist, den lange undergrunnstunellen på FRA
TripReport720.jpg


Litt kø i passkontroll, men gjekk raskt. Deretter til en av Lufthansa sine Business lounger
TripReport725.jpg


TripReport721.jpg


TripReport722.jpg


TripReport723.jpg


TripReport724.jpg
 
Last edited:
Neste fly videre til Bergen gjekk fra Gate A56, her kunne man spotte en flotte 747-8i!
TripReport726.jpg


Gate A56
TripReport727.jpg


TripReport728.jpg


Buss igjen ut til flyet
TripReport729.jpg


Litt meir 747-8!
TripReport730.jpg


Busstur på FRA som tok 8 min ut til flyet pluss at vi måtte vente på å komme av til dei hadde refuela flyet
TripReport731.jpg


Sol og sommer i August kor flyet videre var Lufthansa Airbus A320-211 D-AIQS
TripReport732.jpg


TripReport733.jpg


TripReport734.jpg


Hadde et anna sete, men enda opp i 25C pga dei bytta fra opprinneleg en A319 til A320

Kom oss i lufta 10:53 kor man underveis fekk ei flaske vann, ellers så kunne man handle fra menyen

TripReport736.jpg


Flyet var rimeleg fullt med turister fra heile verda virka det som
TripReport737.jpg


Landa på sør på Flesland 12:35
TripReport738.jpg


Ned for å vente på bagasje,
TripReport739.jpg


før eg fekk skjekka den og handbagasjen videre til Vigra
TripReport740.jpg


Terminalen på Flesland og Gate B20
TripReport741.jpg


TripReport742.jpg


TripReport743.jpg
 
Last edited:
Dagens WF 456 flight var med nok en De Havilland Canada Dash 8-400, LN-WDK
TripReport745.jpg


Boarding
TripReport744.jpg


Eg var heldig å kom meg omboard mens det ikkje regna,
TripReport746.jpg


for like etterpå hølja det ned!
TripReport747.jpg


Grei beinplass på sete 02B selvom eg flytta fra sete 01B for å få en to seter alene
TripReport748.jpg


Ingen kaffi eller te denne dagen da det ikkje var vamtvann ombord, men man kunne handle fra tralla

TripReport749.jpg

Møre, Longvafjorden muligens

TripReport750.jpg

Parkert på Vigra etter 37 min flytid og så heimatt med Taxi etter et kvarter

TripReport751.jpg


TripReport752.jpg


Enjoy!
 
Fin rapport!

D-AIQS, ja ... Pensjonert i januar etter 32 års tjeneste. Her på FBU i yngre dager ...

bd8bc3879978546505bbdded0fdb789c.jpg
 
VEEEELDIG KULT! Takk for bilder fra båt og historiene fra Soyo og hoteller. Det er spennende å lese om og se bilder fra dette.
 
Takk for en flott rapport!
Kjente meg straks igjenn fra alle de åra man jobba på kysten av Afrika. Håper det kommer flere rapporter [emoji846]

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
 
Spennede dette. Jeg har vaert mye i Afrika, men kun mellomlandet i Luanda en gang uten at jeg gikk ut av flyet (BRU-LAD-KIN).
 
Back
Top